Permission marketing vs. interruption marketing

KunderelationerBåde begrebet permission marketing og begrebet interruption marketing blev første gang brugt af den amerikanske marketingekspert Seth Godin. Interruption marketing er en nyere måde at tænke på i forhold til permission marketing, og der er dermed en del forskelle på de to begreber.

Hvert begreb og marketingform har desuden sine fordele og ulemper, men der er ingen tvivl om, at der i dag lægges mere vægt på kunderelationer. Det er også en af grundene til, at permission marketing foretrækkes af langt de fleste. Det var dog ikke tilfældet førhen.

Interruption marketing

Interruption betyder afbrydelse, og det er lige præcis det, der er kernen, når man arbejder med interruption marketing. Det er nemlig sådan, at man bliver som modtager bliver afbrudt i hverdagens almindelige aktivitet. Det kan for eksempel være i fjernsynet, når der kommer reklamer i en film, eller hvis man bladrer igennem et blad, som pludselig indeholder annoncering fra en virksomhed.

Når man arbejder med interruption marketing, kan man ikke være sikker på, at indholdet når ud til dem, der rent faktisk har en interesse i virksomheden eller det produkt, de sælger. Man fanger nemlig modtagerens interesse, når de er i færd med noget andet og dermed også er interesseret af en anden årsag.

Det er altså svært at målrette interruption marketing til konkrete potentielle kunder, hvilket også er en af grundene til, at metoden ikke anses som værende effektiv. Man risikerer desuden også at bruge et hav af annoncekroner på personer, der ikke har interesse for virksomheden og dermed ikke kan blive kunder.

Permission marketing

Ulempen ved interruption marketing er fordelen ved permission marketing. Når man arbejder med permission marketing sikrer man sig nemlig, at markedsføringen er målrettet de personer, som har en reel interesse i at modtage indholdet.

Når man arbejder med permission marketing, er tillid et afgørende element, og det er også det, der er med til at gøre denne form for markedsføring enorm effektivt. Når potentielle kunder har givet tilladelse til at modtage indholdet, vil det også betyde, at de er en interessant målgruppe at henvende sig til. På den måde slipper man for at spilde annoncekroner, og sikrer sig, at man udelukkende henvender sig til potentielle kunder.

Endeligt kan permission marketing måles langt mere konkret, end hvad der er tilfældet ved interruption marketing. Når man udsender en reklame i fjernsynet, kan det være svært at finde ud af, hvor mange kunder man i virkeligheden fik ud af indsatsen. Når man arbejder med permission marketing, er det muligt hele tiden at få indikationer på, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Det sker igennem de tilladelser kunderne har givet. Bliver de trukket tilbage eller gjort mindre, tyder det på, at noget skal optimeres eller laves om.

Der er dog også ulemper ved denne form for markedsføring. Selvom resultaterne er målbare, og sjældent bliver et irritationsmoment for modtagerne, så er resultaterne ofte meget langsomme. Når man arbejder med permission marketing kampagner vil det i de fleste tilfælde tage længere tid, før resultaterne er til at mærke.

Permission marketing eller interruption marketing?

Permission

Førhen ville svaret på ovenstående spørgsmål være, at interruption marketing var den mest effektive tilgang, men det tiltaler ikke den moderne forbruger. Vi er vant til selv at kunne bestemme nyhedsmængden og hvornår, vi ønsker at få den.

Den moderne forbruger sætter pris på relationer, og ønsker selv at bestemme. Vi bliver hurtigere irriteret over irrelevant markedsføring, og vores tålmodighed er ikke til det længere.

I dag er permission marketing altså en langt mere effektiv tilgang, hvilket også skyldes de mange værktøjer og muligheder, der er i moderne marketing, som vi for eksempel ser det på de sociale medier. Med permission marketing tages der altså højde for de behov, der er hos den moderne forbruger.

John Nielsen