Adblockerne er kommet: Hvad betyder det for dig?

Adblockerne er kommet: Hvad betyder det for dig?

Adblockerne er kommet: Hvad betyder det for dig?Adblock Plus startede som et projekt i et dansk kollegium i starten af 2000-tallet, men er i dag en seriøs virksomhed med rødder i Moldova.

Mere end 50 millioner brugere verden over har Adblock Plus installeret på deres computer. Og det er bare én adblocker – også Ghostery har mange millioner installationer og findes nu også til Apples iDevices.

De gængse Adblockers fjerner de (ikke alle) annoncer på nettet. Det kan både være gode og dårlige nyheder afhængigt af, hvordan du arbejder med online markedsføring – hvilke kanaler, du benytter dig af og især hvor mange, du bruger.

Hvad bliver faktisk blokeret  – og hvad betyder det for dig? Vi kaster et blik på adblockers betydning her:

Fjerner især bannerannoncer og pop-ups

De store tabere er de sider, der benytter sig af banneranoncer og popup-reklamer. De mest irriterende former for reklamer som flashende bannere og store popups bliver konsekvent fjernet af alle adblockerne.

Derfor har traditionelle medier over hele verden – Danmark inklusive, hvor Euroman blokerer adblockere efter at over 30% af brugerne ikke så annoncematerialet – været ude at råbe vagt i geværer. Indtil nu er reaktionerne dog få. Den almindelige bruger ønsker ikke at kæmpe for mediernes ret til at servere større og flere annoncer.

Sælger du bannere på din hjemmeside, er adblockers en kedelig nyhed. Men ikke, hvis du annoncerer på Google AdWords:

Facebooks pixel og Googles annoncer leverer videre for 75 %

Adblock Plus – den mest populære adblocker – er en virksomhed med mange ansatte, der skal tjene penge. De tager ingen eller få penge for deres produkt. Til gengæld tjener de penge på at lade nogle reklamer slippe igennem deres ”Acceptable Ads”-program.

De reklamer der ikke irriterer for meget bliver ikke fjernet. Det gælder blandt andet Googles AdWords-reklamer i søgemaskinerne, fordi at Google betaler mange millioner om året til det moldoviske firma. Du får heller ikke fjernet Facebooks sporings-script, fordi at det teknisk er svært at fjerne sporingen uden også at fjerne dele- og like-boxe. Du kan dog fravælge alle knapper fra sociale medier i din Adblockers indstilling.

Her har du også mulighed for at fjerne alle reklamer – også dem i AdWords. Det vælger cirka 25 % af Adblock Plus-brugerne at gøre. 75 % af dem ser således stadig reklamer, når de søger efter noget i Googles søgemaskine.

For dig der arbejder med søgemaskineoptimering, er det måske dårlige nyheder – havde du håbet på 50 millioner brugere, der slet ikke så AdWords-annoncer, men kun dine organiske resultater, bliver du skuffet. Tallet er nærmere 12.5 millioner.

Vi anbefaler i OnlineSynlighed.dk, at du arbejder med flere kanaler i din markedsføring. Du får den bedste ROI ved at tage det bedste fra hver kanal. Du bør derfor både investere ressourcer i søgemaskineoptimering og content marketing, sætte budget af til remarketing på Facebook og AdWords, annoncere med Google AdWords og Bing Ads – og gøre, hvad der i øvrigt giver mening for din forretning.

Hvis adblockerne betyder noget, er det især et opgør med flere reklamer og mere sporing. Forbrugerne er trætte af reklamer. Det er derfor, content marketing, hvor du med dit indhold forsøger at løse brugerens problemer nærmere end at irritere er så effektivt.

Adblockerne har også gjort advertorials – reklamer skjult som redaktionelt indhold – til en populær vare blandt mange danske medier, der slås med faldende indtjening fra det almindelige bannersalg som forklaret længere oppe.

 

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen