10 betalte metoder til øget trafik og online synlighed for dit website

10 betalte metoder til øget trafik og online synlighed for dit websiteGår du og ønsker øget trafik og online synlighed til din hjemmeside, webshop eller blog?
Så har du dybest set to valgmuligheder:

  • Du kan bruge de gratis metoder.
  • Du kan kan investere penge på annoncering.

Som vi har forklaret i tidligere artikler på OnlineSynlighed.dk kan de gratis metoder tilvejebringe store mængder trafik til dit website, men de kræver investering af masser af tid og kræfter.

På den anden side kan en vellykket annoncekampagne lettere skaffe tusindvis af brugere til dit websted, og det kan hjælpe dig til hurtigere at øge dit salg. At skabe en vellykket reklamekampagne kræver omhyggelig planlægning og gennemførelse.

Som det er fremgået i tidligere artikler, vil det ofte føre til mislykkede kampagner og spild af penge til annoncering, hvis ikke det lykkes dig at definere dine mål klart, eller du ikke vælger de rette kanaler til din kampagne. Det vil i givet fald ikke kun koste dig penge, men risikerer også at give uønskede resultater.

Under forudsætning af, at du har en klar opfattelse af, hvad du ønsker at opnå, og at du har en klar plan, er det næste skridt er at vælge de relevante kanaler. I denne artikel lister vi de 10 oftest forekommende betalt metoder, som du kan bruge til at markedsføre dine ydelser og til at øge den indgående trafik til dit website.

Bemærk, at dit valg af en eller flere af nedenstående metoder, bør baseres på din branche, den type tjenester du tilbyder og dine mål med annonceringen.

Banner annoncering

Banner annoncering er en af de mest almindelige former for annoncering på internettet. En af de væsentligste faktorer for at lancere en succesfuld banner annonce kampagne er at skabe et iøjnefaldende, tillokkende og attraktivt reklamebanner og placere den på websites med høj trafik og god relevans. Det vil hjælpe dig til øget click through rate (CTR) og konverteringsrate. De oftest benyttede prismodeller for banner annonce kampagner er CPM (pris per tusinde visninger) og CPC (pris per klik).

Google Adwords og andre typer PPC annoncering

PPC-annoncering kan hjælpe dig med at vækste din forretning til en relativt lav pris.

Som vi har beskrevet i tidligere artikler, kan du bruge Google Adwords, Microsoft AdCenter eller andre lignende annoncerinsydelser til at skabe dine egne PPC-kampagner. Tekst-, billed- eller videoannoncer med en PPC prismodel kan være et praktisk og relativt effektivt værktøj til at understøtte din online-forretning.

Annoncering på sociale medier

Annoncering i sociale medier er en form for online reklame, som giver meget målrettede annoncer baseret på oplysninger fra brugerne af det sociale medie. Det er ganske let at målrette annonceringen på eksempelvis Facebook, fordi brugerne her bidrager med en lang række oplysninger om karriere, fritid, familiære forhold og interesser.

Facebook-displayannoncer, LinkedIn annoncer, de promoverede tweets på Twitter og andre lignende sociale netværks mulighed for annoncering er meget populære. Det skyldes som nævnt, at disse sociale medier tilbyder værdifulde oplysninger om brugernes demografi og infografik, og tilbyder virksomheders webmastere mulighed for at købe plads, så de kan vise deres budskaber meget målrettede til publikum. Vær opmærksom på, at dit valg af social medie-netværk og form for reklame er yderst vigtigt for at sikre succes for din annonce-kampagne.

Køb af mailadresse-lister

E-mail marketing bliver benyttet i udstrakt grad af webmastere og online marketingfolk til at promovere deres virksomheder. Der findes adskillige virksomheder, som sælger lister med mailadresser, og som kan generere brugbare listen med kundeemner til din virksomhed. Hvis du beslutter dig for at investere i denne form for markedsføring, så sørg for at listerne blev indsamlet i en juridisk og etisk forsvarlig måde. Brug af stjålne e-mail adresser vil ikke føre til de ønskede resultater, og kan virkelig skade din virksomheds ry. Dette samtidigt med, at det kan give store juridiske problemer.

Listerne med mailadresser benyttes typisk til masseudsendelse af nyhedsbreve eller andre lidt mere maskerede typer reklame. Sender du mails ud til modtagere, at indhente tilladelse fra modtagerne, før du sender dem mails, er mailen klassificeret som uopfordrede mail, bedre kendt som spam.

Annoncer i nyhedsbreve

Køb af annonceplads på meget målrettede nyhedsbreve, der har tusindvis af abonnenter kan hjælpe dig med at forbedre din eksponering og øge din trafik. Omkostningerne ved denne form for reklame afhænger af antallet af abonnenter på et given nyhedsbrev, annoncens størrelse og annoncens placering i nyhedsbrevet.

Sponsorater

En anden glimrende metode til at opnå eksponering er at blive en sponsor på interessante blogs, applikationer eller særlige events.

Sponsorering af gratis tjenester er en fantastisk måde at få den ønskede eksponering og øge kendskabsgraden til dit brand.

Affiliate programmer

I teorien kan du rekruttere tusindvis af online marketingfolk til at fremme din forretning til relativt lave omkostninger, ved at lancere et affiliate program. Affiliate programmer kan hjælpe dig med at øge dit salg og opbygge et netværk af samarbejdspartnere, der skaber nye kundeemner til din virksomhed. Etablering af et affiliate program er ikke nogen let opgave.

Du er nødt til at designe et attraktivt program, du bør definere en fast politik, er du nødt til at træne dine affiliate-partnere og du skal bruge den rigtige software til at overvåge salget, administrere din affiliate-partnere, foretage betalinger og styre dine kampagner. Det er tvingende nødvendigt at overvåge dine affiliate-partnere, så du kan sikre dig, at ingen af dem bruger black hat teknikker, som kan skade din egen virksomheds online omdømme.

Betalt optagelse i adressekartoteker med høj trafik

Som du sikkert ved, at der er tusindvis af adressekartoteker på nettet. Desværre er de fleste af dem af lav kvalitet – de såkaldte “link farme”, som blev oprettet for at understøtte SEO-folkets linkbuilding. Som et resultat af den ringe kvalitet tiltrækker “link farmene” generelt ikke nogen besøgende.

Men indenfor nogle niche findes der stadig stadig adressekartoteker, som virkelig kan bidrage med meget målrettet trafik.

Køb af plads i målrettede virksomhedskartoteker kan i nogle tilfælde godt hjælpe dig til øget trafik til din virksomheds website og dermed øget forretning.
Men antallet af reelt brugbare adressekartoteker er markant faldet i takt med blandt andet Googles øget fokus på kvalitetsindhold.

Formidlere af pressemeddelelser

Som vi tidligere har været inde på, er pressemeddelelser vigtige redskaber, der kan påvirke både din SEO-kampagne og din online eksponering. For at få mest muligt ud af dem, har du behov for at være i stand til at skubbe pressemeddelelserne gennem kanaler med høj trafik (nyheds hjemmesider, publiceringstjenester til niche-artikler m.m.). Hvis du ikke selv ejer en sådan publiceringskanal, kan du stadig nå tusindvis af brugere: En betalt pressemeddelelsestjeneste vil kunne løse opgaven for dig og give dig mulighed for at øge din online synlighed på nyhedssider og i søgeresultaterne.
Eksempler på sådanne tjenester til publicering af pressemeddelelser er MyPressWire, PressPort og Get2Press.

Købte anmeldelser på blogs

En anden metode, der kan øge din trafik er betale for anmeldelser hos indflydelsesrige bloggere. En betalt anmeldelse er en nyttig metode, især når du ønsker at informere folk om et nyt produkt eller en ny ydelse. Du bør dog være opmærksom på, at anmeldelser ikke altid kun er positive, men også kan være negative.
Vær også opmærksom på, at såkaldt Blog Marketing af flere fagfolk opfattes som værende på kanten af Googles retningslinjer. Der er flere eksempler på, at marketing via betalte bloggere har resulteret i en ringere placering i Googles organiske søgeresultater.

Men husk!

At øge trafikken til en hjemmeside bliver normalt betragtet som en vanskelig og vital udfordring. Alligevel bør du aldrig glemme, at flere besøgende på dit website ikke automatisk fører til en stigning i dit salg.

Skal din betalte annoncering give gode resultater, må du gøre dig umage med at definere et klart mål med kampagnen og omhyggeligt planlægge den.

Og husk også!

Vær opmærksom på, at betalt annoncering i henhold til Googles retningslinjer ikke må overføre link-værdi, den såkaldte Google PageRank.
Der skal således påhæftes rel=”nofollow” på alle online links. Overtrædelse af retningslinjerne for betalt annoncering vil blive straffet hårdt af søgemaskinerne, såfremt de opdager det.

Den 11. metode.

Ja, selv om vi siger “10 betalte metoder til mere trafik og større online synlighed”, ja så er der reelt mindst endnu én mulighed – Søgemaskineoptimering eller SEO om du vil. Søgemaskineoptimering kræver tid og kræfter og kan være en langsommelig proces, hvis man ikke føler sig hjemme i disciplinen. Men den indsats kan man naturligvis godt købe sig til professionel bistand til hos SEO-konsulenter, søgemaskineeksperter eller online marketing bureauer.

Vil du vide mere, om hvad vi hos OnlineSynlighed.dk kan gøre for din virksomheds hjemmeside eller webshop, er du som altid meget velkommen til at kontakte os på telefon 70 13 63 23 eller via vores kontaktside

 

John Nielsen