Billede-SEO: Det får du ud af det, og sådan gør du

forstørrelsesglas fokuserer på SEO på computertekst
Vi kan ikke komme udenom, at SEO-optimering er en vigtig del af det at eje en hjemmeside som gerne skal besøges af kunder. SEO-optimering styrker din placering i søgeresultaterne og hjælper kunderne med at finde dig, så du får et øget salg. Dette gøres typisk ved hjælp af forskellige søgeord i teksten, samt brug af metabeskrivelser og titler. Men har du tænkt over at SEO-optimere dine billeder?

At optimere dine billeder, så de er SEO-venlige, har faktisk stor betydning for din overordnet rangering og kan kun påvirke din hjemmeside i en positiv retning. Så hvordan får du optimeret dine billeder bedst? Det kan du læse mere om i denne artikel, hvor vi guider dig til, hvordan du bedst optimerer dine billeder.

Vigtigheden af at bruge billeder

Et billede siger mere end 1000 ord. Det ordsprog kender de fleste af os efterhånden, og der er noget om snakken. Billeder er visuelle udtryk, der kan give bedre forståelse for dit indhold på hjemmesiden, samtidig med at det gør teksten letfordøjelig.

Hvis du har en hjemmeside, er du sikkert også godt klar over, hvor vigtigt det er at benytte billeder til at fortælle og underbygge dine tekster. Med de rette billeder som passer til din virksomhed og indhold, kan du skabe opmærksomhed hos brugeren og få dem til at blive hængende på din hjemmeside i længere tid.

Billede-SEO kort fortalt og hvorfor du skal gøre det

Billede-SEO er en betegnelse for, at du optimerer dine billeder på dit website med de rette søgeord og titler, så søgemaskinerne, eks. Google, kan finde frem til og identificere dem. Dog indebærer SEO-optimering også mange andre ting end blot titel og søgeord, og du skal derfor sørge for, at både format, størrelse, Alt-tekst osv. Er i orden, før du får det optimale ud af din billede SEO.

Med korrekt billede SEO-optimering vil du bl.a. opleve, at din hjemmeside vil blive loaded hurtigere for dine kunder. Du vil også kunne forbedre din rangering i søgeresultaterne på Google og i deres billede søgning, fordi Google bedre kan identificere billederne. Sidst, men ikke mindst, vil du opleve, at dine kunder bliver hængende længere tid, fordi du giver dem flotte og SEO-venlige billeder, der hænger sammen med dit overordnet indhold på siden.

Hvad indebærer SEO-optimering af billeder?

Når vi taler SEO-optimering af billeder, er der flere ting, du skal gøre, hvis du vil have den bedste rangering og blive vist i Googles billedresultater. Der er bl.a. ting at gøre, inden du uploader et billede til din hjemmeside, og ting du skal huske, når du har uploadet dine billeder.

Giv dine filer et navn

En af de allervigtigste ting du skal gøre, når du vil SEO-optimere dine billeder, er at give dem et korrekt og beskrivende filnavn. Dette skal gerne indeholde en så præcis titel som muligt og gerne med det søgeord du vil findes på. Rigtig mange billeder har et intetsigende navn, såsom ’Img_1234.jpg’, men det giver ikke nogen værdi til dig, fordi Google ikke kan se, hvad der er på billedet. Det er stadig kun en maskine. Derfor skal du navngive dit billede med en præcis titel om, hvad der er på billedet. Hvis du f.eks. sælger biler, er det ikke nok blot at skrive ’Citroën.jpg.’ Skriv i stedet hele modelnavnet eks. ’Citroën-c5-aircross-plug-in-hybrid.jpg.’ På den måde ved søgemaskinerne, hvad der er på billedet, og de kan dermed lettere identificere og vise billedet i billedsøgningen. Når du skriver dine filnavne, så husk at brug bindestreg mellem hvert ord.

Det kan selvfølgelig være en smule tidskrævende at ændre filnavnet på alle dine billeder, især hvis du har mange, men det vil gavne dig i sidste ende.

Hastighed påvirkes af store billeder

Kender du det, at du gerne venter lang tid på, at en hjemmeside loader? Nej, vel? Det er de færreste kunder som bliver hængende på en hjemmeside, hvis den er lang tid om at loade. Nu om dage skal din hjemmeside helst loades på blot 1 sekund, maks. 2 sekunder. Er din hjemmeside blot 3-5 sekunder om at loade, kan du risikere, at dine kunder hopper videre i deres søgning og finder en konkurrent. Ydermere har din hjemmesides hastighed stor indvirkning på, hvordan Google rangerer denne ift. andre sider. Er din hjemmeside langsom, forsvinder brugerne måske hurtigt igen, og det giver en indikation til Google om, at din side ikke giver værdi for kunderne, og dermed bliver den ikke prioriteret af Google.

Korrekt størrelse og dimensioner

Store billeder kan gøre din side tung og langsom, fordi de fylder meget, og det er derfor en god idé at tage et kig på, hvor meget dine billeder fylder. Her skal du, inden upload, sørge for, at billederne er komprimeret, så de fylder mindst muligt, men uden at gå på kompromis med kvaliteten.

Dette kan du med fordel gøre i billedebehandlingsprogrammer som eks. Photoshop, eller gratis programmer som eks. Gimp, inden du uploader dem. Har du allerede en del billeder på din side, kan du, hvis du benytter WordPress, benytte et plugin som komprimerer dine billeder. Her er TinyPNG eller WP Smushe gode bud på plugins, der gør dine billedfiler mindre.

En god tommelfingerregel er, at dine billeder ikke skal fylde mere en 300 kb, og helst gerne under 100 kb.

I forlængelse af filstørrelsen, er det også vigtigt, at dit billede ikke er større i pixels, end det der er brug for. Der er ingen grund til at have et billede i str. 1280px, hvis bredden på billedet på hjemmesiden kun skal være 600px. Hvis du derfor sørger for, at billedet har den rette pixel størrelse til at starte med, slipper du for, at siden forsøger at loade et større billede end nødvendigt, hvilket unægtelig vil tage mere tid.

Formatet har også betydning

Overordnet set findes der 3 forskellige filformater, når vi snakker billeder til hjemmesider; JPG (JPEG), PNG og GIF. Alle tre formater har hver deres styrke og svagheder, og det kan derfor være svært at vide, hvilket format du skal bruge til dine billeder.

JPG

Generelt vil man typisk bruge JPG til almindelige fotos taget af en fotograf med mange farver og lign. JPEG er et ’lossy’ komprimerings format, som komprimerer dine billeder mest muligt. Jo mere du komprimerer et JPEG-billede, des mere vil formatet også udelade af detaljer. Billedet vil derfor også fylde betydeligt mindre i filstørrelse end andre formater, og bør kun bruges de steder, hvor kvaliteten ikke er afgørende.

PNG

PNG bruges ofte til billeder med gennemsigtig baggrund, illustrationer/grafik, samt billeder med skarpe linjer, eks. et logo. PNG er et ’lossless’, altså et tabsfrit filformat, som ikke forringer kvaliteten af billedet som med JPEG. Dette betyder dog også, at billedet vil have en højere filstørrelse. PNG vil ofte være valget til fritstående billeder på din hjemmeside, fordi de kan laves uden baggrund.

GIF

GIF-formatet bruges oftest, hvis billedet indeholder animation, dvs. billeder med bevægelse. Du kender måske formatet fra de sociale medier, hvor de ofte bruges som memes eller lign. GIF-formatet er et format som benytter teknikken dithering, som betyder, at du kan lave gennemsigtig baggrund. Dog ikke på niveau som med PNG-formatet.

Da GIF-formatet ikke indeholder ret mange farver, er det derfor ikke det bedste format til almindelige billeder. Til gengæld kan du med GIF lave en transparent baggrund og få et billede der fylder meget lidt.

Alt-tekst

Når du har givet dine billeder et unikt og interessant navn med relevante søgeord, kan du uploade det til hjemmesiden. Når du har uploadet dit billede, har du mulighed for at skrive en Alt-tekst til billedet, og det er et vigtigt trin, du ikke bør springe over. Hvis du skal skrive en Alt-tekst til et eksisterende billede, skal du blot trykke ’rediger billede’ på den pågældende side, og skrive det i feltet, hvor der står Alt-tekst.

En Alt-tekst står for ’alternativ tekst’ og bruges til at give søgemaskinerne en chance for at forstå, hvad dit billede viser og omhandler. Det er altså en meget præcis beskrivelse af, hvad der bliver vist på billedet. Hvis du, som eksempel, sælger biler, kan du f.eks. skrive ’Rød Citroën c5 plug in hybrid på landevej’. Lav ikke teksten længere end 125 tegn og brug gerne et søgeord, hvis det giver mening.

Samtidig bliver teksten vist på hjemmesiden, hvis billedet af forskellige årsager ikke kan vises. Det giver brugeren mulighed for stadig at forstå, hvilket billede du havde påtænkt til din tekst. Derudover bliver Alt-teksten brugt for synshæmmede som får læst teksten op af computeren. Her bliver Alt-teksten nemlig også læst op.

En god Alt-tekst som kort og præcis beskriver, hvad dit billede viser, kan hjælpe dig med din rangering i søgeresultaterne.

Brug relevante billeder

Det giver næsten sig selv, at de billeder du har eller skal have på din hjemmeside skal være relevante for dit indhold. Ellers bliver det svært for billederne at generere mere værdi til din side.

Der findes efterhånden rigtig mange steder, hvor du kan købe såkaldte ’stock’ fotos med flere millioner forskellige slags billeder at vælge imellem. Desværre bliver disse billeder også ofte brugt i mange andre sammenhænge eller på andre hjemmesider, hvorfor det billede du vælger, ikke er unikt. Du bør derfor overveje, om du kan tage dine egne billeder, som Google ikke kender eller har set før og dermed øge chancen for at blive vist i billede resultaterne og få en højere placering.

Hvis du ikke har mulighed for at tage nogle billeder selv, men vil købe dig til disse, kan du prøve at justere og beskære billederne, så de ikke har præcis den vinkel eller beskæring på din hjemmeside, som det originale ’stock’ foto har.

En anden måde er at lege lidt med baggrunden på dine billeder. På eksempelvis vektorbilleder kan det være en god ide at tilføje en anden farve baggrund, end den der allerede er, eller også kan du helt fjerne baggrunden, så billedet står frit. På den måde skaber du et lidt mere unikt billede, som Google måske ikke kender og som derfor vil rangere højere, hvis du ellers har Alt-tekst og titel på plads.

Billede-SEO skaber værdi

Det er svært at komme uden om SEO-optimering af billeder, hvis du gerne vil nå til tops i søgeresultaterne og få flere kunder til at finde frem til din side. Med guiden ovenfor kan du nemt gå i gang med at optimere dine billeder. Selvom det kræver en del tid at få det hele optimeret korrekt, vil det i sidste ende skabe en stor værdi for dig og din virksomhed.

Hvis du synes det er svært at komme i gang med at SEO-optimere dine billeder eller din hjemmeside, hjælper vi dig gerne med at komme i gang.

Vi har stor viden og ekspertise inden for SEO-optimering af både tekst og billeder og kan helt sikkert hjælpe dig på vej, så du opnår bedre synlighed. Kontakt os i dag på tlf. 70136323 eller via formularen nedenfor, så hjælper vi gerne med at optimere din hjemmeside.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen