Dom slår fast – du kan ikke dele uden restriktioner i din markedsføring
Markedsføring på Facebook er en god ide for mange virksomheder, og det er da også en populær måde at markedsføre sig selv på. Facebook har nogle regler for, hvordan man skal bære sig ad, men der er også nationale regler at tage hensyn til.
Et eksempel på det er en dom fra Sø- og Handelsretten, som omhandler et betting-firma, der delte et Facebook-opslag fra profilen ’Håndboldherrerne’, som er Dansk Håndbold Forbunds (DHF) profil for det danske herrelandshold i håndbold.
Det problematiske ved det var, at firmaet selv havde tilføjet tekst, som omtalte et af betting-firmaets produkter.
Dermed overtræder firmaet både håndboldspillerne på billedets ret til eget billede, men de drager også fordel af DHF’s rettigheder i forhold til billeder og forbundets goodwill, forklarer advokat Henrik Bartels, som førte sagen for DHF og spillerne.
Dommen siger altså, at betting-firmaet overtræder varemærke- og kendetegnsretten og også markedsføringsloven.
Pas på med hvad du deler
For dig ude bag skærmen, der gerne vil dele noget fra andre, som er relevant for dig, betyder det altså, at du skal passe på. Det gælder om at tænke sig om, når man deler andres opdateringer på Facebook som et led i egen markedsføring.
En grund til at være påpasselig er blandt andet, at dommen i Sø- og Handelsretten ikke giver svar på alle spørgsmål. Som advokaten i sagen siger, så kommer der ikke svar på, om det er ulovligt at dele andre virksomheders opslag, hvis man ikke tilføjer tekst til delingen.
Derfor skal man altså være påpasselig med det, man deler på sociale medier. Der er en række forskellige rettigheder, man skal tage hensyn til – især når der er billeder involveret.
Spørg om lov, så er du sikker
Den sikre måde at komme ud over disse spørgsmål om rettigheder er selvfølgelig at spørge om lov, inden man deler. Her skal man jo så være sikker på, at man har fået lov af alle de implicerede parter.
I sagen med håndboldspillerne og betting-firmaet er det eksempelvis ikke nok at spørge om lov hos DHF, der delte billedet fra profilen ’Håndboldherrerne’.
Selvom DHF har rettighederne til at dele billederne af spillerne og af landsholdsdragten med forbundets eget logo, så er det værd at bemærke, at spillerne selv har retten til deres eget billede.
Især når det gælder kommercielt brug er det vigtigt at få samtykke fra de personer, der er på billederne, inden man bruger dem. Sådan er det også i denne dom, hvor der netop blev talt om retten til eget billede, og derfor skulle betting-firmaet have haft samtykke fra spillerne selv, ligesom de skulle have haft det fra forbundet.
Eller lav dit eget indhold!
En måske endnu bedre måde at undgå konflikter med ophavsret er selvfølgelig at lave sit eget indhold. Sine egne billeder og illustrationer, sine egne tekster, sine egne videoer, eller hvad man nu ellers vil lave.
Der findes en masse forskellige steder på nettet, hvor man kan finde gratis billeder, som man må bruge i kommercielt øjemed, hvis man mangler illustrationer.
Og så skal men selvfølgelig aldrig kopiere andres tekst.
Generelt handler online markedsføring i høj grad om det gode indhold. Det er en bred term, og det er helt med vilje, at det er den, der er brugt her.
Det er nemlig ligegyldigt, om det er nyhedsbreve, Facebook-opslag, YouTube-videoer eller noget helt fjerde. Adfærd online handler generelt om at lave og publicere indhold, som folk har lyst til at reagere på – især i forbindelse med online markedsføring.
Få professionelle til at stå for din online synlighed og online profil
Det kan være svært at få succes online, og derfor er det for nogle en god investering at hyre professionelle til at stå for en virksomheds online synlighed.
Den online synlighed kan sagtens kombineres med indhold af høj kvalitet. Vi ved, at indhold er en vital del af online markedsføring, og derfor tilbyder vi, at man kan tilkøbe en blog, når vi snakker søgemaskineoptimering med vores kunder.
En blog er et fantastisk værktøj for en virksomhed, og vi har skrevet mere om, hvorfor din virksomhed skal oprette en blog her.
Den gode virksomhedsblog kan blandt andet bruges til at profilere virksomheden som eksperter, og den er god i forhold til SEO, men bloggen er også et oplagt sted at kreere det gode indhold, som giver de besøgende værdi.
Og den slags indhold er online marketings svar på guld.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407