Google justerer ofte – også ’featured snippets’
En gang imellem kommer der store opdateringer til Googles søgealgoritmer. De seneste har hedder Fred, Penguin og Panda, og de er blevet beskrevet i tidligere indlæg på denne blog, så dem skal vi ikke dvæle ved.
Vi skal derimod runde det faktum, at Google laver en masse justeringer og tests mellem opdateringerne, og det kan have betydning for din placering i Googles søgeresultater, og hvad der bliver fremhævet, når Google viser de såkaldte ’featured snippets’.
Har man fået kæmpet sig til at være det søgeresultat, der bliver fremhævet som featured snippet, skal man dog ikke vide sig for sikker. Måden disse snippets bliver valgt ændrer sig nemlig ofte.
Hvad er en featured snippet?
En featured snippet er i og for sig bare et søgeresultat, der er blevet ekstra fremhævet. Det er Googles forsøg på at fortælle, hvad brugerne nu spørger om.
Featured snippets vil ofte komme, når man laver en søgning med ’hv-ord’ i stil med ”hvornår er det grundlovsdag” og ”hvad er et touchdown”. Søger man på dette, vil det allerøverste være en boks, der er fremhævet, hvor man kan læse svaret på spørgsmål – hvis altså Google vurderer, at de kan trække det ud af siden og lave det til en featured snippet.
Googles mantra er, at brugeroplevelsen skal i højsæde, og dette er Googles forsøg på at give sine brugere den information, de har brug for, så hurtigt som muligt.
Hvilke resultater bliver featured snippet?
Se, det er et godt spørgsmål. Der skal være et hurtigt, kort og præcist svar på din side, som egner sig til det korte format, en featured snippet egentlig er, og det skal gerne stå først i teksten. Derfor vil featured snippets ofte være taget fra Wikipedia, da Wikipedias artikler ofte indledes med en kort, præcis beskrivelse af et givent emne.
Derudover er det en god ide at være placeret højt i søgeresultaterne på siden, hvor man gerne skulle ligge, hvis man har gjort sit SEO-forarbejde. Og så bliver det ellers sværere at svare på.
Præcis hvilket søgeresultat, der bliver ophøjet til featured snippet kan nemlig skifte, og til tider kan det skifte meget hurtigt.
Og her kommer vi tilbage til tiden mellem de store opdateringer til Googles algoritmer, for når de ikke sender en pingvin eller en panda på banen, justerer de alligevel.
Der sidder folk, der kontinuerligt justerer og finpudser algoritmerne i forsøget på at opnå den bedste brugeroplevelse. De små justeringer og rettelser kan betyde meget, når der er hundredevis og måske tusindevis af sider, der til en vis grad kan svare på det spørgsmål, der bliver spurgt af Google-brugeren.
Derfor kan man altså opleve, at ens eget svar er en featured snippet den ene dag, og den næste er det et andet.
Det bedste råd – godt SEO-arbejde!
Man kan altså ikke bare lige sige, at opskriften på at få sit link og svar – og den trafik og eksponering, der følger med – er at gøre det, det og det. Færdig.
Det er ikke sådan det foregår, men man kan sætte sig selv i den bedst mulige position til at blive udvalgt som featured snippet. Og det gør man ved det grundige forarbejde med SEO – søgemaskineoptimering på dansk.
Gennem de rigtige tags, den rigtige opbygning af indholdet, de rigtige søgeord etc. kan man fortælle Googles robotter, at man har et svar på det søgeord eller spørgsmål, der bliver søgt på. Og at man har serveret det i let spiselig form lige her.
På den måde øger du dine chancer for at ende i den fremhævede boks, næste gang der bliver søgt eller spurgt om noget, der handler om dig.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407