Dine besøgende er teenagere – ligegyldigt hvad du sælger eller laver

Dine besøgende er teenagere

Det er lige meget, hvad du sælger, hvad du skriver om, hvad du underviser i, eller hvad man ellers kan lave på din hjemmeside. Uanset indholdet er dine besøgende teenagere.

Vi kender godt til de skabninger, vi har døbt teenagere. De kan være uendeligt svære at fastholde, at påvirke og at gøre tilfredse. Det er ikke bogstaveligt sådan, at det kun er teenagere, der surfer på nettet (du er sandsynligvis ikke selv teenager), men tænk over dine besøgende på den måde.

Så er du nemlig bedre stillet i forhold til at forbedre brugeroplevelsen for dine besøgende. Og du er bedre stillet i forhold til at nå dine mål på siden.

Lad mig give dig tre eksempler på, hvordan dine besøgende agerer ligesom teenagere, når de er på nettet og altså også hos dig.

Fokus er sparsomt – ligesom koncentrationen

Hvis du nogensinde har prøvet at tale med en teenager, så ved du, at det er svært for dem at holde fokus. Der sker en masse forskellige ting rundt omkring, som kæmper om opmærksomheden, og selv når der ikke er, vrimler det med tanker i teenagerens hjerne.

Sådan er det i grove træk også med de besøgende, der slår vejen forbi din hjemmeside. Der er en fane lige ved siden af, hvor der er det fede mål i overtiden fra landskampen eller den sjove video med en kat, man lige har fået linket til.

Og er dine besøgende på telefonen, er der Facebook, Snapchat, Twitter og tusindvis af andre apps.

Og er de ikke på telefonen, kommer der en sms, som får dem til at lukke ned for vinduet. Eller hunden kommer og skal luftes. Eller kæresten kommer og er træt af, at der igen er afklippede negle i håndvasken.

Det er en kamp at holde på dine besøgende opmærksomhed, så du må hellere lave indhold, der virkelig sparker bagdel!

Teenagere kan ikke overskue de små ting

Teenagere kan ikke overskue små ting

Far: ”Hey, Mikkel, går du ikke ud med skraldeposen?”

Teenager: ”What?!? Er du klar over, hvor langt der er ud til skraldespanden? Jeg skal jo helt ud af døren, ned af de 3 trin på trappen, og så skal jeg LØFTE LÅGET AF SKRALDESPANDEN! Og så skal jeg gå hele vejen tilbage igen!”

Far: ”… ja?”

Teenager: ”Arh, men det magter jeg ikke!”

Jeg kan ikke påstå, at det er en 1 til 1 samtale, jeg selv har haft med min far, da jeg var teenager, men lur mig om ikke noget lignende er sket. Teenagere kan nemlig få øje på de mindste forhindringer, og er der ikke en klar belønning umiddelbart bagefter, som langt overstiger besværet, står de af.

Teenagere kan til en vis grad tvinges til at gøre ting som at gå ud med skraldeposen, selvom de ikke gider. Sådan er det ikke med dine besøgende.

Derfor skal du fjerne så mange forhindringer som muligt på vejen mod det mål, du gerne vil opnå. Hvis du vil have folk til at melde sig til et nyhedsbrev, skal der skrives så lidt som muligt for nu at give et klassisk eksempel.

Meget klart ’call to action’ hjælper de besøgende

Den er lidt todelt, og anden del hænger lidt sammen med det om at fjerne forhindringer – hæng på. Første del af at tydeliggøre ’call to action’ (fremover hedder det bare CTA) handler om, at dine side skal være let at afkode.

Ja, der er også noget med design og konverteringsoptimering i den måde, man bliver guidet rundt på siden, men fokus er her på CTA. Hvis du vil have, de besøgende skal købe et bestemt produkt på din webshop, så lav et direkte link til produktet.

Teenagere er notorisk dårlige til at planlægge, fordi det er deres hjerne ikke klar til. Selvom de har forstået, hvad man gerne vil have dem til, kan de ikke komme i mål, fordi de ikke kan planlægge vejen dertil.

Det samme kan siges om din hjemmeside. Og så bevæger vi os lidt ind over det, jeg var inde på tidligere med at fjerne forhindringer. Jo færre forhindringer, der skal forceres, des lettere er det for teenageren og din besøgende at nå i mål.

Ikke noget med at insinuere eller antyde, at du gerne vil have den besøgende til at gøre noget. Det bliver ikke fanget, og hvis det bliver fanget, er der stadig lang vej.

Opsummering – læste du det hele?

Teenage besøgende

Fik du læst det hele, eller sprang du bare ned til bunden? Hvis du sprang, understreger du sådan set pointen med den korte opmærksomhed og den manglende fokus.

Derfor får du lige letfordøjelige bulletpoints som afslutning:

  • Gør en indsats for at holde opmærksomheden
  • Fjern så mange forhindringer som muligt
  • Lav meget klart ’call to action’

Hvis du gør det, gør du det lettere for dine teenagere, og det er godt for dig.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen