10 linkbuilding-tips, der IKKE er kommentar-spam

Link buildingFor et par år tilbage kunne du få din hjemmeside til at rangere højt i søgeresultaterne ved blot at give den mange links.

Kommentarer var her helt fint og du kunne udmærket krydre med linkkataloger. Linkbuilding var et spørgsmål om kvantitet og ikke om kvalitet.

Sådan er det ikke længere. Tiderne skifter og i dag kan et link af høj kvalitet være mere værd end flere tusinde ringe links (og kommentarlinks er, hvis du er i tvivl, definitionen på ringe).

Derfor har vi her lavet en liste med 10 idéer til linkbuilding, der intet har med kommentarspam at gøre. Tag frit for dig af hylderne:

  1. Sponsorat. Hvis du sponsorerer fx den lokale sportsklub for et lavt beløb får du ofte et link og et logo på deres hjemmeside som tak.
  2. Hold et event. Hvis du står for at afholde et arrangement kan du lave en hjemmeside til arrangementet eller bruger sider som Meetup.com til at samle deltagere. Her har du naturligvis mulighed for at lave links til dig selv som arrangør.
  3. Giv gratis billeder væk. Har du ophavsret til nogle billeder der kunne egne sig som stock photos kan du give disse væk mod at få et link fra dem, der bruger dem.
  4. Broken linkbuilding. Ser du et ”dødt link” på en side kan du skrive til webmasteren og gøre ham opmærksom på det. Foreslå i samme omgang at indsætte et link til dig selv i stedet for.
  5. Lav en undersøgelse. Har du noget spændende data i din virksomhed kan du sætte dette sammen til en visuelt flot og indbydende artikel og så sende den rundt til forskellige journalister og håbe, du får en tur i pressen ud af det. Du får, udover opmærksom, tit links på denne måde.
  6. Opret profil på relevante fora. Er der fora i din branche, fx bygge- eller havebranchen, findes der relevante netfora hvor du kan finde andre med samme interesse og arbejde. Lav en profil her og deltag i debatten foruden at få et link fra din profil.
  7. Få links fra dine samarbejdspartnere. Hvis du giver en udtalelse til dem du arbejder sammen med har du tit også mulighed for at få et link til gengæld. Dine samarbejdspartnere vil jo gerne vise på deres side hvordan kunderne er glade for at arbejde sammen med dem.
  8. Deltag i interviews. Har du noget interessant at sige kan du deltage i interviews, podcasts og lignende og på denne måde få links. Dette kræver dog også at du har både mod nok til at stille dig frem og tale, men også at du bruger tid og energi på at opbygge et personligt brand for at blive kontaktet i første omgang.
  9. Lav en give-away. Laver du en konkurrence og giver noget væk kan du sprede din konkurrence og få både links, opmærksomhed og en masse sign-ups til dit nyhedsbrev.
  10. Bidrag til relevante blogs. Kan du finde blogs inden for din branche kan du skrive og spørge ejeren, om du må bidrage med en artikel. Hjælp læserne af bloggen med deres problemstillinger og få opmærksomhed og et link til gengæld.

Det er i realiteten blot din fantasi, der sætter grænser for hvilke linkbuilding-stunts, du kan lave. Langt hen ad vejen handler det om at stille dig selv til rådighed og lave noget, der er brugbart for andre. Så kommer de eftersøgte links næsten helt af sig selv.

John Nielsen