right to be forgotten

Google lukker ”Right to be Forgotten”-hul

right to be forgotten Siden Google af EU blev tvunget til at slette søgeresultater under den meget omtalte ”Right to be Forgotten”-ordning har et enkelt hul eksisteret:

Hvis du skiftede fra Google.dk til Google.se eller enhver anden version af Google kunne du fortsat se de resultater, der var blevet bandlyst i den danske version.

Således var det stadig muligt at finde al information om andre blot ved at nævne et par ord i adresselinjen.

Google styrker dog i en kommende ændring retten til at blive glemt og sletter universelt links, hvis du søger fra et europæisk land, der er med i ”Right to be Forgotten”-ordning.

En klar styrkelse af privatlivet for de, der har valgt at benytte sig af ordningen – en af hvem er den tidligere direktør for Aarhus Festuge, vi også har omtalt hos OnlineSynlighed.dk.

Vises stadig udenfor Europa

Det er ud fra din IP, det bliver bestemt om du sidder i eller udenfor Europa. Det nytter derfor ikke fra Danmark at gå til Google.com som det har gjort indtil nu. Det er dog sandsynligvis muligt at omgå lukningen af hullet ved brug af VPN.

Resultaterne vises nemlig stadig udenfor Europa, herunder i USA, der fortsat er Googles primære marked.

1.4 millioner links er evalueret

linksSiden Google i 2014 indføre ”Right to be Forgotten” efter anretning fra EU-domstolen er 1.4 millioner links blevet evalueret ud fra knap 400.000 søgeforespørgsler.  Ud af de mange forespørgsler og evalueringer bliver 43 % slettet ved en søgning på et givent navn, mens de resterende 57 % bliver afvist. Sagsbehandlingstiden er under 1 måned ved en helt ny ansøgning.

For at Google skal fjerne et resultat ved søgning på et givent navn – firma eller privatperson – skal resultatet enten være misvisende eller ikke længere have nyhedsinteresse. I Danmark er blandt andet en tidligere direktør for Aarhus Festuge, der er blevet kendt for et påstået, men omdiskuteret CV-fusk, blandt de fremmeste sager. Da direktøren lykkes med at få fjernet resultater om eget navn i slutningen af 2015 skrev pressen på ny om historien og igen er den tidligere direktørs navn på Google således præget af negative resultater.

Googles ”Right to be Forgotten” passer til en tid, hvor flere bliver opmærksomme på deres renommé online. Virksomheder kæmper med shitstorms og er nødt til at investere penge i online reputation management hvis først uheldet er ude, men også privatpersoner er opmærksomme eftersom det for arbejdsgivere nærmer sig almindelig kutyme lige at Google en person forinden ansættelse.

Hvis der her kommer historier op om forfalskning af CV eller det der er værre, er det svært igen at finde et nyt job.

 

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen