Seo strategi

Arbejdet med søgemaskineoptimering er over de senere år blevet sværere og mere komplekst.

Dette sker i takt med, at Google som søgemaskine bliver bedre til at vurdere hvilke sider, brugeren rent faktisk får værdi ud af at se. For år tilbage var det med ’vold og magt’ – høj søgeordsdensitet og mange links – muligt at manipulere med søgeresultaterne. Sådan er det ikke længere. Og det er en god ting.

For at komme til tops i søgeresultaterne bør du have en strategi for din SEO. SEO i dag er tilpas komplekst til, at det ikke er et spørgsmål om at skrive godt indhold og bygge lidt links.

En god SEO strategi indeholder blandt andet:

  • En teknisk analyse der fremhæver, hvilke aspekter der lige nu forhindrer hyppige besøge fra Googles robotter
  • En søgeordsanalyse så du ved, hvilke søgeord du målretter og ikke blot skyder i blinde
  • En plan for kontinuerlig linkbuilding med links der også virker om år
  • Proper brug af virksomhedens blog – et af de mest undervurderede værktøjer i SEO

Og meget mere.

Vi kan i OnlineSynlighed.dk hjælpe dig med at udarbejde en SEO strategi.

Din strategi vil indeholde det ovennævnte og meget mere. Vi tager udgangspunkt i hvor din virksomhed er lige nu, hvem dine konkurrenter er, hvad dit mål er og hvordan vi opnår det ønskede mål.

SEO strategien er et produkt, der leveres i form af en rapport, du og din virksomhed kan bruge som rettesnor for det fremtidige SEO-arbejde. Vi kan også drøfte hvor meget af arbejdet, du selv ønsker at lave og hvor meget, vi i OnlineSynlighed.dk kan bistå med.

Arbejdet med en SEO strategi starter med en gratis og uforpligtende samtale med indehaver John Nielsen.

Ring 70 13 63 23 eller skriv til mail@onlinesynlighed.dk for at høre mere om, hvordan vi kan øge toplinjen i din virksomhed med en SEO strategi.

Hvad er målet?

Arbejdet med en SEO strategi starter med at definere, hvad målet for din virksomhed er.

En SEO strategi er relevant i flere scenarier:

  • Du skifter platform fra et CMS til et andet og ønsker ikke at miste foregående års SEO-arbejde
  • Du ønsker fremadrettet at lægge større vægt på SEO fremfor PPC-annoncering eller offline-annoncering
  • Eller du står og ønsker blot en professionalisering af eksisterende arbejde

Vi definerer sammen et mål for din SEO-strategi, for at have noget at evaluere på senere. Antallet af organiske besøgende i Analytics er én måde at vurdere det på – men besøgende i sig selv skaber ikke toplinje for din virksomhed, og vi vil i OnlineSynlighed.dk derfor gerne tage den et spadestik dybere.

Kend dine konkurrenter

Hvem er dine konkurrenter?

Almindeligvis har din virksomhed 3 til 5 primære konkurrenter i søgemaskinerne. Det er ikke nødvendigvis de største virksomheder i din branche, men de, der tidligt har været dygtige til at benytte de muligheder, online markedsføring giver.

Vi vil gerne definere disse for at finde ud af ,hvad de har gjort rigtigt.

Din SEO strategi skal nemlig tage hensyn til hvilken branche, du befinder dig i.

Hvis du befinder dig i et særligt konkurrencepræget område, vil vi være nødt til at være mere aggressive i forhold til mængden af indhold, linkbuilding og andre aspekter af din SEO strategi. I særligt konkurrenceprægede områder er ”normalen” en anden og her kan vi ikke alene tillade os, men er vi også nødt til, at være mere aggressive for at komme til tops i søgeresultaterne. Mere aggressiv brug af ankertekster i din linkbuilding kan også komme på tale.

Befinder du dig modsætningsvis, hvor konkurrenterne for din online markedsføring er få, skal vi passe på med at benytte os af de aggressive metoder. Du ønsker ikke at adskille dig markant fra dine konkurrenter i Googles øjne – du skal blot være lidt bedre.

En konkurrentanalyse er som en ekstra bonus ofte med til at afsløre hvilke markedsføringskanaler dine konkurrenter bruger, som du lige nu ikke bruger – og hvor der for din virksomhed derfor er et ubenyttet potentiale.

Vi bruger værktøjer som Ahrefs.com, Majestics.com, Searchmetrics.com, SEMrush.com og flere andre til at definere dine primære konkurrenter og se, hvad de lige nu gør rigtigt.

Hvilke søgeord er relevante?

Det måske vigtigste punkt i din SEO strategi er at sikre, vi målretter de rigtige søgeord.

Søgemaskineoptimering bevæger sig generelt i retning af flere long tail søgninger. Det betyder, at brugerne af Googles søgemaskine bruger flere ord i deres søgninger. Hvor vi før ville søge efter ”mekaniker københavn”, søger vi i dag ”mekaniker knækket randrem golf gti københavn”.

Det gør søgeordsanalysen mere kompleks. Men for dig som virksomhed er det faktisk en ”blessing in disguise”.

Det betyder nemlig, at de såkaldte ”trofæsøgeord” som ”mekaniker københavn” bliver mindre værd. Der kommer færre søgninger og brugerne bliver bedre til at specificere, hvad de har brug for. Det øger antallet af mulige søgeord og derved indgange for din virksomhed.

Med de rigtige grundlæggende søgeord og struktur på din hjemmeside har du mulighed for at lægge afstand til dine konkurrenter.

Søgeordsanalysen tager udgangspunkt i din side lige nu og munder ofte ud i en ny menustruktur samt flere indholdssider. Tommelfingerreglen er, at du med flere sider kan levere et mere relevant resultat inden for den enkelte søgning og derved også mere værdi til dine brugere – og det belønner Google med flere besøgende til din hjemmeside.

Hvordan du i øvrigt får fat i de mange long tail søgninger er især et spørgsmål om:

  • Indhold dine brugere kan bruge til noget og derfor bruger lang tid på
  • Ordentlig opsætning af underoverskrifter
  • Og god brug af titler og meta descriptions

Som nogle af de primære elementer.

Læs mere om søgeordsanalyser hos OnlineSynlighed.dk her.

Teknisk analyse

Teknisk analyse

Udover en søgeordsanalyse laver vi i forbindelse med din SEO strategi også en teknisk analyse af din hjemmeside.

Formålet med den tekniske analyse er at afkode, hvad der lige nu hindrer Google i hyppigt at indeksere din side.

Selvom de færreste hjemmesider i dag bliver bygget i frames – en gammel teknologi, søgemaskinerne på linje med flash ikke kan indeksere – kan der gemme sig hindringer som:

  • Forkert opsatte redirects
  • Forkert brug af cannonical-tagget
  • Og dårlig HTML og CSS der lægger tid til indlæsningen af siden, og derved giver en dårligere brugeradfærd

Den tekniske analyse munder ud i en rapport med anbefalinger til din virksomheds udviklere. Ofte er det muligt med små ændringer at gøre stor forskel i din virksomheds online synlighed. Derfor laver vi i OnlineSynlighed.dk også tekniske analyser som selvstændig produkt.

Læs mere om teknisk SEO hos OnlineSynlighed.dk her.

Virksomhedens (undervurderede) blog

Din virksomheds blog er et væsentligt element i SEO strategien. Vi vil i OnlineSynlighed.dk gå så langt som at kalde bloggen for et af de mest undervurderede værktøjer i forbindelse med søgemaskineoptimering.

Du opnår flere ting ved at sætte arbejdet med bloggen i system og sikre en lind strøm af blogindlæg:

  • Du skaber mere indhold, Google kan vise for brugerne når de søger efter information relateret til den ydelse eller de produkter din virksomhed sælger
  • Du skaber et værn med dårlig omtale før den rammer virksomheden ved at give Google resultater at vise ved en søgning på dit eget navn
  • Du har mulighed for at etablere din virksomhed som autoritet og ekspert inden for jeres emne og derved blive brugt som kilde i pressen

Vi vil i vores SEO strategi lægge op til, at der bliver sat ressourcer af til løbende at skrive nye indlæg. Det har du mulighed for enten at dedikere ressourcer til internt i virksomheden eller hyre freelancere til.

Vores SEO strategi indeholder også titlerne til den kommende tids blogindlæg, så det blot er et spørgsmål om at sætte sig ned og skrive indlæggende.

De danske virksomheder der er dygtigst til at bruge deres blog oplever, hvordan det med tiden bliver en af deres primære salgskanaler – det gælder blandt andre også OnlineSynlighed.dk, hvor vi ugentligt sender et eller flere blogindlæg ud i form af guides og relevante nyheder inden for online markedsføring.

Løbende linkbuilding isystemsat

Linkbuilding er fortsat – og vil også i mange år fremadrettet være – et af de vigtigste elementer af søgemaskineoptimering.

Hvordan du bruger linkbuilding har dog ændret sig.

Tidligere har du med nok links været i stand til at ranke så godt som alle sider selv på konkurrenceprægede søgninger. Sådan hænger Google heldigvis ikke længere sammen.

I dag skal du have alle andre elementer på plads før du begynder på din linkbuilding. Det gælder:

  • Det (tekst)indhold, søgemaskinerne skal læse og dine brugere skal konvertere på
  • Den tekniske platform
  • De rigtige søgeord

Når først disse elementer er på plads, er din virksomhed klar til at få værdi fra den linkbuilding, der udføres. Du kan se på linkbuilding som taget, du putter på huset. Taget i sig selv er vigtigt og nødvendigt, men ikke noget værd, hvis du har glemt at støbe fundamentet til huse og mure murene op.

Vi kan i OnlineSynlighed.dk hjælpe dig med din virksomheds linkbuilding på 2 måneder:

  • Vi kan enten stå for at oprette linksne i form af en månedlig aftale. Vi har selv ressourcer og har kontakter til mange sider og personer, der kan oprette relevante links fra sider af høj kvalitet.
  • Eller vi kan hjælpe dig med at udfærdige en strategi for, hvordan du tiltrækker links, benytter dit netværk og selv beder om den.

Den sidste løsning er for din virksomhed den billigste, da du selv kommer til at stå for mere af arbejdet. Det er til gengæld også en mindre sikker løsning i den forstand, at vi oplever, området undertiden ikke bliver prioriteret når det kommer til stykket – og linkbuilding er fortsat vitalt for at få din virksomhed til at rangere i toppen.

Læs mere om linkbuilding hos OnlineSynlighed.dk her.

SEO er brugeradfærd

Et vigtigt element af din SEO strategi er, hvordan du giver dine brugere en god oplevelse på siden.

SEO er ikke længere kun et statisk spørgsmål om at have de rigtige søgeord og nok relevante links. Det er det også. Men dine topplaceringer bliver flygtige, hvis ikke brugerne finder værdi på din side.

Google kan med toolbar installeret i browseren, Google Analytics og en række andre kilder se hvordan brugerne interagerer med din side.

Derfor betyder parametre som:

  • Hvor høj din bouncerate er
  • Hvor lang tid brugerne i gennemsnit bruger på at læse dit indhold
  • Og hvor meget de klikker rundt

Fortsat mere og mere.

Hvis brugerne klikker sig ind på din side, men vender tilbage til søgeresultaterne og vælger et andet resultat fortæller det Google, at din side ikke leverer værdi. Trods et godt forarbejde vil din side aldrig rangere helt i toppen.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Evt. virksomheds navn
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked