3 misforståelser om SEO
Twitter er et fantastisk medie, hvor information kan løbe som en steppebrand, og hvor man (potentielt) kan komme i kontakt med alskens mennesker på ingen tid. Det er også et godt medie at benytte sig af, hvis man gerne vil have information fra folk eller organisationer, man regner som autoriteter på sine respektive felter.
Eksempelvis kan du følge John Nielsen, vores direktør og stifter hos OnlineSynlighed.dk, hvis man gerne vil have nyheder og godbidder om SEO.
Mange folk hos Google er også glade for Twitter, og et par af de anbefalelsesværdige er John Mueller og Gary Illyes. Netop de to blev for nylig kontaktet netop gennem Twitter med nogle opklarende spørgsmål om SEO, og deres svar satte fokus på nogle misforståelser om søgemaskineoptimering.
Spørgsmålene gik på:
- Antallet af H1-tags på en side
- Interne nofollow-links
- Et domænes alders betydning for SEO
Vi tager spørgsmålene et ad gangen og forklarer, hvordan det hele hænger sammen.
Du kan godt have flere H1-tags
Spørgsmålet lød på, hvor mange H1-tags, der bør være på en enkelt webside.
@M_Sauermann As many as you want.
— John ☆.o(≧▽≦)o.☆ (@JohnMu) 12. april 2017
Og som det fremgår, var svaret fra John Mueller, at man kan have så mange H1-tags på sin side, som man nu har lyst til.
Når man nu kender Google, betyder det ikke, at man bare skal plastre sin side til med H1-tags for på den måde at få en fordel, når placeringerne på Googles søgeresultater skal uddeles. H1-tags er ikke det tungeste element i Googles søgealgoritme, og det er en rimelig antagelse, at jo flere H1-tags, der er på en side, des mindre betyder de hver især.
Derudover slår Google igen og igen på tromme for at sætte brugervenligheden og kvaliteten af indhold i højsæde. Logisk giver det ikke meget mening for os mennesker, der skal læse teksten på en side, at have en masse tekst, der står som overskrifter markeret med H1-tagget.
Derfor er det altså ikke en anbefaling at spamme sin egen side med H1-tagget tekst – tværtimod ville de nok sige, at man slet ikke skal fokusere på, hvilke tags der er hvor. Google selv ville nok sige noget i stil med, at man skal gøre, hvad der er bedst for de besøgende på siden.
Du bliver ikke straffet for nofollow på interne links
Her har en Twitter-bruger hørt fra en tidligere Google-ansat, at nofollow-links devaluerer den side, det link er på. Derfor spørger han Gary Illyes, om det kan have sin rigtighed. Svaret er dog nej.
@semtuts No, why would they?
— Gary Illyes ᕕ( ᐛ )ᕗ (@methode) 12. april 2017
Måden nofollow-tagget bruges på antyder heller ikke, at det skulle devaluere noget. Det er kort og godt en måde at fortælle Google og de andre søgemaskiner, at deres robotter ikke skal følge linket og bruge det i vurderingen af sidens rangering i søgeresultaterne.
Et klassisk eksempel er et blogindlæg, der indeholder sponseret indhold og et link til den, der har betalt for indholdet. Her er det ikke bare en anbefaling fra Google, det er faktisk en situation, hvor nofollow-tagget skal bruges, fordi man ikke må købe sig til links ifølge Googles retningslinjer.
Husker man at bruge nofollow-tagget i den situation, skader det ikke Googles syn på bloggen. Tagget gør blot søgemaskinerobotterne opmærksomme på, at her er noget, der ikke skal have indflydelse – hverken positivt eller negativt.
Dit domænes alder betyder ikke noget
Sidste misforståelse, vi tager fat på i denne omgang, handler om et domænes alder. Her er der dog en lille krølle på halen, men først spørgsmålet og det noget kortfattede svar på, om et domænes alder har nogen indflydelse på SERP-rangeringen.
@_newsbulletin @methode no
— John ☆.o(≧▽≦)o.☆ (@JohnMu) 12. april 2017
Kort og godt – nej. Dit domænes alder har ingen indflydelse på, hvor højt din side kommer til at rangere I søgeresultaterne.
Men her kommer så den lille krølle på halen. Jo længere et domæne har eksisteret, des længere har det også haft til at opbygge links, tilrettelægge linkstruktur, fylde med godt indhold, levere gode brugeroplevelser og så videre.
Med andre ord kan tiden, domænet har eksisteret, have gjort det muligt at opfylde en række parametre, der gør siden attraktiv i søgemaskineøjemed. Parametre, der intet har med domænets alder at gøre i sig selv.
Derfor kan man godt opleve en sammenhæng mellem et domænes alder og dets styrke. Det er bare ikke alderen i sig selv, der har noget at skulle have sagt i SEO-sammenhæng, det er snarere alle de muligheder, der følger med den tid, der er gået.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407