Google dropper reklamer for kviklån – men hvad med Facebook?

ikke-flere-reklamer-om-quicklaanDet er ikke første gang, at Google er gået ind i et spørgsmål om etik og moral – tidligere har vores alle sammens søgemaskinegigant også bandlyst reklamer for produkter som våben, botox og porno. Produkter, der indiskutabelt rejser nogle alvorlige etiske og moralske dilemmaer.

Fra d. 13. juli bliver kviklån også bandlyst. Bandlysningen gælder i alle lande, inklusive Danmark. Det betyder, at de mange kviklånsudbydere på det danske marked skal til at finde andre måder at komme i kontakt med deres potentielle kunder.

Facebook ny kanal for kviklånsudbydere?

Når Google fjerner muligheden for at reklamere gennem Google AdWords for kviklånsudbydere, bliver der hård kamp om de bedste pladser i den organiske del af søgeresultaterne. Det betyder også, at de, der ikke har ressourcerne til at tilkæmpe sig en af de eftertragtede pladser øverst på side 1 i Google, må tænke kreativt for at få mest muligt ud af deres annoncekroner.

De første mange pladser i Google, når man søger efter kviklån, er desuden optaget af affiliate-sider lige nu, og de kan godt blive svære at hamle op med, da de tilbyder ”prissammenligning” og ”vejledning” – altså indhold, der i Googles øjne giver kunderne værdi.

Det mest oplagte alternativ til Google AdWords lige nu er Facebook. Især for udbyderne af kviklån på det danske marked er Facebook en åbenlys mulighed for at nå forbrugerne. Danskerne er nemlig et af de lande, hvor allerflest i befolkningen er med og bruger tjenesten mest jævnligt.

Kviklånsudbydere er i forvejen ikke blege for at køre skrappe kampagner for at sælge deres produkt. Hvis de fortsat tør presse deres etik til kanten, har de formentlig rimeligt gode chancer for at kunne fange de danske forbrugere på Facebook – alt taget i betragtning.

facebook-gaar-i-googles-fodsporMulighed for effektiv re-marketing på Facebook

Med effektiv re-marketing kan man komme langt. Ved at have et skarpt marketingbureau til at tilrettelægge re-marketing kampagner på Facebook, kan brugere med økonomiske problemer, der for nylig har søgt efter noget med kviklån på Google, fanges.

Der er altså god grund til at tro, at det først er, hvis Facebook går i Googles fodspor og på samme måde forsøger med goodwill gennem CSR, at lånehajerne for alvor kommer i problemer. Lige nu er der ikke meget, der tyder på, at Facebook ønsker at gå ind i den slags etiske spørgsmål.

 

 

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen