De 2 grunde til, at SEO i dag tager længere tid end for 3 år siden

2 grunde til, at SEO tager længere tid end for 3 år siden.På internettet går tiden ekstra hurtigt – et enkelt år på nettet kan føles som 10 almindelige år. Det gælder også for faget søgemaskineoptimering, der har til formål at forbedre de organiske søgeplaceringer for et givent site.

Søgemaskineoptimering – forkortet SEO efter engelske Search Engine Optimization – er på få år gået fra at være et cowboy-marked til at være en svær kunstart. Det er der især to grunde til:

Dine konkurrenter er flere og de er bedre

At ligge bedst placeret i søgemaskinerne er lig med penge – rigtigt mange penge, har man taget toppen af de organiske placeringer med “gratis” besøgende til følge.

Det er flere danske virksomheder blevet opmærksomme på, og konkurrencen er derfor helt naturligt blevet skærpet voldsomt i løbet af de seneste par år. Selvom man ikke kan uddanne sig inden for faget søgemaskineoptimering, er flere SEO-specialister kommet til og har været med til at sprede det gode budskab om placeringer i Googles søgemaskine i Danmark.

Flere konkurrenter er lig med mindre plads. Og der er kun en, der kan ligge nummer 1. SEO i Danmark er efterhånden blevet et presset felt, hvor 1.-pladsen i de organiske resultater forudsætter et stort stykke kontinuerligt arbejde.

Google finder sig ikke i manipulation af deres søgemaskine

Og det er ikke kun dine konkurrenter, der er blevet bedre. Det er i høj grad også Google, når det kommer til at skære resultater væk i søgemaskinerne, der ikke fortjener at være der.

For et par år siden var det relativt nemt at sætte en side op med en prissammenligning eller andet indhold, der i sig selv ikke repræsenterer en selvstændig værdi, og få det til at rangere godt i søgemaskinerne ved spam-lignende linkbuilding.

Det blev brugerne trætte af – for de blev mødt med dårlige resultater i deres søgemaskine. Og når 97 % af Googles milliard-store indtægt kommer netop fra deres søgemaskine, har de ikke råd til at levere sådanne dårlige resultater.

Derfor brugte Google mange ressourcer på at blive bedre til at frasortere ringe søgeresultater. Især er linkbuilding – det at bygge relevante links til ens site, der i søgemaskinerne kan tælle som anbefalinger – blevet sværere. Googles algoritmer, der definerer hvorvidt der er tale om et godt link eller ej, er blevet langt mere sofistikerede. At snyde søgemaskinen ved at bygge store mængder af irrelevante og ringe links kan ikke længere lade sig gøre.

Søgemaskineoptimering kræver slet og ret mere tid og flere penge – for der skal laves et godt stykke arbejde. Google er nu i stand til at kalde dit site ud og derangere det, bruger du de tricks, der ellers var lig med garanterede rankings for blot 3-4 år siden.

Hvad kan du gøre?

Som menigmand i søgemaskineoptimeringsspillet har du især en ledetråd, du skal følge – lav et godt resultat for brugeren. Det betyder, at dit indhold i form af tekst, billeder og video skal være godt og hjælpe brugeren videre med sin søgning. Det betyder, at din side loader hurtigt – en langsom side er lig med en dårlig brugeroplevelse.

Og det betyder, at du linker ud, hvor det giver mening, og får links fra relevante kilder til dit website.

Søgemaskineoptimering kan stadig være vejen til en stor og konsistent strøm af kunder – og selvom konkurrencen er blevet sværere, er der også kun flere penge at hente end nogensinde før.

John Nielsen