Rod i webshoppens forretningsbetingelser koster dyrt i januar
Lige nu glæder danske webshopejere sig over de mange kunder, der køber julegaver til venner og familie.
Men glæden kan blive afløst af økonomisk hovedpine senere, når der skal byttes pakker. Hvis ikke du som webshop har styr på dine handelsbetingelser kan du nemlig risikere at måtte tage en brugt pakke retur – og betale hele købssummen tilbage.
Forbrugerklagenævnet har netop afgjort 2 sager omhandlende tilbagelevering af en vare, der var taget i brug. I begge sager havde webshopsne ikke styr på deres handelsbetingelser.
I den ene sag havde forbrugeren købt 6 tremmestole og samlet dem. I den anden et bundkort til en computer, der var taget i brug og gået i stykker. I begge sager måtte butikken betale alt tilbage.
Ingen forretningsbetingelser og butikken hæfter
Som webshop skal du oplyse forbrugerne om reglerne for fortrydelse af køb på din webshop. Hvis du ikke har et tydeligt afsnit om dette er der deklaratoriske regler i loven, der gælder. De medfører, at du har ret til som forbruger at returnere din vare til butikken inden for de almindelige 14 dage, også selvom værdien af varen er forringet.
For danske webshops er det en forholdsvis nem affære at løse. Du skal opdatere dine handelsbetingelser enten ved juridisk hjælp eller ved at ’lade dig inspirere’ af konkurrenterne. Vær dog opmærksom på i den forbindelse, at du ikke direkte må skrive af fra konkurrenterne, da deres forretningsbetingelser som værk er ophavsretligt beskyttede ligesom andre tekster og billeder.
Ny forbrugerlov i sommeren 2014
At forbrugerne i mangel af handelsbetingelser der siger andet kan returnere selv brugte varer er en del af ny lovgivning, der trådte i kraft i sommeren 2014. Det var ikke eneste ændring. Samme lov betød også ændrede regler for udstedelse af garanti og for hvem der betaler når en pakke skal sendes tilbage til webshoppe (igen webshoppen, hvis der ikke står andet i betingelserne).
Loven betød, at handelsbetingelser ikke længere var noget, ’du vare havde og som ingen læste’ – men at de nu er en af de vigtigste sider på din webshop og at forbrugerne skal have klar og tydelig adgang til dem.
Ellers ender du i januar som webshopejer med at få en lang række varer retur, der er taget i brug, men som du alligevel er nødt til at betale den fulde købssum tilbage for.
Dansk Erhverv udtaler i forbindelse med de to nylige afgørelser, at det ’alene er tale om, at en standardfortrydelsesformular ikke har været medsendt’ og kalder reglerne for groteske.
Det kan de meget vel være – men de er stadig gældende og har været det nu snart i halvandet år.
Har du som webshop ikke styr på dine forretningsbetingelser er nu derfor et godt tidspunkt at få det. Dine ændringer gælder kun fremadrettede køb, så hvad du indtil nu har solgt i december måned gælder det om at krydse fingre for.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407