10 spørgsmål du bør stille dig selv, når du opsætter en PPC landing page

Oprettelse af en landing page, eller landingside om du vil, der konverterer er den vigtigste sandsynligvis og mest vanskelige opgave for enhver PPC kampagne. Du kan have landingssiden sat godt op men stadig opleve, at den ikke konverterer, fordi brugerne ikke bevæger sig videre på sitet og dermed i din salgsproces. 

Du skal forestille dig din hjemmeside som en butik. Du kan have besøg af mange mennesker, men hvis ingen kan lide, hvad de ser på, vil du ikke sælge én eneste vare.

1: Er min kerneforretning let at forstå inden for de første 10 sekunder af navigationen på siden?

Du ved det måske ikke.. Men de fleste brugere beslutter, om dit websted er værd at bruge tid på i løbet af de første 10 sekunder på sitet. Du er nødt til straks at sørge for, at det er ekstra let at forstå, hvad du laver og sælger. Det indhold på landingsiden, der betyder mest for at fange brugernes opmærksomhed, er hvad der dukker op “over folden”, da dette er, hvad de ser først.
“Over folden” er det indhold, som kan ses på skærmen, uden man behøver at scrolle ned ad siden.

2: Får jeg besvaret alle de spørgsmål en kunde måtte have, og som er afgørende for en handel?

Hvert produkt eller service har nogle centrale salgsargumenter. Takler du dem på den rigtige måde, vil det hjælpe dig til at øge din konverteringsfrekvens. Det første skridt bør være at kigge på hver eneste detalje på landingsiden med øjnene en brugers øjne og ikke med virksomhedsejerens eller salgschefens øjne. Hvis er svært for dig, skal du blot have hjælp fra nogen, der ikke er involveret i din daglige forretning for at få et par friske øjne på tingene.

3: Har du lavet en klar designplan, inden du rent faktisk springer videre til skabelse af indhold?

Hemmeligheden bag at være i stand til at skabe en effektiv landing page på kort tid, er at være struktureret. Samtidig vil etablering af en designplan for din landingsside gøre det skalerbart. Du vil dybest set være i stand til at replikere et vellykket design til alle de annoncegrupper, du måtte ønske, i løbet af få minutter.

Et design skal indeholde nogle grundlæggende elementer:

  • Beslut, hvilke elementer, der skal variere pr annoncegruppe, og hvilke elementer der skal være faste
  • Hvor skal Call-To-Action (opfordring til handling) placeres?
  • Beslut dig for din skrivestil
  • Beslut, hvad der skal placeres over folden (above the fold) og under folden (under the fold)
  • Navigationsmenuen: Skal den placeres både over folden og i sidefoden?
  • Vil du tilbyde noget gratis? (Gratis whitepaper, fri fragt eller lign.)

Der er mange flere elementer, som du med fordel kan overveje. Hver virksomhed har sin egen skrivestil, og derfor er du måske nødt til at overveje flere eller færre elementer, afhængigt af det.

 4: Er landingsiden på linje med søgeordene og annoncerne i din SEM-konto?

Kvalitetsscoren og kundens oplevelse er de to faktorer, der kan gøre dine annoncekampagner omkostningseffektive. Ændring af søgeord, annoncer og landingssider vil sikkert forbedre resultatet og reducere det beløb, du har brug for at betale pr klik for at opnå en god placering for dine annoncer .

Desuden vil justering af de 3 elementer, vi lige har nævnt, sørge for, at brugeren lander på en side, der er relevant for søgningen. Dette vil forbedre brugeroplevelsen og konverteringen.

5: Er dine salgsargumenter unikke?

I ganske få ord, hvordan adskiller dit produkt eller service sig fra de andre på markedet? De kaldes også for Unique Selling Propositions eller forkortet USP’s

Du skal sørge for at kommunikere det tydeligt, så folk definitivt vil vælge dig frem for konkurrenterne, takket være de unikke fordele ved at handle med din virksomhed. Hvis du ikke kan fremføre unikke salgsargumenter, bør du måske vente med at oprette landingssider og i stedet investere din tid i at forstå, hvad din USP er.

6: Hvad sker der, når du får en kunde?

Mange virksomheder har en takke- eller bekræftelsesside, der ikke indeholder nogen “Call-To-Action”, altså opfordring til handling. De inviterer heller ikke brugeren til at fortsætte navigationen på hjemmesiden. Det er meget vigtigt at fortælle brugeren, hvad de skal gøre efter de har købt eller indsendt informationen Forventes de blot at vente eller er der måske en bedre løsning, der kan mer-sælge til dem eller som vil kunne forbedre deres oplevelse af dit brand.

Hvis du har en e-shop kan du prøve at sælge komplementære varer, og hvis du er en tjenesteudbyder kan du invitere brugeren til at downloade et “White-paper” for at give dem yderligere information om dine ydelser.

7: Planlægger du at køre split tests på indholdet?

Det giver overhovedet ikke mening at skabe en landingside og bare måle besøgstrafik. Enhver smart markedsføring strategi bør baseres på test af flere variationer af landingsiden. Der findes et væld af programmer på markedet, der forenkler test-processen for dig og beregner resultater med blot et par museklik.
Husk, at test er nøglen til succes.

8: Indsamler jeg data fra de besøgende?

Markedsføring via søgemaskinerne (Search Engine Marketing eller blot SEM) bygger på data. Du er nødt til at installere alle de nødvendige koder på dit websted for at spore rentabiliteten af ​​hvert klik, og at spotte potentielle problemer med salgstragten. Mange mennesker er ivrige efter at komme i gang og undervurdere værdien af ​​data. Husk, at data er den bedste ven af ​​din optimeringsstrategi.

9: Har jeg forbundet Google Analytics og Google AdWords?

Dette er afgørende for at bestemme værdien af ​​hvert enkelt søgeord i din kampagne. Du får indblik i, hvilke søgeord der genererer høj afvisningsprocent eller giver lav gennemsnitlig tid på webstedet og sætte dem på pause. Det vil spare dig for unødige omkostninger, fordi du ikke længere behøver at gætte.

10: Har jeg kigget mine konkurrenter i kortene for at lære “best practis” for ladingsider?

Succesfulde konkurrenter gør jo helt sikkert et eller andet rigtigt. Ved at se på deres landingsider kan det hjælpe dig til rent faktisk at få nogle ideer og inspiration og anvende dem til din grundliggende design. Du skal naturligvis ikke kopiere dine konkurrenters arbejde, men du bør definitivt “benchmarke” din idé med, hvad andre virksomheder mener fungerer godt for dem.

Afslutningsvis

Oprettelse af en landing page er ikke blot et spørgsmål om at få en side færdig. Det indebærer en del kontinuerligt arbejde, og det er en kontinuerlig læreproces. At have den rigtige landingside kan gøre den forskel i at gøre din side til en succes eller en fiasko.

God fornøjelse med arbejdet mod den helt rigtige landingside.

Ønsker du professionel rådgivning om landingsider til Google Adwords annoncer og andre PPC-løsninger, er du meget velkommen til at kontakte os på tlf. 70 13 63 23 eller via vores kontaktside.

John Nielsen