Instagram og alle mulighederne

Instagram kendes af de fleste, der er aktiv på sociale medier. Det er fotodelingsnetværk, der har æstetik og visuelt udtryk i fokus. Instagram bruges af privatpersoner, der får muligheden for at følge venner og bekendte, men bliver i høj grad også brugt til at følge med i kendtes liv.

Instagram har modtaget meget kritik for det glansbillede, som brugerne skaber, og der har især været fokus på det ideal der fremstilles af kost, sundhed og kroppen. På trods af kritikken har Instagram 600 millioner brugere på verdensplan., der gladelig bruger tjenesten til deling af billeder, stories, videoer og meget mere.

Det er dog ikke kun privatpersoner, der kan nyde gode af Instagram. Også virksomheder kan nemlig benytte platformen som en markedsføringskanal – hvilket er noget der både bliver brugt og misbrugt. Det er nemlig ikke alle virksomheder, der hører hjemme på Instagram.

Ikke bare for sjov

Mange virksomheder opretter en profil på Instagram blot fordi, der er så mange brugere. Det er dog ikke altid, at det er en fordel at være på platformen som virksomhed. Det kræver planlægning og kontinuerlige opdateringer, og så er det samtidig vigtigt at have det visuelle i fokus.

Brugerne på Instagram forventer at blive underholdt og inspireret, når de navigerer rundt. Hvis det der lægges op ikke tilfører en værdi, har de ingen interesse i at følge med – og så bliver virksomhedens Instagram ikke en succes.

Når man arbejder med Instagram som servicevirksomhed, kan det være sværere at fastholde brugerne set i forhold til virksomheder, der sælger produkter. De har nemlig muligheden for at lægge inspirerende billeder op af produkterne, hvilket er sværere for servicevirksomheden. I stedet kan man arbejde med den gode historie, hverdagsfortællinger, takeovers og generel underholdning.

Hashtags

En af de mest kendte funktioner på Instagram er de såkaldte hashtags. Hashtags markeres med #, og kan så bruges til at finde alle de billeder eller videoer, hvor netop dette hashtag er blevet brugt. De bruges altså på mange forskellige måde. Nogle laver deres eget personlige hashtag i forbindelse med et bryllup, og kan på den måde altid finde det, der blev uploaded i forbindelse med brylluppet. Andre bruger det som inspiration til aftensmaden eller til at blive inspireret af kunst eller lignende.

Instagram fornyer sig konstant – og det sammen gør hashtag-funktionen. Det er nemlig for nyligt blevet muligt at følge hashtags på samme måde, som man følger andre brugere. Det kan være en kendt person eller et hashtag som højest sandsynligt vil vise billeder, der fanger en særlig interesse.

Hashtags bruges flittigt af de mange brugere. De mest populære hashtags på Instagram er blandt andet love, instagood, tbt, beautigul og summer.

Instagram Graph Api

Instagram har hidtil benyttet Instagram Api, men har nu lanceret det nye Instagram Graph Api, som giver brugerne flere muligheder. Det betyder blandt andet, at brugerne omsider har fået muligheden for at planlægge opslag på Instagram – præcis som man kender det fra Facebook.

Dette kommer især de mange influencers til gode, der på den måde får muligheden for at lægge kladder op og bestemme, hvornår opslaget kan deles. Instagram er i høj grad præget af influencers, der kort sagt får penge eller gaver for at lave sponsorerede opslag, hvor de markedsfører forskellige virksomheder. Det kendetegnende ved influencers er, at de har enormt mange følgere, som har tillid til dem, og nyder at følge med.

Instagram Graph Api giver desuden muligheden for at få en større indsigt og en større mængde data, hvilket i høj grad kan hjælpe virksomheder på Instagram med at lære deres målgruppe langt bedre at kende og dermed tilrette deres indhold, så de matcher dem, der følger med.

De nye funktioner er dog kun tilgængelige for virksomheder til en start, men det er planen, at det hen ad vejen også skal blive muligt for private brugere at få del i de mange nye funktioner, som Instagram Graph Api har præsenteret.

John Nielsen