3 SEO tips til webshopejeren

3 SEO tips til webshopejeren

3 SEO tips til webshopejerenFor mange danske webshops er Googles AdWords-program vej til en ganske væsentlig del af omsætningen.

AdWords er dog på godt og ondt et nemt program at komme i gang med – og det betyder, at dine konkurrenter også meget nemt kan komme i gang med programmet og derved byde priserne op på et højt niveau.

En mere spændende kilde til trafik for de danske webshopejere vil derfor være de organiske søgeresultater – her kommer de besøgende dumpende ind dag for dag. Og de er, ser man bort fra de indledende udgifter til søgemaskineoptimering, “gratis”.

Her får du 3 gode SEO tips, hvis du i dag ejer en webshop og gerne vil have flere besøgende ad organisk vej.

Optimer hastigheden i webshoppen

Mange webshops lider under indlæsningshastigheder. Dette kan skyldes flere ting – et gammelt system, mange varer, store billeder eller måske en sløv server.

Brugerne har dog tendens til at forlade langsomme shops. En test fra Amazon.co.uk viser, at blot et millisekund ekstra i indlæsningshastighed kan være forskellen på flere procent i konvertering. Det er mange penge at smide ned på jorden fordi at webshoppen ikke spiller, som den skal.

Optimerer du hastigheden – her skal du sandsynligvis have fat i en teknisk orienteret ekspert – på webshoppen belønner dine brugere dig ved at bruge mere tid på siden, læse flere af dine tekster og bestille flere af dine varer. Og det belønner Google dig for senere.

Unik produkttekst til ALLE produkter

Produktteksten skal være tillokkende og bekræfte brugeren i, at han er i gang med at gøre det rigtige køb.

Men du må ikke bruge den samme produkttekst på flere forskellige produkter.

Google vil kun vise ét resultat, ie én test, til én bruger. Har du den samme tekst på fx 4 produkter vil kun et af dem have chance for at blive vist i søgeresultaterne. Og ofte endda ingen af dem.

Enten er du nødt til selv at skrive tekster til alle dine produkter – eller så må du hyre hjælp udefra til det. Vigtigt er det dog, at alle dine produkttekster er unikke. Det er ikke blot et almindeligt SEO tip – det er en forudsætning for at blive vist i søgeresultaterne.

Lad brugerne komme til orde

Det sidste SEO tip skal være at lade brugerne komme til orde på din webshop.

Mere indhold – fx et forum, kommentarer, blogindlæg fra brugerne eller lignende – skaber for dit site flere indgangsvinkler fra søgemaskinerne. Samtidigt skaber et nyt indlæg på din webshop på en blog aktivitet på siden, interne links på domænet og også ofte deling på sociale medier – alle tre ting, Google vil gå hen og belønne din side for.

Du kan med fordel lade dine brugere kommentere på og skrive anmeldelser af alle dine produkter.

Du kan også lave et forum centreret om det, du sælger. Bodylab, der sælger proteinpulver, har Bodybuilding-forummet omkring træning, sund kost og så videre – en fantastisk salgskanal for Bodylab og et site, der tager rigtigt meget plads i søgemaskinerne.

Og så har vi ikke engang snakket om de konverteringsmæssige aspekter af at lade dine brugere anmelde dine produkter. At andre brugere tilkendegiver, de kan lide produktet, blåstempler dig foran nye potentielle kunder. Men her er vi ude over de tre gode SEO tips – det dækker vi i en anden artikel.

John Nielsen