I marketing skal du også kunne sælge – du ser bare ikke din kunde

Marketing handler jo i bund og grund om det samme som at sælge. Det handler om at skaffe omsætning til virksomheden ved at få kunderne til at lægge penge i forretningen.

Fremgangsmåden er selvfølgelig forskellige, hvor man traditionelt tænker, at salg handler om at overbevise kunden, når man snakker med ham eller hende. Om det er i telefonen eller man står foran kunden fysisk er ikke vigtigt, men det er i mødet med kunden, man sælger – traditionelt set.

Marketing handler typisk om det mere overordnede, hvor man sætter forskellige kampagner op, man administrerer konti på sociale medier og laver nyhedsbreve. Det er sjældent det direkte møde med kunden, man tænker på, når man tænker marketing.

Det er dog ikke ensbetydende med, at man ikke behøver at kunne sælge, når man arbejder med marketing.

Kan du konvertere?

I både salg og marketing handler det i bund og grund om konvertering. Det er en term, der dækker det at få kunden til at svinge Dankortet, at lukke den store aftale og at få folk på hjemmesider til at gå til den virtuelle kasse og betale.

Fordi målet i og for sig er det samme, kan de to discipliner – marketing og salg – også tage ved lære af hinanden. I dagligdagen kan det være lettest for marketing at lære fra salg, men den data der bliver genereret, indsamlet og analyseret i marketing, kan også bruges af sælgere i salgssituationen.

Efteruddannelse og træning kan ofte slås sammen, fordi det er nogle af de samme psykologiske mekanismer, der er på spil i både marketing og salg, selvom det selvfølgelig ikke er alt.

Salgstræning kan øge konverteringen i marketing

Selvom en del af marketingfaget ligger i analysen og planlægningen for at være effektiv, så skal der også produceres. Om det drejer sig om nyhedsbrevet, opslaget eller annoncen på Facebook eller noget helt tredje, skal der laves produkter, som kunderne kommer i kontakt med.

I denne del af arbejdet kan salgstræning være en god ide, fordi det er her, man skal bruge sin viden til at overbevise modtagerne.

Modsat salg er der også andre former for konvertering, der er i spil i marketing som del af en større plan. Måske er det tilmeldinger til nyhedsbrev eller at downloade en e-bog. Uanset hvad målet er, skal der dog overbevises, og det kan salgstræning hjælpe med.

Salg vil næsten udelukkende handler om at lægge penge i butikken, selvom der selvfølgelig er undtagelser.

Planlægning og data kan hjælpe på salget og sælgerne

Ligesom marketing kan lære af salg, kan det også ske den anden vej rundt. Marketing giver adgang til næsten uendelige mængder af data, som sælgere og salgsafdelingen kan lære af.

Der er ikke en oplagt pendant til salgstræning for marketing, men kan man på en måde klæde sine sælgere på med trends og virkemidler, som ikke er åbenlyse, står sælgeren meget stærkere.

Måske kan marketing se på den store mængde data, at kvinder der køber en bestemt form for creme, som regel også køber nogle bestemte badeprodukter. Den slags sammenhænge kan være svære at se, hvis man ikke har de store regneark at kigge på.

Det er til gengæld noget, der kan gavne sælgerne i butikken, fordi de ved, at de så kan tilbyde kunden med cremen også at købe badeprodukterne – selvom de ved første øjekast måske ikke har den store sammenhæng.

John Nielsen