Linkbuilding er stadig en (meget) vigtig del af SEO

Linkbuilding er stadig en (meget) vigtig del af SEOGoogle bliver stadig bedre til at læse tekster og i sig selv vurdere, hvor gode og hjælpsomme de er.

Men der er stadig meget lang vej til den perfekte vurdering – især på dansk, som er et af de mindste markeder for Google.

Derfor er linkbuilding stadig en meget vigtig del af søgemaskineoptimering. Det er en del de fleste ville ønske væk, fordi linkbuilding kan være både svært (og dyrt, hvis du ikke vælger de rigtige fagfolk) – den forkerte linkbuilding kan endda skade din side, for at gøre alt værre.

Til gengæld kan en veludført linkbuilding-strategi være det, der skubber din side op som den højeste i netop din branche.

2 typer af links booster din autoritet

Når Google vurderer hvilke sider der skal ligge øverst i søgeresultaterne handler det om autoritet.

For at vurdere dette medtages en række parametre:

  • Er det et stærkt domæne i forvejen med meget (relateret) indhold, stærke links m.v.?
  • Er der relevante links ind til den konkrete underside?
  • Hvor lang tid bruger de besøgende, der bliver sendt ind fra søgemaskinen – og ”bouncer” de tilbage for så at vælge et andet resultat og blive der?
  • Og mange flere

Når vi taler om links og linkbuilding er det vigtigt at nævne, det ikke kun er eksterne links. Linkbuilding i almindelighed refererer til arbejdet med at få andre relevante domæner til at henvise til ens eget.

Men ligeså vigtigt er den interne linkbuilding.

Hvilke undersider du linker til på din side fortæller Google hvad for noget indhold, der er godt. Samtidigt hjælper det dine brugere med at navigere rundt på siden og det skaber derved også en god brugeroplevelse.

Kunsten at bygge relevante links

Links hjælper Google med at vurdere hvilke resultater, der bør ligge øverst for en given søgning. Det er anbefalinger fra andre domæner.

Især relevante links er værdifulde. Når et hundeleksikon linker til din side, der sælger hundefoder, vurderer Google at afsenderen er troværdig og kompetent inden for emnet. Derfor er det link mere værdifuldt, end hvis din fætter linket fra hans ellers udmærkede side om spillemaskiner for at være flink.

Hvis hundeleksikonnet samtidigt sjældent linker ud er det en endnu mere værdifuld henvisning til dig, når du så faktisk får et af de få links. Linkes der kun ud til andre troværdige sider inden for hundebranchen rammer linket helt i top.

Den linkbuilding der er med til at sætte din side øverst i SERPs er derfor med fokus på relevante links.

Det er også hvad der gør linkbuilding svært – for hvordan får du links fra de sider, der ligger i samme branche som det?

Svaret er en blanding af:

  • Pressearbejde for at få links fra relevante medier
  • Brug af fora og blogs til at etablere dig som ekspert
  • Content marketing der giver din målgruppe lyst til at linke til dig
  • Gæsteindlæg på relevante sider
  • Opbygning af ressourcer inden for samme branche med henvisninger til dig
  • Og meget mere

Linkbuilding er stadig en meget vigtig del af SEO – men det er også en del, der er svær at håndtere, da fremgangsmetoden vil være forskellig fra side til side, fra branche til branche. Det er hvad der gør linkbuilding svært. Men det er også hvad der skaber resultater for din virksomhed, når du rammer hovedet på sømmet.

Vi kan i OnlineSynlighed.dk hjælpe dig med enten en plan for at udføre din linkbuilding – og også hjælp til den praktiske del af arbejdet. Det er med fokus på få, men relevante links – det er med fokus på, hvad der skaber den største omsætning i netop din virksomhed.

John Nielsen