Tips til søgeordsundersøgelsen – Den cirkulære proces i din SEO

Søgeordsundersøgelse - en cirkulær proces

Søgeordsundersøgelse – en cirkulær proces

En søgeordsundersøgelse er en teknik, som fagfolk indenfor søgemaskineoptimering benytter for at finde de bedste søgeord, søgefraser og søgetermer, som brugere benytter i søgemaskinerne, når de foretager en søgning.

Søgeordsundersøgelser er dermed en af de vigtigste og mest profitable aktiviteter indenfor søgemaskinemarkedsføring og SEO. Gode placeringer for de “rigtige” søgeord kan booste din hjemmeside mere end de fleste andre SEO-tiltag.

Brugen af søgeord er som nævnt en af de mest fundamentale faktorer, der kan påvirke placeringerne for din hjemmeside, webshop eller blog. Fornuftig brug af søgeord kan øge dine placeringer, mens en overdreven brug af søgeord kan skade din SEO-strategi og hjemmesidens placeringer i søgeresultaterne.  På almindeligt dansk betyder det, at brugen af søgeord være en af grundstenene i din SEO-strategi eller direkte ødelæggende for den.

Lad os først identificere, hvorfor en søgeordsundersøgelse kan være nyttigt. Det er dog vigtigt først at være bevidst om, at søgeordsundersøgelser og brug af søgeord ikke er en engangsforeteelse, men faktisk er en fortløbende proces.

Det er ikke en lineær proces, men en cirkulær proces, der altid kræver monitorering/overvågning, og justering hvis det er nødvendigt.

Du skal først definere dit kundesegment. Herefter undersøger du konkurrencen, og de søgeord, som konkurenterne benytter. Du undersøger og analyserer herefter, hvilke søgeord der bør fokuseres på. De søgeord implementeres i indholdet på dit website.
Så skulle man tro, at arbejdet var slut. Men nej.. Hele processen starter forfra, i en cirkulær proces.

SEO undersøgelser for dit nuværende website

Lad os antage at du har en hjemmeside, en webshop eller en blog, som er dårligt SEO-optimeret, eller at den faktisk overhovedet ikke er SEO-optimeret. Det er vigtigt, at du definerer din SEO-strategi. Det er her, den cirkulære proces med søgeordsundersøgelser begynder.

I første omgang skal du definere den nuværende situation for din hjemmeside, webshop eller blog ved at konstatere dens nuværende placeringer på søgemaskinernes resultatsider. Er det en webshop eller en virksomheds hjemmeside, starter søgeordsundersøgelsen med at fastslå, om du fokuserer på de rigtige besøgende. Du definerer dit kundesegment.

Ved at bruge søgeordsanalyse med SEO-værktøjer kan du finde søgeordstæthed (keyword density) for dine søgefraser. Hvilke søgefraser vises, og hvor mange gange? De oplysninger, du indsamler med forskellige SEO-værktøjer, vil være vitale for de følgende trin i processen.

Du er på samme tid nødt til at overveje, hvilke søgeord din hjemmeside skal have. Du er nødt til at vurdere relevansen af dine søgeord i forhold til den branche, du tilhører. Handler din hjemmeside eksempelvis om bageopskrifter skal du bruge søgeord der er relevante for kagebagere. Sælger du bageredskaber, henvender din hjemmeside sig måske til bageinteresserede, bloggere der bager, eller semiprofessionelle bagere eller konditorer.

SEO undersøgelser af konkurrenterne

Inden du påbegynder indsamling af dine nye søgeord til din nye hjemmeside, er du nødt til at foretage “kreative spionage”. Bortset fra din egen SEO -undersøgelse vedrørende dit website, er det vigtigt at gennemgå dine konkurrenters hjemmesider for at se, hvilke søgeord de bruger, og for at undgå at du måske er gået glip af nogle vigtige søgeord, der mere præcist kan definere dit produkt, din ydelse og/eller din virksomhed.

Søgeordsundersøgelsesoegeordsanalyse

Når du har fastslået de nuværende placeringer for søgeordene på dit nuværende website, undersøgt dine konkurrenters søgeord gennem en SEO undersøgelse, er det tid til en egentlig søgeordsundersøgelse.

Husk at foretage din søgeordundersøgelse via “private browsing”, så resultaterne ikke bliver påvirket af dine personlige resultater, som du får ved at bruge din personlige konto på Google.
Til “private browsing” kan du eksempelvis bruge søgning via impersonal.me eller implementere Yoasts plugin til Firefox og Internet Explorer.

Et tip om geografi:

Sørg for at søgeordsundersøgelsen svarer til det land, du fokuserer på. Ønsker du eksempelvis at søge efter tyske søgeord, skal du bruge google.de.

De søgeresultater, du får fra en “private browsing” søgning, er ganske vist ikke 100% retvisende eller korrekte, men de er nyttige indikatorer. Mens du skriver søgeord / centrale søgefraser, kan Google Direkte være en stor hjælp, da funktionen kan indikere nogle søgeord eller centrale søgefraser, som du måske ikke har overvejet.

Et andet godt søgeordsværktøj er Ûbersuggest. Også Google Adwords Keyword Planner er et godt søgeordsværktøj. Vil du endnu dybere ind i teknisk undersøgelse af søgeord, og er du parat til at betale for et avanceret (og delvist udskældt) værktøj, kan værktøjet Scrapebox være en mulighed. Det kræver dog lidt mere end almindelig teknisk indsigt at benytte Scrapebox, og det kan være et lidt voldsomt værktøj, hvis du er nybegynder eller lidt øvet SEO-bruger. Scrapebox har tidligere været meget udskældt, fordi det var et yndet værktøj blandt SEO-folk med dårlig moral, som spammede diverse fora med masseoprettelser af brugerprofiler og i tusindevis af reelt indholdløse kommentarer til blogindlæg. Det bruges værktøjet Scrapebox stadig til af nogle, men værktøjet har faktisk andre og meget mere legitime research formål.

Søgeordsundersøgelse til SEO indhold

Når du har indsamlet data (primært de søgeord og søgefraser) via din søgeordsundersøgelse, er det tid at begynde at implementere dem i indholdet på dit website. Arbejd ud fra dit websites sitemap, og opstille en liste over dine søgeord i en mere struktureret og organiseret måde. Det er vitalt, at søgeord ikke bliver gentaget overdrevent, og at der er et naturligt flow i teksten.

Husk, at du skriver til læsere – rigtige mennesker, og at søgemaskiner læser med. Lad det ikke være omvendt.

Når indholdet er SEO-optimeret, og indeholder alle valgte søgeord og centrale søgefraser, er det næste skridt udvikling af indhold, hvor ny optimeret tekst bliver udarbejdet og implementeret i henhold til din SEO-strategi.

Søgeordsovervågning

Når du har SEO-optimeret dit websites indhold og lanceringen af hjemmesiden er overstået, anbefaler vi, at du holder styr på dine nuværende placeringer, mindst en gang om måneden for at se, om der er udsving.

Til dette formål kan du bruge forskellige SEO-værktøjer, som det vil gøre det muligt for dig at se placeringerne af dine søgeord på søgemaskinerne.

Et par af de bedste og mest feature rige værktøjer er Rank Tracker fra Moz og Rank Tracker fra Linkassistant.com. Et lidt mere enkelt og måske også mere brugervenligt værktøj, hvis du ikke har stor øvelse i SEO optimering, er det danske Tinyrocketlab.

Der vil sandsynligvis være udsving i placeringerne for dit websites søgeord, og vi anbefaler, at du tilpasser din dit SEO-arbejde og justerer din SEO-strategi alt efter betydningen af de valgte søgeord og søgefraser.

I stedet for at se manuelt på hvert søgeord / søgefrase på Google, er bedre at bruge søgeordsværktøjer for hurtigere overblik over de opnåede resultater, ikke kun for dit eget websted, men også dine konkurrenters. Kun ved at være opmærksom på både dine egne placeringer og de til enhver tid nærmeste konkurrenters, kan du mestre søgeordsundersøgelsen og SEO-optimeringen.

John Nielsen