Twitter slagter hellig ko: Vil sortere i dine tweets
Hvad der fra starten af har adskilt Twitter med succes fra andre sociale medier er den manglende sortering af tweets fra de konti, du følger.
Du fik det råt for usødet i den faktiske rækkefølge, tweets blev skrevet i. Det har adskilt mediet fra Facebook især, der med algoritmer i flere år har sorteret indhold og kun vist dig de, Facebook tror er mest relevant.
Nu vil Twitter følge i Facebooks fodspor og kan allerede fra næste uge algoritmisk begynde at sortere i dine tweets og vise dig det, Twitter tror er mest relevant.
Hvorvidt ændringen bliver opt-in eller opt-out vides ikke endnu. Det mest sandsynlige er opt-in i en periode, hvorefter det bliver gennemført som standard på alle profiler. Det er også sådan Facebook plejer at lancere nye tiltag.
#RIPTwitter
Brugerne har ikke taget godt imod det nye initiativ. Umiddelbart efter det blev afsløret af medier var hashtagget #RIPTwitter (Rest in Peace, Twitter) det mest populære. Hashtagget refererer til Twitters endelige død, fordi at de går væk fra det usorterede news feed, så mange brugere sætter pris på.
Det var først efterfølgende brugerne fandt ud af, det ville blive muligt at slå til eller fra – det fik dog ikke hashtagget til at miste styrke.
Nuværende CEO Jack Dorsey har lavet store ændringer på Twitter siden han kom til i 2015. Udover de snart sorterede tweets har han planer om at sprænge grænsen på 140 karakterer, som han allerede har gjort med private beskeder og han har stået bag lanceringen af Twitter Momemts – samtidigt med, at han også er CEO i virksomheden Square. Dobbeltrollen bekymrer investorer, der ikke tror det er muligt at drive 2 så store virksomheder på 1 gang. Jack Dorsey affejer dog kritikken.
Reaktion på voldsomt faldende aktiekursre
Twitters forsøg på at gøre dit Twitter-feed mere relevant og holde dig mere aktiv på det sociale medier. Twitter kæmper både med at få nok nye brugere på og holde fast i de gamle. Det har fået aktiepriserne til at halvere flere gange siden selskabet gik på den amerikanske børs i 2014. Da aktierne var højest kostede de over 70 dollars, mens du i dag kan købe dem for 15 dollars stykket.
Twitters nye ledelse mangler at bevise overfor aktionærerne, at de igen kan vækste Twitter med nye brugere og tjene flere penge på annonceplatformen. Indtil det sker vil aktien fortsætte med at falde.
Twitter er ikke eneste sociale medie i problemer. LinkedINs aktie er faldet 20 % i 2016 som følge af et regnskab, der ikke levede op til analytikernes forventninger. LinkedIN forklarede det med ”den globale økonomis manglende fremskridt”
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407