Content marketing – hvad er det, og hvorfor er det vigtigt?

Content marketing – hvad er det, og hvorfor er det vigtigt

Begrebet ’content marketing’ bliver ofte nævnt, når det drejer sig om marketing, kommunikation, sociale medier og søgemaskineoptimering. Men hvad dækker begrebet content marketing egentlig over, og hvorfor er det så vigtigt for en virksomheds SEO? Det kan du blive klogere på i artiklen her.

Sådan fungerer content marketing

Det lyder måske lidt svært. Før i tiden handlede markedsføring om, at så mange mennesker som overhovedet muligt skulle kende til en virksomhed, og de produkter virksomheden sælger. Sådan er det på en måde også i forbindelse med SEO, men det formål opnås gennem andre metoder end førhen.

Essensen af content marketing er at kommunikere godt indhold. Det handler om at markedsføre sin virksomhed med godt og relevant indhold og uden at tale om den eller om produkterne på en sælgende måde. Det gode og relevante indhold kan optræde både på virksomhedens hjemmeside, nyhedsbreve og på profiler på sociale medier.

Indholdet skal være henvendt til den målgruppe, som virksomheden også gerne vil henvende sig til. Det skal altså være indhold, der er relevant, og skaber værdi for kernemålgruppen. Godt content marketing er kunsten at kommunikere og fortælle om sin virksomhed og produkt uden som sådan at sælge det.

Når man kommunikerer direkte til sin kernemålgruppe, og skaber indhold, der har værdi for dem, vil man automatisk have nemmere ved at tiltrække, engagere og fastholde en særligt defineret målgruppe. På trods af indholdet ikke fremstår sælgende, er tanken bag naturligvis, at det skal være det. Derfor er formålet at få at motivere målgruppen til at bruge tid og energi på de givne produkter.

Tålmodighed er nøgleordet, hvis en virksomhed gerne vil have succes gennem content marketing. Det tager nemlig tid at producere og levere. Derudover går der også tid før, at det får en virkning.

Content marketing og SEO går hånd i hånd

Content marketing skaber i sig selv mere trafik på en virksomheds hjemmeside. Det sker enten gennem egen distribution, redirects på sociale medier eller gennem søgemaskinernes organiske søgeresultater.

Der er flere grunde til, at en hjemmeside i højere grad vil blive fundet i de organiske søgeresultater, når deres content marketing er optimeret. En af grundende omhandler de søgeord, som potentielle kunder benytter, når det skal søge efter et produkt eller en ydelse. Hvis søgeordet der benyttes på Google, er i hjemmesidens indhold, vil man opnå en højere placering i de organiske søgeresultater.

Derudover vil det gøre til generering af leads og flere konverteringer – altså flere relevante besøgende på hjemmesiden. Content marketing er altså en meget vigtig del af en virksomheds søgemaskineoptimeringsindsats.

Gennem content marketing opnår man blandt andet:

  • At tiltrække kunders opmærksomhed
  • At skabe tillid mellem sig selv og kunden
  • At skabe en relation mellem sig selv og kunden
  • At øge efterspørgslen på sine produkter
  • At positionere virksomheden som ekspert inden for branchen
  • At etablere kundeloyalitet

Gennem content marketing kan man altså gøre en forskel i forbindelse med markedsføringen af en virksomhed. Man kan fastholde sine kunder og nå ud til nye potentielle kunder. Unikt indhold giver en højere placering i Googles organiske søgeresultater, og hjælper dermed virksomheden til at blive fundet i langt højere grad. Når man kommunikerer til sine kunder fra en blog eller en profil på et socialt medie, skaber man veje tilbage til virksomhedens hjemmeside, og det giver trafik og flere besøgende.

5 SEO begreber du skal kende

5 SEO begreber du skal kende

Vil du gerne bruge søgemaskineoptimering i din virksomhed, så flere potentielle kunder kan finde både virksomheden og produktet på deres foretrukne søgemaskiner? SEO er vejen frem, hvis man vil være synlig på nettet, men det kan være svært at finde rundt i de mange fagtermer og begreber.

Nogle virksomheder outsourcer deres SEO indsats, og får professionelle bureauer til at give dem online synlighed. På trods af at man ikke selv står for indsatsen, er det en fordel at kende en smule til de forskellige termer. På den måde kan man meget nemmere forstå, hvad indsatsen går ud på, og hvorfor det er en vigtig del af virksomhedens markedsføring.

1. Søgemaskineoptimering (SEO)

Vi starter med emnets kerne – nemlig SEO. Helt grundlæggende hjælper de forskellige teknikker, der hører ind under begrebet, sider på nettet med at komme højere op i søgemaskinernes organiske søgeresultater. De organiske søgeresultater er dem, man ikke betaler for.

For at opnå en højere placering i søgeresultaterne fokuseres der blandt andet på det visuelle og indholdet på en given hjemmeside. Derudover handler det om at få links fra andre relevante sider på nettet. På den måde virker en side troværdig, og det giver en højere organisk placering.

2. Pay per click

Der findes dog også en anden måde hvorpå man kan blive placeret i toppen af Googles søgeresultater. Man kan nemlig betale for at få klik på en hjemmeside ved at købe sponsorerede annoncer, der vises når potentielle kunder søger på udvalgte søgeord.

Metoden bruges gennem eksempelvis Google Ads, og er også kendt som Pay-per-click, da man betaler et gebyr for hvert enkelt klik på linket.

3. H1 og H2

Overskrifterne på en side er et vigtigt element i forbindelse med SEO. Det er vigtigt, at overskriften indeholder søgeordet, og har en bestemt længde. Hvis overskriften er for lang forkortes den af søgemaskinen. Det er vigtigt, at overskriften er en kort men præcis beskrivelse af tekstens indhold, da det virker troværdigt for søgemaskinerne.

Tekst der på hjemmesiden er formateret med et såkaldt H1 tag, er de mest fremtrædende i teksten, derfor er de ideelle at benytte til sidens overskrift. Tekst med H2 tagget er ligesom en underoverskrift, der fremhæver tekstens indhold. Det er også en fordel for sidens SEO, hvis H2’erne også indeholder det søgeord, man gerne vil findes på.

4. Linkbuilding

En god søgemaskineoptimerings-indsats forbindes ofte med linkbuilding. Linkbuilding kan både gøres off-site og on-site. On-site linkbuilding betyder, at der linkes mellem interne sider på hjemmesiden. Off-site linkbuilding giver indgående links fra andre sider til hjemmesiden.

Et indgående link er ligesom en henvisning, der bekræfter søgemaskinerne i, at siden er relevant. Derudover giver linkbuilding også hjemmesiden en højere linkværdi, som også har en betydning i forhold til placeringen i søgemaskinernes organiske søgeresultater.

5. Brugervenligt indhold

En anden vigtig del af SEO er hjemmesidens indhold. Indholdet skal være brugervenligt og have værdi for de besøgende. Det er vigtigt, at man ikke udarbejder indhold, der er henvendt til søgemaskinerne men til brugerne. Hvis indholdet er relevant og godt skrevet, udviser det troværdighed og får brugerne til at vende tilbage.

6. Black hat SEO

Man skelner typisk mellem Black hat SEO og White hat SEO. Førstnævnte karakteriseres som umoralsk og uetisk SEO, der går imod reglerne for SEO ved at give dårlige brugeroplevelser og snyde søgemaskinerne.

Nogle af de metoder der oftest kendetegnes som Black hat SEO kan blandt andet være:

  • Køb af indgående links
  • Skjult indhold på hjemmesiden der snyder søgemaskinerne
  • Overforbrug af søgeord i hjemmesidens indhold

Det kan dog på ingen måde betale sig at benytte sig af Black hat SEO i stræben efter en topplacering i søgeresultaterne. Søgemaskinerne er kloge, og straffer med det samme de websteder, der benytter sig af uetisk søgemaskineoptimering.

Derfor er SEO vigtigt for din virksomhed

Derfor er SEO vigtigt for din virksomhed

Der kommer mere og mere efterspørgsel på søgemaskineoptimering fra alle former for virksomheder. Det er nemlig så småt ved at stå klart for virksomhederne, at de skal være tilstede der, hvor deres kunder også er. Vi bruger Google og sociale medier mere end nogensinde – både til at netværke privat, professionelt og til at finde de ydelse og produkter vi søger. Hvis man som virksomhed vil sælge et produkt eller en ydelse, er det altså vigtigt, at man er synlig på nettet, og det er her, at søgemaskineoptimering kommer ind i billedet.

Hvorfor er SEO vigtigt?

Vi bruger enkelte søgeord til at finde de produkter, vi søger efter. Ofte når vi ikke længere end første side på Google, fordi vores tålmodighed er lille når vi bruger søgemaskinerne. Vi forventer, at det produkt eller den ydelse, vi efterspørger er i de øverste placeringer på Google. Det er en af grundene til, at SEO er vigtigt for en virksomhed. Hvis man ikke er placeret på side 1 i Googles organiske søgeresultater, bliver man ikke fundet af potentielle kunder.

SEO er mange ting, og der skal mange forskellige indsatser til for at rykke op i søgeresultaterne. Der findes flere hundrede millioner hjemmesider på nettet, som alle konkurrerer om at være synlig. Derfor er SEO en nødvendighed for at kunne begå sig i branchen.

Helt grundlæggende er søgemaskineoptimering vigtigt, da det skaber synlighed på nettet. Det gør, at man er tilstede lige præcis der, hvor ens kunder også er. Synlighed på nettet skaber højere omsætning, hvilket må siges at være målet for enhver virksomhed.

Fordele ved SEO

Søgemaskineoptimering er, ifølge eksperter, en af de bedste strategier inden for online markedsføring. Det er blandt andet fordi, at man løbende og meget enkelt kan justere og optimere en hjemmesides tekster, så de passer til de søgeord, som de potentielle kunder benytter sig af, når de søger efter virksomhedens produkt eller ydelse.

Derudover er søgemaskineoptimering også forholdsvis billigt, da man arbejder med Googles organiske søgeresultater. Man skal altså ikke betale pr. klik, og det bliver derfor ikke dyrere når flere og flere klikker ind på siden, som er tilfældet med for eksempel Google Ads.

Når man investerer i SEO, er det altså optimeringen og vedligeholdelsen af det, man køber. SEO er aldrig gjort færdig, da det skal vedligeholdes løbende. Derudover er SEO kun en fordel, hvis det bliver udført korrekt. Hvis man investerer i det såkaldte Black Hat SEO, der handler om at manipulere med søgemaskinernes søgeresultat på en uetisk måde, kan det i sidste ende have en meget negativ effekt på placeringen i søgeresultaterne.

5 gode råd

En af vigtigste facetter af i søgemaskineoptimering er, at hjemmesiden er søgemaskinevenlig og optimeret. Det gøres blandt andet ved, at de søgeord som kunderne benytter, også findes forskellige steder på hjemmesiden. Der er masser af fordele ved SEO, men det kræver, at man gør det korrekt:

  1. Placer søgeordene korrekt
  2. Optimer alle sider så der er en god sammenhæng
  3. Konverteringsoptimer siden så flere besøgende får lyst til at handle og blive til kunder
  4. Tilføj call-to-actions
  5. Linkbuilding – skaf indgående links til din side fra andre relevante sider
  6. Kvalitet fremfor kvantitet – hellere færre besøgende der handler end mange besøgende, der ikke gør