Disse fordele er der ved performance baseret markedsføring

Enhver virksomhed vil gerne se resultater af sin markedsføring, uanset om det drejer sig om at få flere leads, tilmeldinger, besøgende eller lign.

Tidligere kunne det være svært at måle, hvad du rent faktisk fik ud af dit marketingbudget, men med performance marketing ved du, hvad du får for dine penge.

Hvis du derfor gerne vil vide, hvad du får ud af din markedsføring, så skal du benytte dig af performance baseret markedsføring. I artiklen her kommer vi ind på, hvad performance marketing er, og hvad du får ud af at implementere lige præcis denne markedsføringsmetode.

Artiklen indeholder:

  1. Performance marketing- hvad er det helt præcist?
  2. Du har mulighed for at måle effekten
  3. Nemmere planlægning af din markedsføring
  4. Omkostningseffektiv metode
  5. Fleksibelt
  6. Tænk over målet med performance marketing
  7. Er du klar til at komme i gang med performance baseret marketing?

Performance marketing – hvad er det helt præcist?

Performance marketing er en del af digital markedsføring. Det er et begreb der dækker over en markedsføringsmetode, hvor du først betaler for opnåede resultater. Dvs. du slipper altså for at betale unødvendige marketingkroner for annoncer eller lign. indsats der ikke giver de resultater, du håber og ønsker.

Inden for performance marketing findes flere metoder, hvoraf affiliate marketing er den mest udbredte. Dog kan performance marketing også være Google ads, annoncer, hvor du betaler CPM (cost pr. mille/cost pr. tusinde) eller influencer marketing.

De resultater du betaler for kan således være flere hjemmesidebesøgende, flere klik på sider eller annoncer, flere følgere på de sociale medier eller lign.

Performance marketing er effektivt at bruge, hvis du gerne vil se tydelige resultater og måle på din indsats. Du bør dog ikke bruge metoden, hvis du udelukkende er i gang med at etablere dig selv som brand og skabe brand awareness. Men ønsker du at måle på, hvor mange likes din side får, eller hvor mange henvendelser du modtager, så kan performance baseret marketing være noget for dig. Nedenfor finder du en række fordele ved metoden.

Du har mulighed for at måle effekten

Med performance baseret marketing har du mulighed for at måle på dine resultater. Det er altså slut med at gætte på, om din indsats har båret frugt, og givet en god ROI. Når du benytter dig af performance baseret markedsføring, kan du nemt måle dine resultater, uanset om det drejer sig om klik på en annonce eller tilmeldinger til dit nyhedsbrev. Det kræver selvfølgelig, at du ved, hvordan du måler på din data. Men kan du det, eller får du hjælp til dette, så er det nemt at bruge disse data til at analysere på effekten, og om, hvad du skal gøre anderledes fremadrettet.

Nemmere planlægning af din markedsføring

Når du nemt kan måle effekten af din markedsføringsindsats, kan du også nemmere planlægge fremtidige kampagner, da du ved, hvad der har givet størst effekt tidligere. Det kan for mange virksomheder give ro i maven, når de ikke skal bekymre sig om, hvorvidt deres marketingbudget er brugt fornuftigt eller ej. Jo mere data du har tilgængelig, jo lettere vil det også være for dig at dykke ned i disse og planlægge kampagner, annoncer og lign.

Omkostningseffektiv metode

Med performance baseret markedsføring betaler din virksomhed først, når den ønskede handling er udført. Det betyder med andre ord, at du ikke skal betale en masse penge på forhånd for en markedsføringsindsats, som måske ikke giver de ønskede resultater. Derfor er denne markedsføringsmetode også rigtig god, hvis du er en mindre virksomhed, da det er enormt budgetvenligt.

Fleksibelt

Er du en mindre virksomhed eller er dit budget en smule stramt, kan det være en stor fordel at benytte performance baseret markedsføring, da dette er ret fleksibelt. Først og fremmest betaler du først, efter du har opnået det ønskede resultat, men derudover er der mulighed for nemt at ændre i dine kampagner, skulle det ske, at du ikke ser de resultater du ønsker. Dermed er denne markedsføring meget fleksibel, og kan tilpasses din virksomheds budget og ønsker. Både når det gælder opskalering og nedskalering. Ser du ingen resultater, er det også nemt helt at stoppe dine annoncer eller genoverveje, hvad dit mål er.

Tænk over målet med performance marketing

Inden du begiver dig hovedkulds ud i annoncering for fulde hammer for at få hurtige resultater, skal du gøre dig nogle tanker om, hvorvidt det er den ene eller anden metode, du skal benytte. Dernæst skal du tænke over, hvad du gerne vil opnå med annoncerne, eks. hvor mange besøgende, du gerne vil have til at klikke sig ind på din side. Herefter kan du så vurdere, hvor meget du gerne vil betale for lige præcis dette.

Hos OnlineSynlighed.dk har vi mange års erfaring i at rådgive vores kunder om budget ift. ønsker, og derfor kan vi også hjælpe dig med denne udregning.

Er du klar til at komme i gang med performance baseret marketing?

Hvis du gerne vil se resultater af din markedsføring, og gerne kunne måle på dem, så er det performance baseret markedsføring, du skal gå efter. Alf efter, hvilken virksomhed du driver, er der flere forskellige muligheder inden for denne type markedsføring, og du skal selvfølgelig vælge det, der giver mening for dig.

I mange tiffælde kan det være en god ide at snakke med en professionel om, hvad din virksomhed kan have gavn af. Ofte vil du få gavn af både annoncer og en social media indsats kombineret med andre elementer. På den måde kan du nemt måle din ROI og se effekten af indsatsen.

Du skal selvfølgelig være opmærksom på, at der også er ulemper ved at benytte sig af performance marketing. Du skal eks. være opmærksom på, at hvis du udelukkende fokuserer på hurtige resultater, så kan langsigtede mål eller missioner med virksomheden træde i baggrunden og blive nedprioriteret. Ideen med performance marketing er, at du har dine overordnede mål og prioriteter med hele tiden, og derefter fokuserer på resultater gennem eks. annoncer.

Uanset om du går efter annoncering på de sociale medier eller annoncer på Google, så kan vi hos  OnlineSynlighed.dk være behjælpelige med alt vedr. din virksomheds markedsføring. Vores specialister har stor erfaring i online markedsføring, og ved derfor, hvad der skal til, for at vækste din forretning. Tag kontakt til os gennem nedenstående kontaktformular eller på telefon 70 13 63 23, hvis du ønsker hjælp til din markedsføring.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen