Ordforklaring til sociale medier (SoMe)
Sociale medier fylder meget i hverdagen. Utroligt mange danskere er på sociale medier, og især Facebook er populært. Fordi der er så mange mennesker, er sociale medier også en oplagt kanal at markedsføre sig selv på, og det kræver, at man kender de sociale medier. For at du kan blive endnu mere hjemmevant på Facebook, Twitter, LinkedIn, Snapchat, Instagram og mange flere, har vi lavet ordbogen her.
A
A/B testing
Omtales også som split test. Begrebet dækker over, at man kører to forskellige annoncer på eksempelvis Facebook, og så vurderer dem mod hinanden for at se, hvilken af de to, der klarer sig bedst. Derefter kan man vælge at bruge sine kræfter på den annonce, der var “bedst i test”.
Actions
Kaldes på dansk handlinger og bruges til at tælle antallet af de handlinger som brugerne foretager. Handlinger kan fx være likes, kommentarer eller delinger på et opslag.
Ad’s
Er en forkortelse for “Advertisements” som på dansk betyder reklamer.
Adwords
Google Ads (tidligere AdWords) er Googles platform for betalte søgeordsresultater samt display annoncer via Google Netværk. Man kan på samme tid også annoncere på YouTube igennem platformen.
Aktivitetslog
Denne Facebookfunktion giver dig mulighed for at gennemse og administrere, hvad du deler på Facebook.
Ambassadør
På sociale medier er målet at få så mange af ens følgere til at agere som ambassadører for virksomheden. En god ambassadør er med til at skabe tillid omkring virksomheden og øge salget. Ambassadører anbefaler ofte virksomheden til sit netværk. Se også “Influencer”.
App
Er en forkortelse af ordet Applikation. Apps er lavet som en ekstra funktion som kan købes eller gratis downloades til et program som derefter vil opfylde et mål for en bruger. Fx kan du igennem din Iphones AppStore downloade applikationer som kan være med til at give dig flere funktioner til et andet program, eksempelvis Instagram.
App:Lisa
Er en Instagram-app som anbefaler de billeder som algoritmen mener vil blive mest set på Instagram. Appen foreslår også relevante hashtags som kan bruges til billedet.
App Store
Er her hvor du henter dine sociale medier og andre apps hvis du har en iPhone.
Audience
På dansk er ordet publikum eller målgruppe. På sociale medier skal man overveje sit “audience” for at kunne målrette sit indhold bedre.
Awareness
Awareness betyder på dansk synlighed eller bevidsthed. Et af de vigtigste mål med fx en Facebook-virksomhedsprofil er at skabe mere bevidsthed omkring sin virksomhed igennem netop denne app. Dette gøres ved eksempelvis at poste spændende og relevant indhold eller ved at annoncere med betalte annoncer på Facebook.
B
Benchmarking
Systematisk vurdering og undersøgelse som der kan foretages for at sammenligne virksomhedens resultater. Dette kunne fx gøres ved at benchmarke to af virksomhedens Facebook profiler for at se hvilken der klarer sig bedst inden for forskellige parametre.
Begivenheder
Facebook kan hjælpe dig med at holde styr på vigtige begivenheder samt oprette begivenheder for dine følgere og kunder. Funktionen kan også holde dig opdateret på hvad der sker omkring dig.
Biografi/Bio
Teksten umiddelbart under profilbilledet på Instagram, der indeholder en kort beskrivelse af brugeren. Denne tekst kan indeholde elementære oplysninger, samt link til aktuelle historier eller begivenheder. Ofte ses teksten “link i bio”, hvilket betyder, at der ligger et link i biografien, om en aktuel sag.
Blokér
Ønsker du at være fri for en bestemt person på et socialt medie? Her er det heldigvis en mulighed at blokere vedkommende fra din profil på Facebook og Instagram. Personen som blokeres får ingen notifikation om dette. Dog kan han eller hun ikke længere finde frem til din profil.
Blog
En side, hvor en blogger udgiver sine egne meninger, holdninger eller betragtninger. Der er ingen grænser for, hvad man kan blogge om. Blandt de mest populære kan nævnes skønhedsprodukter og madopskrifter. Du kan læse vores blog her.
Blogger
En person, der har sin egen blog, eller som leverer indhold til andres blog.
Boost
På dansk betyder det at forstærke eller at øge et opslags rækkevidde. På sociale medier, og især på Facebook, bruges denne knap til at booste et opslag så det bliver set af flere og dermed får en større rækkevidde. Boost-knappen sidder på dit opslag og kan når du har lyst og behov – dog koster det et mindre beløb at booste et opslag på Facebook.
Brugertest
Når en ny hjemmeside er blevet udviklet kan det være en fordel at foretage en brugertest, så det er muligt at vurdere hvordan dine besøgende agerer på siden. Denne test kan være med til at rette vigtige informationer og eventuelle fejl.
Buffer
Automatiseringsværktøj til forskellige sociale medier, som blandt andet kan poste automatisk på dine vegne.
C
Churn Rate
Din Churn Rate er et udtryk for, hvor stor en del af dine kunder, der i en given periode har valgt at forlade din forretning. Det kan eksempelvis være i kraft af, at de afmelder sig dit nyhedsbrev, eller ikke forlænger den tid, du må beholde deres CV i dit rekrutteringssystem. Har du eksempelvis 100 kunder til at starte med, og to så springer fra i den givne periode, er din Churn Rate på to procent.
Check-in
På dansk hedder det “Tjek ind”. Bruges på Facebook ved at tilføje en lokalitet til sit opslag, så følgere kan se hvor du befinder dig. På Instagram kan du på samme måde også indsætte din lokation når du poster et billede eller video.
Citer/Quote Tweet
At indlejrer et andet tweet i dit eget, samtidig med at du selv kommentere på det, eller tilføjer yderligere oplysninger til det oprindelige tweet.
Clicks
På Facebook viser clicks, klik på dansk, hvor mange der aktivt har været inde og klikke på dit opslag.
CLV
Står for Customer Lifetime Value, altså den værdi som en kunde er værd, så længe de er kunder hos dig. Hvis en kunde eksempelvis handler for 500 kroner om året i fem år i træk, vil kundens CLV være 2.500. Tallet kan bruges til at beregne, hvor mange penge man kan bruge på marketing overfor den enkelte kunde, før det bliver en underskudsforretning.
Co-creation
Dette kan bruges som en forretningsstrategi hvor det er muligt for virksomheden at involvere sine kunder med henblik på at skabe og udveksle idéer der skaber værdi for begge parter. Dette kan gøre at virksomheden får skabt nogle stærke ambassadører som frivilligt vælger at fortælle deres netværk at de har været medskabere og sat deres præg på produktet.
Community
Kaldes på dansk for sociale grupper eller samfund. På de sociale medier handler brand communitis om at skabe et sted hvor kunder, fans og brugere der har interesse i brandet kan mødes og dele idéer, oplevelser, anmeldelser osv.
Consumers
Betyder på dansk: forbrugere og er på sociale medier et synonym til: brugere, fans, kunder og interessenter.
Content
Content er på dansk det samme som indhold. Det aller vigtigste når det kommer til godt content er at det skal være interessant og relevant lige nu for dem som ser dit opslag. Laver du godt content vil det belønnes med likes, kommentarer og delinger hvilket vil medføre en større rækkevidde.
Coverbillede/Covervideo
Det billede/den video, som er baggrunden på din profilside. Vil typisk være placeret bagved selve profilbilledet.
CPA
CPA eller Cost Per Action henviser til det beløb annoncøren modtager, hver gang en bruger har foretaget en konkret handling, eksempelvis købt et produkt, tilmeldt sig et nyhedsbrev eller noget helt tredje. Det er altså først når handlingen er foretaget, at annoncøren tjener penge.
CPC
CPC eller Cost Per Click henviser til det beløb, der opkræves hos annoncøren, hver gang en bruger klikker på en reklame/annonce.
CPE
Står for “Cost Per Engagement” eller “Pris pr. engagement”. Der betales altså hver gang en bruger viser engagement.
CPL
CPL står for “Cost Per Lead” eller “Pris pr. ledetråd”. Der betales her hver gang en virksomhed får en potentiel kunde.
CPI
Står for “Cost Per Inpression” eller “Pris pr. visning”. Her betales der hver gang en bruger får vist en virksomheds link.
CPM
CPM er en forkortelse for Cost-Per-tusinde. Mange online-annoncer er prissat på en CPM basis, hvor omkostningerne er udtrykt pr. 1.000 visninger. Eksempelvis hvis en bannerreklame er prissat til kr. 20,- / M så er CPM kr. 20, eller kr. 20,- for 1.000 visninger. De fleste søgemaskine annoncer opkræver baseret på antallet af klik på din annonce (PPC) i stedet for visninger
CPO
Står for “Cost Per Order” og betyder “Pris pr. ordre”. Der betales hver gang der kommer en ordre.
CPS
Står for “Cost Per Sale” eller ” Pris pr. salg”. Der betales her hver gang der kommer et salg.
CPV
Står for “Cost Per Visit” eller “Pris pr. besøg”. Der betales hver gang en kunde besøger virksomhedens side.
Creators
Betyder på dansk: skabere. På sociale medier deler man følgere op efter 90-9-1-reglen hvor creators udgør 1 % og er dem som skaber indhold. 9 % udgør editors som deltager i allerede skabt indhold og 90% udgør readers som blot læser allerede skabt indhold.
CRO
Også kaldet Conversion Rate Optimization eller Konvertaeringsraten beskriver hvor mange besøg på din side der resulterer i en konvertering. En konvertering kan være download af en bog, et køb, tilmelding til nyhedsbrev m.m.
Cross-linking
Betyder på dansk: Forbindelser mellem websites. Cross-links er de links som findes mellem indlæg i fx en blog eller mellem siderne på en hjemmeside. Cross-linking kan øge chancerne for at blive søgt frem af søgemaskiner som fx Google.
Cross-post
Hvis du cross-poster betyder det at du også deler dit opslag på andre sociale medier. Fx hvis du poster dit Instagram-billede på andre sociale medier, som fx Facebook, LinkedIn m.m.
Crowdsourcing
Crowdsourcing handler om at udnytte sit online community til frivilligt at hjælpe virksomheden med fx indhold og idéer. Det kan fx være ved at spørge følgerne om de vil bidrage med indhold til bloggen i form af blogindlæg m.m.
Call-To-Action (CTA)
På dansk betyder CTA at opfordre nogen til at handle. Det handler altså om, at motivere ens følgere til at gøre noget bestemt. Fx kan man sammen med sit opslag sætte en “Bestil”-, “Læs mere her”- eller “Køb nu”-knap, som motiverer dem til at klikke. En anden god idé kunne være at stille følgerne et spørgsmål for at starte en dialog.
Click Through Rate (CTR)
Kaldes også klikrate og refererer til hvor mange brugere der har klikket på et link i forhold til antallet af visninger på linket.
D
Dark Posts
Bruges som et udtryk for, når virksomheder eller personer kun gør deres opslag offentlige for en bestemt gruppe mennesker. Har du eksempelvis en tøjforretning, markedfører du muligvis kun din nye kjole overfor dine kvindelige følgere, fordi du ikke regner med, at mændene har den store interesse. Det er altså en måde at udelukke en gruppe mennesker på sociale medier.
Deaktiver konto
Vil du holde en pause fra Instagram er det muligt at deaktivere din konto. Dette betyder at du skjuler din profil, opslag, kommentarer og likes uden at slette noget permanent.
Dealhunter
En dealhunter eller på dansk: tilbudsjæger er på de sociale medier en person som udelukkende jagter de gode tilbud og gør hvad der skal til for at opnå disse. De engagerer sig sjældent i virksomhedens side, men kun i tilbud, konkurrencer eller Give Aways. Disse ses ofte som følgere over en kort periode, da de ofte vil “unfollowe” efter konkurrencens/tilbuddets afslutning.
Deling/share
Vælger du at trykke på dele/share-knappen, enten i form af et opslag som du selv laver eller ved at dele andres opslag, kommer opslaget ud på dine venners startside på Facebook. At få delt sit billede er godt da dette automatisk vil give større rækkevidde, da flere mennesker kommer til at se det.
Demografiske segmenter
Dette er en opdeling af dine følgere på sociale medier efter køn og alder – findes inde i “Indsigt”-sektionen på Facebook og Instagram.
Digitalt indfødte
Folk der er født i 2000-tallet som er vokset op med internet, sociale medier osv.
DM – Direct Message
En direkte besked fra en bruger til en anden på Twitter, Facebook eller Instagram som – modsat et tweet – ikke kan ses af andre end de involverede brugere.
E
Edgerank
Betyder på dansk: Rangering af handlinger. Er en algoritme på Facebook der bestemmer hvad der vises og hvor højt oppe det vises. Er lavet med henblik på at kunne vurdere hvilken mængde af handlinger/opslag der har mest betydning for den enkelte bruger for derefter at placere den højest i brugerens NewsFeed (startside).
Eksponeringer
Det antal gange et opslag, en annonce eller lignende er blevet vist for en modtager.
Emoji
Er en fællesbetegnelse for alle de ikoner, smileys og lignende, der ofte bruger på sociale medier – særligt blandt unge mennesker.
Engagement
Betyder på dansk involvering i form af deltagelse og ved at opbygge relationer. Handler om hvor vidt du som virksomhed formår at skabe indhold som dine følgere synes er relevant.
Etikette
Alle sociale medier har fælleskabsregler som gennemgår de vigtigste retningslinjer for god opførsel på de forskellige platforme. Retningslinjerne indebærer bl.a.: du må ikke true, mobbe andre, publicere upassende billeder, poste hadefulde kommentarer eller spamme andre.
F
Verdens mest udbredte sociale medie med over 2.9 milliarder månedlige aktive brugere. Tillader brugere at dele alt fra længere opslag til links, billeder og videoer. Lanceret i 2004.
Facebook Business Manager
Den platform, hvorfra du administrerer dine Facebookannoncer, samt redigerer i allerede eksisterende.
Facebook som login
Det er muligt at bruge din Facebook-konto til at logge ind på tredjepartshjemmesider og i tredjepartsapps som fx Pinterest og Spotify.
Facebook Pixel
Et stykke kode, der gør det muligt for Facebook at matche dine besøgende med Facebook-profiler. Med pixlen kan du tracke bestemte handlinger på din hjemmeside, eksempelvis besøgt din kontaktside eller set et bestemt produkt. Herefter kan du målrette dine annoncer mod de mennesker, der har været på denne side, og dermed ramme meget mere præcist med dine annoncer, end hvis du blot skød i blinde. Bemærk at du ikke selv kan se, hvilke personer, som pixlen har matchet med en Facebook-profil – al data sendes i anonymiseret form til Facebook.
Fake News
Er et nyere begreb på de sociale medier og andre platforme som dækker over at person eller organisationer bevidst spreder vildledende nyheder under dække af at være troværdige.
Fans/Followers
Også kaldet følgere. Er de brugere som vælger at engagere sig i din virksomhed. De følger dig og er interesseret i hvad du foretager dig.
Fanpage
Fansider varetager fans/kunders interesse i en virksomhed. Her kan virksomheden komme med informationer og budskaber og er offentlig tilgængelig så alle interesserede blot kan “like” side og følge med.
Feed
Beskriver den side, hvor du ser billeder, videoer og opslag fra de personer, du følger eller er venner med.
Filter
I forbindelse med sociale medier er filtre et sæt ændringer af billeder eller videoer – eksempelvis at skifte til sort/hvid eller overstyre bestemte farver.
Fjern Tags
Du kan se billeder som andre har tagget dig på under din profil. Ønsker du at fjerne et af disse billeder, skal du trykke på de tre prikker øverst til højre og vælge “Billedeindstillinger” og derefter “Skjul på min profil” eller “Fjern mig fra opslaget”.
Flere konti
På Instagram er det muligt at have op til 5 forskellige konti som du hurtigt og nemt kan skifte imellem uden at skulle logge af og på igen.
Forsvindende billede
Lige som du kan sende “forvindende billeder” Snapchat som sender billeder som forsvinder efter at de er set en gang, kan du gøre det samme på Instagram. Disse kan sendes som et billede i privatbesked på platformen og forsvinder efter 18 sekunder.
FollowerCheck
I dag er det desværre muligt at købe sig til falske følgere og likes på Instagram – og mange benytter sig af denne mulighed. Brug siden FollowerCheck til at analyse en brugers profil for falske følgere.
FollowInsight
Er en app til Instagram som kan hentes ned på din telefon til at samle statistikker og data over din profil.
Fundraiser
På Facebook er det muligt at oprette en fundraiser hvilket er en pengeindsamling som støtter et bestemt formål. Du opretter en fundraiser ved at trykke på knappen “Mere” nederst i Facebook.
Følg/Follow
At følge en given profils aktiviteter på et socialt medie.
Følgere/Followers
De brugere, der på Instagram og Twitter følger med i dine aktiviteter, og får dine opslag vist i deres feed. Bruges på Facebook om de brugere, der følger dine opslag, men som du ikke er venner med.
G
Gem billeder og samlinger
Ser du et billede på Instagram som du ønsker at gemme til senere kan du vha. bogmærke-ikonet til højre under billedet gemme billedet i din samling under “Gemt”.
Geotagging
Er en betegnelse for, at du på dine opslag kan gøre dine følgere opmærksom på, hvor du befinder dig, eller hvor billedet eller video er taget. Dine følgere kan vælge at klikke på geotagget, og få din placering vist på et kort – i eksempelvis Google Maps.
GIF
En kort videobid uden lyd, der spiller i et uendeligt loop. Ofte er det et kort klip fra en film eller et tv-program. Bruges ofte til at understrege en pointe på en humoristisk måde. Ofte er en GIF ikke mere end 5 sekunder lang og illustreret med en kort tekst. Som denne:
Give Away
Give Aways arrangeres og postes af bloggere og lignende hjemmesider. Disse er konkurrencer hvor en blogger eller ejeren af en hjemmeside giver noget væk til sine følgere. Det er altid gratis at deltage i en Give Away, men dog kræves det ofte at deltageren kommenterer eller liker opslaget som er lavet til konkurrencen.
Google Play Store
Her henter du dine sociale medier og andre apps hvis du har en Android telefon.
Gramblr
Er et værktøj til Instagram hvor det er muligt at oploade billeder eller video direkte fra computeren for derefter at kunne planlægge og redigere dit indhold.
Gruppe
Grupper er steder på Facebook hvor det er muligt at kommunikere om delte interesser med bestemte personer. Du kan oprette grupper til hvad som helst og tilpasse gruppens privatindstillinger afhængigt af hvem der skal kunne blive medlem af og se gruppen.
H
Handle
Dit brugernavn på Instagram kaldes også et handle.
Handlingsknap
Hnadlingsknappen på Facebook er en ekstra knap i virksomheders promovering som brugerne kan klikke på hvorefter de fx har mulighed for at kontakte virksomheden.
Hashtag
Dette tegn: # – bruges til at samle flere opslag som en form for kategorisering eller markering af emne. For emner om dansk politik bruger eksempelvis #dkpol. Hashtagget er mest brugt på Twitter og Instagram, men fungerer også på Facebook.
Historie/Story
Opslag med en begrænset levetid på 24 timer, som findes i en separat strøm – findes på Facebook, Instagram og Snapchat.
Hootsuite
Platform til håndtering af forskellige konti på forskellige sociale medier på et sted.
Houserules
Houserules er kommet i en social medie kontekst fordi at den danske markedsføringslovgivning ikke altid er gældende på sociale medier, hvilket ofte medfører at kommunikation på platformene bliver grov og alt andet end i orden. Derfor er det en god idé som virksomhed at opstille regler for korrekt opførsel på siden, da virksomheden nemt bliver synonym med den kommunikation som foregår på de sociale medier.
Hvornår?
Der findes desværre intet facit på hvornår det rigtige tidspunkt er til at poste opslag på de sociale medier. Husk dog på at kende din målgruppe og deres behov samt besøgstider på de sociale medier – find disse under Indsigter på Facebook og Instagram.
I
Impressions
Er antallet af gange som dit opslag er blevet vist. Relaterer til både rækkevidde og engagement.
Influencer
En mere eller mindre kendt offentlig person, som har en stor skare af følgere. Virksomheder bruger nogle gange disse influencers til markedsføring, ved at give dem produkter, som de så reklamerer for på deres platforme. På den måde kan virksomheder nå meget specifikke målgrupper.
Influencer marketing
En markedsføringsteknik, hvor man bruger kendte mennesker til at promovere sit produkt. En virksomhed kan eksempelvis vælge at kontakte en person, der har mange følgere på sociale medier, og betale dem for at tale pænt om deres produkt. På den måde kan de nå ud til en række mennesker, de normalt ikke ville have nået.
Insights/Indsigt
På både Facebook og Instagram kan du som administrator af en side få adgang til Insights som viser dig daglige målinger af hvordan din side performer.
Visuelt domineret socialt medie, hvor man primært deler billeder og korte videoer med ens følgere. Her bruges hashtags ofte til at indeksere sine billeder, samt at opnå eksponering fra personer, som ikke følger dig i forvejen. Lanceret i 2010 og kendt for hashtagget #.
Interaktion
Det samlede antal handlinger som folk foretager i forbindelse med dine opslag og annoncer.
J
K
Karrusel
En karrusel er i denne sammenhæng et udtryk for et række af billeder, som man kan tilknytte sine annoncer på Facebook. Så i stedet for blot at have et enkelt billede per annonce, har du flere billeder, som kan lede brugerne til forskellige sider. Karrusellen giver med andre ord mulighed for at lokke flere ind på din side.
Keyhole
Er et værktøj til Instagram som du kan bruge til gratis at tracke dine hashtags på Instagram. Når du indtaster hashtagget kan du få oplysning om antal indlæg, brugere, visninger, rækkevidde, demografi m.m.
Kladde
På både Instagram og Facebook er det muligt at lave opslag som i stedet for at offentliggøre med det samme, kan gemmes som en kladde. På den måde er det lettere at organisere og planlægge din profils opslag.
Kommenter
Lige som at du kan “like” andres billeder kan du på samme tid også kommentere dem.
Konkurrenceregler
Instagram- og Facebook konkurrencer er en god måde til fx at få flere følgere. Husk dog at læse deres regler først, da overskridelse af reglerne kan koste dig din profil.
Konverteringer
Sociale medier leder ofte en del trafik ind til virksomhedens website – men nogle gange er det ikke nok blot at måle på trafik og her er konverteringer vejen frem. Ved at måle konverteringsværdien kan virksomheden få en forståelse af den rolle de sociale medier spiller for dem.
KPI
KPI er forkortelsen for “Key Performance Indicators” og er vigtige parametre for hvordan virksomheden klarer sig. Ved at opstille disse kan virksomheden måle hvordan de klarer sig i forhold til deres mål. På de sociale medier kunne en virksomheds KPI’er fx være: Øget trafik til hjemmesiden eller øget salg på webshoppen via et bestemt socialt medie.
L
Latergram
Latergram er en App med forbindelse til Instagram, som du kan bruge til at planlægge fremtidige opslag, uden at poste dem endnu. Appen er god hvis du har en SoMe kalender og ønsker at lave opslagene på forhånd.
Layout
Er en App hvor du kan lave collager til dine Instagramopslag. Appen er lavet af folkene bag Instagram.
Leads
Leads eller spor handler om at få nye kunder. Man refererer til en potentiel kunde som har vist interesse i virksomhedens produkter eller services. Der er kun tale om et lead hvis virksomheden har informationer om personen som gør det muligt at kontakte han/hende efterfølgende. Informationerne kunne fx være: Navn, mail eller telefonnummer.
Like
På sociale medier kan man vise at man synes godt om andres opslag ved at sende dem et “like”. Som virksomhed er likes på dine opslag vigtige, da disse giver dig en øget rækkevidde.
Like-baiting
Like-bating er en praksis hvor der anmodes om likes til at øge engagementet på fx Facebook.
Socialt medie med fokus på professionelle forbindelser, som oftest bruger til at dele arbejdsrelateret indhold. Lanceret i 2003.
Linktree
Er en ekstra side til Instagram som giver brugeren mulighed for at linke til fem ekstra links i sin Instagram Biografi.
Live
Opslag der streamer video direkte til dine følgere på det pågældende medie. Her er det desuden muligt at skrive til brugeren, der sender live, mens de sender.
Livsbegivenhed
På Facebook kan du tilføje livsbegivenheder ved at fremhæve store oplevelser i dit eller virksomhedens levetid. Du tilføjer disse i listen nederst når du er i gang med at skrive et opslag.
Lys
Naturligt og godt lys er det absolut vigtigste element når det kommer til gode billeder på Instagram.
M
Medialisering
Er den proces hvor samfund og kultur i høj grad bliver afhængige af medierne. Medialiseringen har ændret menneskers kommunikation i mellem hinanden og dermed også hvordan mennesker udvikler deres identitet og indgår i sociale fællesskaber.
Meme
Et billede med en medfølgende tekst, som brugerne på forhånd ved, hvad betyder. Blandt de mest kendte er den såkaldte “Grumpy Cat”, som forestiller en meget utilfreds udseende kat. Herefter kan brugerne selv tilføre billedet tekst, for at indikerer noget, de ikke er tilfredse med. Er du i tvivl om betydningen, så prøv at søge på Grumpy Cat på Google.
Meningsmålinger
Du kan stille spørgsmål til dine følgere ved at oprette en meningsmåling på din profilside på Facebook. Dette gør du ved at begynde på et nyt indlæg for derefter at vælge punktet “Meningsmåling”. Dette kan også gøres i dine Stories på Instagram.
Mention
En omtale af en anden bruger på et socialt medie. Oftest brugt mere integreret i en tekst end tags – opstod på Twitter, hvor et mention indikeres med et @ efterfulgt af brugernavnet.
Messenger
Facebooks standalone app til at håndtere chatbeskeder fra mobile enheder.
N
Navnetag
Det er muligt at lave et navnetag på Instagram, som giver andre mulighed for at scanne dit tag med deres Instagram Stories kamera for at finde og følge dig. Denne feature minder meget om SnapChats QR-kode til at finde venner.
Newsfeed
Newsfeedet er det sted på Facebooks startside hvor du får din daglige strøm af nyheder i form af tekstopslag, billeder, video og annoncer.
Newsjacking
Når virksomheder referer til eller involverer en aktuel nyhedshistorie i deres post for at blive forbundet med et større publikum.
Notifikation
En besked om at noget er sket, som er ens opmærksomhed værdigt – eksempelvis at nogen har tagget dig i et opslag, eller at en person har liket eller kommenteret et af dine opslag.
O
Offer Claims
Offer Claims er når en bruger, igennem en af dine annoncer, benytter sig af et tilbud.
Ophavsret
Uanset om din profil er offentlig eller privat på Instagram, så har andre ikke tilladelser til at bruge dine billeder uden at spørge om lov. Billeder taget af dig har du altid ophavsretten til.
Opslag
Er et udtryk for de stykker tekst eller billeder, du slår op på enten Facebook eller Instagram. Opslag er med andre ord en fællesbetegnelse for alt det indhold, du bidrager med på disse sociale medier.
Organisk (rækkevidde)
Som vi beskriver længere nede (under R) dækker rækkevidde over det antal personer et opslag er nået ud til. Når rækkevidden er organisk betyder det antallet af personer, som har fået vist et opslag fra din Facebook-side, som du ikke har betalt for. Det modsatte af organisk rækkevidde er betalt rækkevidde.
P
Paid, Owned og Earned Media
Disse begreber ,også kaldet POEM, kan hjælpe dig med at få styr på din marketingstrategi.
Paid Media er de online platforme du betaler for at være synlig på. Fx. Facebook kampagner, Google Ads, Bannerannoncering.
Owned Media er de online medier som du selv ejer. Fx hjemmeside, blog, sociale medier.
Earned Media er den omtale du har fået af, at andre har kontaktet din virksomhed eller delt dit indhold uden at du selv har opfordret dem til det. Fx anmeldelser, artikler, delinger, likes.
PPC
PPC er en forkortelse for Pay Per Click og bruges især inden for online-annoncering. PPC er en afregningsmodel hvor man betaler hver gang der er nogen der klikker på ens annonce og er tæt relateret til CPC (Cost Per Click).
Permalink
Et permalink kan oversættes til et permanent link og er et udtryk for den internetadresse eller URL som man bruger til at komme til en specifik side.
PB
Kort for “Personlig besked”. En besked, der sendes direkte til modtageren. Beskeden er ikke synlig for andre.
App til deling af æstetiske og inspirerende billeder. Lanceret i 2010.
Post
Et post på de sociale medier skal ses som et opslag som postes på platformen.
Power Editor
Facebooks Power Editor er et godt værktøj til at oprette og administrere dine Facebook annoncer på en mere avanceret måde. Hedder i dag Facebook Ads Manager.
Privat profil
Din Instagram profil er som udgangspunkt offentlig, men du har på samme tid også mulighed for at gøre din profil privat, så det kun er personer du godkender, der kan få lov at følge dig og se dine opslag.
Profilbillede/profilvideo
Det billede eller den video, der repræsenterer din profil, og som vises ud for dine opslag, kommentarer eller anden aktivitet.
Promover
Ved at promovere dine opslag på Facebook og Instagram kan du blive set hurtigere og af flere mennesker.
Push Notifikationer
Er en form for notikationer, som sendes igennem browseren på dine enheder eller igennem din app. Det kræver dog at du som bruger skal sige ja til at modtage notifikationerne. Efter et “ja” kan virksomheder frit sende forkskellige beskeder til de brugere som har forladt deres site.
Påkrævet
Hvis du vælger at følge en lukket konto på Instagram, vil “Følg”-knappen ændre sig til “Påkrævet” indtil personen bag profilen acceptere/sletter din anmodning.
Q
QR Kode
En QR-kode er en slags todimensionel “stregkode”, som bruges til at markedsføre sine produkter og services. Fx bruger større virksomheder QR-koder på deres varer i fysiske butikker, så varerne kan scannes på deres hjemmeside og dermed findes hurtigere for deres kunder. Disse koder kan også findes på sociale medier og apps hvor du kan scanne dig ind til fx en bestemt vare.
Quick
En simpel og gratis App til sjove tekster på dine billeder.
R
Reach/rækkevidde
Det antal personer, der er nået med det pågældende opslag, annonce eller lignende.
Rediger
Efter at du har slået et opslag op på Instagram, kan du komme i tanke om noget mere du ville have skrevet, eller måske opdager du en stavefejl du vil rette. Dette kan gøres ved at trykke på de tre prikker øverst til højre i opslaget.
Refollow
At begynde at følge en profil, som er begyndt at følge dig først.
Responsrate
Er et parameter til at vurdere hvor meget virksomheden interagerer med sit sociale publikum. Responsraten beregnes ved at tage antallet af omtaler du har besvaret over en periode og dividere det med det samlede antal omtaler du har fået i alt.
Retargeting
Annoncering rettet mod internetbrugere, der tidligere har besøgt en hjemmeside – udbredt annonceringsmetode på Facebook.
Retweet
At gentweete et tweet, som en anden allerede har tweetet. Bruges for at gøre sine egne følgere opmærksom på dette tweet, uden selv at tilføje yderligere oplysninger eller kommentarer.
Review sites
Review sites eller anmeldelsessider på dansk er de forskellige portaler eller hjemmesider hvor kunder kan komme med deres anmeldelser og ratings af produkter, serviceydelser eller rejsemål. Også på Facebook er det muligt at skrive anmeldelser – og jo flere (gode) anmeldelser du har på din side, des mere troværdig vil du virke for potentielle kunder som følger med på din side.
ROAS
Er en forkortelse for Return on Advertising Spend. Bruges som at beregne hvor meget du får ud af dine annoncer. Bruger du eksempelvis 200 kroner på annoncer, der i sidste hende givet et salg på 2.000 kr. vil din ROAS være 1000%.
ROR
ROR eller Return on Relationship er en måling af den værdi du har vundet af en virksomhed eller person. Dog skal det siges at ROR er svært at måle da det ikke kun indebærer at analysere væksten af forbindelser – men på samme tid også en forståelse af hvilken virkning dine kunders stemmer har på dit omdømme og brand.
S
Selfie
Er et billede af dig selv, som du selv har taget med dit frontkamera på telefonen.
Selfiestang
Sæt din telefon på toppen af en selfiestang og tag bedre selfies til Instagram og Facebook.
SEM
SEM er en forkortelse af Search Engine Marketing og dækker over de muligheder der findes for markedsføring af en virksomhed igennem søgemaskinerne. SEM er selve den del af en overordnet markedsføringsstrategi som gennemføres med henblik på at opnå højere synlighed og bedre placering på søgemaskinernes resultatsider.
SEO
SEO er en forkortelse af Search Engine Optimization som betyder søgemaskineoptimering på dansk. SEO er det arbejde der ligger i at optimere en hjemmeside ud fra de faktorer som søgemaskinerne kigger på når de skal rangere hjemmesider. SEO-arbejde handler generelt om at gøre din side relevant i forhold til brugernes søgning.
Shitstorm
Udtrykket bruges, når et stort antal brugere på sociale medier kollektivt taler dårligt om et bestemt firma eller produkt. Det skete eksempelvis, da H&M lancerede en trøje med teksten “Coolest Monkey in the Jungle” med en afroamerikansk model. Det fik mange brugere verden over på Facebook, Twitter og Instagram til at rette deres vrede mod H&M og beskylde dem for racisme.
Shoutout
En opfordring til at undersøge en bestemt profil nærmere.
Side
En bestemt type profil, som anvendes af virksomheder, offentligt personer og lignende og er mere et udstillingsvindue end en personlig profil.
Slå opslagsnotifikationer til
Få besked når dine favoritpersoner deler et opslag på Instagram ved at slå notifikationer til inde på personens profil.
Smiley ikoner
På samme tid som at du kan like andres opslag på Facebook kan du også udtrykke dine følelser igennem forskellige smileys i stedet for blot at like.
SMM
Forkortelse for Social Media Marketing, som betyder markedsføring, der anvender sociale medier som salgskanal.
Snabel-A @
Bruges til at finde og derefter “tagge” en person eller virksomhed i et opslag.
Snap
Et snap eller en snap er en besked eller et billede sendt via det sociale medie Snapchat.
Snapchat
Socialt medie hvor man sender billeder til hinanden. Startede som kun billeder, der forsvandt efter maksimum 10 sekunder. Nu kan brugerne vælge at lade deres følgere se billederne i længere tid. Derudover indeholder appen nu også en chatfunktion, hvor teksten dog også forsvinder igen efter en eksponering. Lanceret i 2011.
Social Selling
Social Selling er brugen af sociale medier til at generere indtægter og øge salg for virksomheden. Sociale medier kan være med til at forbedre en virksomheds omdømme, udvide deres netværk samt tiltrække nye kunder.
SoMe – Sociale Medier
En fællesbetegnelse for medier som Twitter, Instagram, Snapchat, Facebook, LinkedIn mfl. Fællestrækket er, at det er platforme, hvor man kan være i direkte kontakt med andre online.
Spam
Spam er henvendelser sendt via sms, mail og andre elektroniske kanaler som modtageren ikke har bedt om. Derudover hører spam også under, hvis du poster for meget på de sociale medier eller sender FOR mange mails ud, som kan virke generende for modtageren.
Sponsored Stories
Brugerne er efterhånden blevet kræsne når det kommer til gode Stories på Instagram og Facebook. Derfor er sponsorerede Stories en god idé, da dette format vil kunne fange forbrugernes opmærksomhed uden forstyrrende elementer som fx andre billeder eller reklamer.
Stories
Især på Instagram er Stories blevet vildt populært, mens stadig kun få brugere benytter sig af dem på Facebook. Stories er små “filmhistorier” som giver brugerne et sted at dele små udpluk fra hverdagen lidt oftere end normalt. Stories vises kun i 24 timer hvorefter de skjules igen. Dog kan de fastholdes under profilen så de altid kan ses af følgere.
T
Tag/tagge
At nævne en anden bruger på et sociale medie med deres navn eller brugernavn. Bruges ofte af virksomheder, der afholder konkurrencer på Facebook. Ved at få deres følgere til at tagge deres venner i bestemt opslag, når de ud til en større skare mennesker med deres opslag. Håbet i sidste ende er naturligvis, at disse nye eksponeringer vil føre til nye kunder.
Tagwin
Et værktøj til Instagram som kan bruges til at opsætte adgangskriterier for en konkurrence.
Tidslinje
På din tidslinje (under din profil) kan dine venner se alt det du tidligere har lavet på Facebook. Dog kan du ud fra hvert element redigere indstillingerne eller fjerne opslaget helt, hvis du ikke længere ønsker at have det på din tidslinje.
Timer
Kæmper du med at holde telefonen og trykke på knappen når du skal tage selfies? I dit kameras indstillinger kan du sætte en timer for at få bedre selfies.
Trolls
Bruges om mennesker, der bevidst arbejder mod udvalgte personer eller projekter på sociale medier. Kan både dække brugere, der laver sjov på diverse sider, men bruges også om mere alvorlige angreb, hvor eksempelvis en række brugere alle går ind og anmelder en cafe dårligt, fordi ejeren måske ikke har samme politiske overbevisning som dem.
Tweet
Et opslag lavet på det sociale medie Twitter. Et tweet kan maksimalt være 280 tegn.
TweetDeck
Populært værktøj til overvågning af Twitter, der tillader brugerne at holde øje med bestemt hashtags, feeds og lister, på én gang.
Socialt medie med begrænset antal anslag pr. opslag. Hashtags bruges ofte til at indikere, hvilket emne, det pågældende tweet omhandler. Lanceret i 2006.
U
Udforsk
Er det sted på Instagram hvor du kan se andre personers (som du ikke følger) billeder. De er oftest inddelt efter interesser og matcher til det som du interesserer dig for.
Unfollow
At stoppe med at følge en given profil på et socialt medie.
URL-shortener
Er et værktøj der er skabt til at forkorte en URL-adresse. Dette er derfor kortere og i et mere social medie venligt format – kaldes også for et “short link”.
User-generated Content (UGC)
UGC eller brugergenereret indhold kan have mange forskellige former. UGC kan for eksempel være video, blogindlæg, billeder, lydfiler eller diskussioner på de sociale medier og andre medier som er skabt af forbrugere af et produkt eller service. Glade forbrugere er de bedste marketingfolk og derfor styrker brugergenereret indhold din omtale og forhåbentlig også dine salgstal.
UTM tracking
UTM tracking er små bidder af informationer der tilføjes til et hjemmesidelink. Disse informationer fortæller primært hvor trafikken er kommet fra, samt hvordan og hvorfor den er kommet. Formålet med UTM er at give Google Analytics en større forståelse af den trafik som linket er med til at sende ind på en hjemmeside.
V
Venner
Dine følgere på Facebook, som du også selv følger, og som du har givet tilladelse til, skal se dine opslag.
DK-31929407