4 fordele ved at bruge longtail søgeord – og sådan finder du dem!
Har du en hjemmeside, har du med garanti også besøgende fra søgemaskinerne. Det kan godt være svært at være synlig på de helt rette søgeord og opnå en bred placering. Særligt hvis der er mange om buddet.
Ligger du ikke øverst i søgeresultaterne skal du gøre en ekstra indsats for at få brugerne til at finde frem til dig. Her kan du bl.a. benytte dig af longtail søgeord. Statistikker viser nemlig, at du kan opnå flere klik ind på din hjemmeside, hvis du rangerer højt på flere søgeord end blot et enkelt.
Der findes desuden også en række andre fordele ved at bruge denne type søgeord, og disse kan du blive klogere på i nedenstående artikel, hvor vi også kommer ind på:
- Hvad er longtail keywords/søgeord?
- Fordele ved at bruge longtail
- Sådan finder du frem til dine longtail søgeord
- Sådan bruger du longtail søgeord i dit indhold
- Konklusion
Hvad er longtail keywords/søgeord?
Longtail keywords er søgefraser som består af 3 eller flere ord, eks. ”kort sort kjole med lange ærmer”. Et longtail keyword er meget mere specifikt end short tail, og er dermed ikke nær så bred.
Fordele ved at bruge longtail keywords
Lavere konkurrence
Et lontail keyword indeholder som nævnt flere ord og er derfor mere specifik. Søger du på et longtail søgeord, vil der som oftest også være færre resultater, end hvis du søgte på blot et enkelt søgeord. Det gør, at der er færre resultater/virksomheder du skal konkurrere med, og dermed har longtail altså en lavere konkurrence end med shorttail søgeord. Det øger dine chancer for at rangere på lige præcis de rigtige søgeord og dermed få flere besøgende.
Det er nemmere at få kunder til at konvertere
Brugere eller potentielle kunder der benytter sig af longtail keywords i en søgning, har oftere større tendens til at købe noget på en given side end brugere der benytter short tail keywords. Det skyldes, at brugerne der søger med longtail keywords ofte er længere i overvejelsesfasen. De ved, hvad de præcist er ude efter, og derfor søger de også langt mere specifikt på dette gennem et long tail søgeord. En bruger der søger specifikt på ”sort Audi A6 med alufælge” er mere tilbøjelig til at foretage et køb, da brugeren allerede har gjort sig overvejelser omkring, hvilken type bil, han eller hun ønsker. En bruger der søger på ”sort bil” har ikke gjort sig andre tanker, end at bilen skal være sort, og skal derfor bruge længere tid på at overveje og købe.
De er billigere, hvis du vil annoncere
Hvis du gerne vil være synlig med det samme er det annoncering, du skal benytte dig af. Her kan det være en fordel at annoncere på longtail keywords, da disse ofte vil være billigere pr. klik end short tail keywords, som følge af, at der er lavere konkurrence, jf. ovenstående afsnit.
Selvom betalte annoncer er en god start, kan det dog stadig blive dyrt, afhængig af din klikpris. Du bør derfor samtidig fokusere på at ligge højt i de organiske resultater.
Når du sigter efter longtail kommer short tail med i købet
Et longtail keyword vil som oftest også indeholde søgeordene der ville blive brugt i en short tail keyword søgning. Derfor kan du også rangere på både longtail og shorttail, hvilket er en stor fordel for dig, da det øger chancerne for en bedre placering i søgeresultaterne og mere trafik.
Sådan finder du frem til dine longtail keywords
Nu ved du, hvorfor du bør bruge longtail keywords i dit indhold. Men hvordan finder du så lige frem til, hvilke ord, du skal være synlig på? Det er der flere metoder til at finde frem til.
Google autoudfyld
Hver gang en besøgende indtaster et søgeord i Google, kommer Google selv med forslag til, hvad du kan søge på, som relaterer sig til det ord der er blevet indtastet. Dette er en ekstremt nem og enkel måde at finde frem til relaterede søgefraser på. Skriv et søgeord inden for din branche, og gerne et du i forvejen benytter eller rangerer højt på i søgeresultaterne. Herefter vil du se Google komme med forskellige søgefraser som forslag. Sørg for at skrive de forskellige forslag ned, så du har dem stående til fremtidig brug.
Når du har skrevet alle de forskellige forslag fra Google ned, kan du med fordel gå ned i bunden af søgeresultatsiden for at finde det der hedder ”relateret søgninger”. Her finder du søgefraser som relaterer sig til dit emne/din branche og disse kan du også med fordel skrive ned til fremtidig brug.
Metoden ovenfor er rimelig nem og ligetil, om end en smule tidskrævende. Vil du gøre det lettere for dig selv, skal du benytte værktøjer der kan finde dine søgeord. Det kan eks. være værktøjet Ubersuggest eller Keyword Tool.
Diverse fora
Nettet er et mekka for online fora og steder, hvor brugere kan diskutere forskellige emner. Derfor, hvis du har tid og overskud, kan du også benytte disse til at finde frem til, hvilke long tail søgeord du evt., kan rangere på. Her skal du først og fremmest finde frem til, hvilke fora der er relevante for din branche. Dernæst skal du blot gå i gang med at søge efter de emner, du vil rangere på.
Brug Google Analytics
Bruger du Google Analytics til at holde styr på besøgende til din hjemmeside, hvilket du i høj grad bør gøre, så er der en masse at hente i dette værktøj. Her har du nemlig mulighed for at se, hvad besøgende har søgt på for herefter at lande på din hjemmeside. Det kan give dig en idé om, hvilke søgefraser du med fordel kan optimere på eller uddybe på din hjemmeside.
Sådan bruger du longtail søgeord i dit indhold
Når din lange liste med longtail søgeord er færdig, bør du kigge dem grundigt igennem og sortere ud i dem, så du ikke har alt for mange at vælge imellem. Du kan evt. stille dem op i en tabel med søgeord og formålet med søgningen. På den måde kan du nemmere skille dig af med de søgefraser som ikke har et formål relateret til dig.
Men. Nu skal du så til at bruge disse forskellige søgeord. Når du skal i gang med en artikel eller et blogindlæg, så sørg for at inkorporer dine søgeord så det matcher med, hvad brugerne søger på. Når de besøgende ser, at du har den præcis samme søgefrase i dit indhold som de skrev på Google, vil du opleve en bedre rangering i søgeresultaterne og mere troværdighed fra brugerne.
Endvidere er det en god idé at bruge søgeordene på dine eksisterende sider, også dine landingssider. Dermed er du med til at hente trafik gennem dine nøje udvalgte longtail søgeord.
Konklusion
Selvom det kan være tidskrævende at sætte sig ind i, hvilke longtail keywords der egner sig til din branche, kan det stadig være en enormt god idé at undersøge dem. Med longtail søgeord er der nemlig rigtig meget trafik at hente, og ikke mindst flere konverteringer.
Har du ikke tiden til at undersøge alle de forskellige søgeord, så lad os gøre arbejdet for dig. Vi er specialister i søgeoptimering og i at finde de helt rigtige søgeord, så du kan rangere højt på dem. Ring til os på telefon 70 13 63 23 eller skriv til os via nedenstående kontaktformular, hvis du ønsker hjælp til de rette søgeord.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407