Google kommandoer

5 stærke Google-kommandoer

Google kommandoerGoogle er meget mere end blot søgninger efter opskrifter og en tømrer i København.

Især for dig, der arbejder professionelt med søgemaskineoptimering er der god mening i at lære nogle af de mest gængse kommandoer at kende. De vil gøre dit arbejde med søgemaskineoptimering meget nemmere i relation til bl.a. linkbuilding og on-site SEO.

Her kommer vi med eksempel på 5 af de stærke Google-kommandoer, du bør lære at kende for at spare dig selv for en masse tid, når du først er i gang med SEO-arbejdet.

Site:domæne.dk

Ved at indtaste ”site:domænenavn.dk” har du mulighed for at se samtlige af de sider, Google har indekseret på et givent domæne.

Leder du efter sider om dit emne kan du fx lave en ”site:domæne.dk søgeord” søgning og finde de præcise URL’er på domænet, der er relevante til dig.

Tidligere har kommandoen vist alle sider, men for tiden vises kun 5-600 indekserede resultater – det er dog stadig mere, end langt de fleste af de sider du vil bruge kommandoen på har.

Inurl:søgeord

Med denne søgning får du resultater tilbage, der har dit præcise søgeord direkte i URL’en.

Med kommandoen kan du finde flere interessante sider at få links fra, ligesom du har mulighed for at kigge konkurrenter efter i bedene.

Du kan lave flere inurl:søgninger i en søgestreng, således at du fx kan søge: inurl:billig inurl:skihjelm. Så finder du alle de sider, hvor ”billig” og ”skihjelm” indgår direkte i URL’en.

Intitle:søgeord

Beslægtet med inurl: er intitle:, hvor du får returneret søgninger med dit præcise søgeord direkte i titlen på domænet.

Denne kommando understøtter, som tilfældet er med inurl: blot et enkelt søgeord ad gangen. Du kan dog ligeledes bruge flere intitle: kommandoer i en streng, ligesom du kan kombinere de to muligheder.

Cache:URL

Vil du ind på en given side, men er denne nede, kan du se Googles seneste lagrede kopi ved hjælp af en cache:URL.dk søgning.

Google cacher alle søgeresultater og du kan på denne måde læse teksten, der var på domænet. Fordi at Google ikke selvstændig cacher CSS-filer kan det godt se en smule skægt ud, men du har dog mulighed for at læse det grundlæggende indhold på domænet.

Og en udgået: link:url

Før i tiden var det muligt med link:url-kommandoen at få vist en lang række af de sider, der linkede til en given URL.

Det var, selvsagt, et stærkt værktøj – men desværre virker det ikke længere. Google har stækket det.

Til gengæld kan du ved at tegne abonnement på et værktøj som Ahrefs.com, Majestic SEO eller Open Site Explorer fortsat kigge dine konkurrenter over skulderen og se hvilke domæner, der linker til dem. Vær blot opmærksom på, det ikke længere er data, Google vil vise til dig.

Der findes en lang række andre kommandoer, men ikke alle er lige praktisk anvendelige. ”author:”-kommandoen viser resultater fra det i Danmark så godt som ukendte Google Books, mens ”filetype:jpg” alene returnerer billeder af typen .jpg, således du ikke får .png, hvis du ikke skal bruge dem.

Igen et relativt begrænset anvendelsesområde sammenlignet med cache:, site: og inurl:.

Lær de 5 vigtigste og brug dem for at spare tid med SEO-arbejdet fremover!

John Nielsen
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *