On-site SEO | Søgemaskineoptimering på din hjemmeside

On-site SEO - Søgemaskineoptimering på din hjemmeside

Denne artikel handler om, hvordan du kan optimere din placering i søgemaskinerne gennem din egen hjemmeside. Når du arbejder med søgemaskineoptimering, kan det være svært at holde tungen lige i munden grundet de mange forskellige discipliner og indsatsområder, faget indebærer. Du kan dog benytte dig af en SEO-pyramide, der hjælper dig med at skabe et overblik over SEO-indsatsen og herved prioritere de vigtigste områder først.

I bunden af pyramiden ses de mest basale SEO-behov, der ofte skal være på plads før, at du begiver dig videre med det rigtige SEO-arbejde. Som udgangspunkt fungerer dette indlæg som en slags checkliste. Ønsker du en mere dybdegående forklaring af punkterne, er det en god idé at kontakte en professionel SEO-virksomhed.

SEO-venlig hjemmeside

Dette trin handler om at skabe en hjemmeside, der er SEO-venlig. Der er nogle grundlæggende ting ved opbygningen af en hjemmeside, der bliver favoriseret af Google. Du skal her gøre dig tanker om følgende:

  • Sidens udtryk: er den tiltrækkende for kunderne?
    • Har du valgt et ordentligt CMS, der ikke begrænser dig?
  • Brugervenligheden: er den nem at navigere rundt i?
  • Er det en HTTPS-side?
    • Ved en HTTPS-side bliver data sendt igennem en krypteret forbindelse. Det vil sige, at der er højere sikkerhed for brugerne end ved en HTTP-side.
  • Hastigheden: loader hjemmesiden hurtig eller langsom?
    • Tjek om dine servere er overfylde
    • Er dine billeder komprimerede?
  • Kan Google finde din side?
    • Skriv i Googles søgemaskine; ’site:ditdomænenavn.her’ – hvis din side ikke dukker op, ved Google ikke, at den eksisterer. Hvis du vil have hjælp til at blive indekseret af Google, så er du velkommen til at kontakte os.
  • Unikt indhold: skriv fængende og unikke tekster.
  • Er hjemmesidedesignet også tilpasset til mobiler og tablets?

Overordnet handler dette punkt om at skabe den mest brugervenlige side muligt. Dette bliver belønnet af Google, da de helst vil have, at deres brugere er tilfredse med de besøgte hjemmesider, da det øger deres kundetilfredshed. Når du har det grundlæggende på plads, kan du begive dig videre til næste trin i pyramiden.

Søgeordsanalyse

Du har garanteret hørt om søgeordsanalyse før, når der tales om søgemaskineoptimering. Søgeordsanalyse handler om at finde de søgeord, som vil være mest profitable at rangere højt på i Google. For at finde frem til, hvilke søgeord du skal satse på, skal du have gjort dig tanker om følgende:

  • Hvilke ord du tror, at dine kunder søger på, når de har brug for din ydelse.
    • Benyt søgeordsværktøjer til at undersøge volumen af søgeordene. Er der nok søgninger på ordet til, at det vil give mening at bruge det som søgeord?
    • Du kan også finde værktøjer, der viser, hvilke søgeord kunden har søgt på for at finde dig tidligere.
  • Hvad er konkurrencen på søgeordet?
    • Er det realistisk, at du kan komme på side 1 med dit budget?

En søgeordsanalyse er meget mere kompliceret, end hvad ovenstående henviser til. Du skal benytte dig af adskillige værktøjer for at kunne tage et kvalificeret bud på et godt søgeord. Det vigtigste er, at du ikke gætter dig frem til dine søgeord. Du kan faktisk blive virkelig overrasket over, hvilke søgeord dine kunder bruger for at finde dig.

On-site optimering

On-site optimering handler om det, du kan gøre via din egen hjemmeside. De vigtigste on-site parametre for at rangere højere i Google er følgende:

  • Sørg for at have en simpel men relevant URL: søgeordet skal indgå her.
  • Sørg for at dine søgeord indgår i teksten på dine sider, men det skal komme naturligt og ikke være spammende.
  • Søgeordet skal indgå i undersidens overskrift, som en H1-overskrift.
  • Title-tag er det, Google fremviser som overskriften på deres søgemaskine. Den kan derfor godt laves om her. Generelle tips vil være at bruge:
    • Call-to-action-elementer i overskriften
    • Have søgeordet først eller længst mod venstre
    • Sørge for at overskriften ikke bliver skåret væk, da den er for lang.
  • Metabeskrivelsen er den tekst som er under Title-tag i søgemaskinerne.
    • Fang dine potentielle kunder med denne tekst. Den skal være interessant og gribende, samtidig med at den beskriver indholdet af siden. Sæt igen søgeordet ind her.
  • Interne links kan hjælpe dine besøgende med at finde rundt på siden, samtidig med at du laver en kæde af sider, som Google kan se er relevante for brugerne.

Det svære ved on-site optimering er, at man hurtig kan blive for ivrig i brugen af søgeord, hvilket Google ser som spam. Du kan derfor ved at smide en masse søgeord ind i en kontekst, der ikke giver mening, skade din placering i stedet for at forbedre den.

Intern linkbuilding skaber højere rangering i Google

 

Intern linkbuilding skaber højere rangering i Google

Intern linkbuilding er en billig og nem måde at udføre søgemaskineoptimering på din hjemmeside. Men hvad er intern linkbuilding egentlig? Interne links henviser til andre steder på din hjemmeside, og de kan være med til at give flere sidevisninger, fastholde den besøgende samt øge brugervenligheden på dit domæne. Det er altså opbygningen af links på dine sider, der fører dine besøgende videre til andet relevant indhold på din hjemmeside. Hvis du har en hjemmeside, så har du højst sandsynligt allerede en del interne links. Men når vi arbejder med søgemaskineoptimering, har vi et mere strategisk blik. Vi vil nemlig gerne drage nytte af Googles algoritme, som belønner god intern linkbuilding.

Hvorfor belønner Google intern linkbuilding?

Intern linkbuilding er værdifuldt, da Google belønner de hjemmesider, som skaber relevant indhold til deres brugere. Når Google skal bedømme, om en side er relevant eller ej for brugeren, kigger de bl.a. på hjemmesidens bounce rate. Bounce rate fortæller, hvor mange besøgende der kun besøger én side før, de forlader hjemmesiden igen. Altså hvis din bounce rate er høj, så forlader mange af dine besøgende dig efter den første side. Google tolker dette som, at brugerne ikke fandt hjemmesiden interessant. Hvis dine besøgende får et link, når der opstår et behov for mere viden eller andet indhold, så vil de være mere tilbøjelige til at trykke sig videre. Et eksempel kunne være dit mest besøgte blogindlæg, der hver måned får masser af trafik. Da dine besøgende allerede har vist interesse for et givent emne, er det nemmere at guide dem videre til andet lignende indhold på din hjemmeside. Der kunne f.eks. henvises til andre blogindlæg med lignende indhold.

Interne links skaber også et øget tidsforbrug på din side hos dine besøgende, hvilket er et andet parameter, som Google vægter højt. Hvis dine besøgende kun bruger få sekunder på siden, kan det være et tegn på, at de ikke finder dit indhold tilfredsstillende. Jo længere tid, dine besøgende er på din side, jo mere relevant og spændende må indholdet være.

Disse to parametre skal dog tages med et gran salt, da en høj bounce rate og et lav tidsforbrug også kan antyde, at den besøgende faktisk fik de oplysninger, vedkommende ledte efter. Men da Google er en maskine, bruger de bl.a. bounce raten og tidsforbruget til at fastslå kvaliteten af siden.

Brugervenlighed er alfa og omega

Husk at interne links skal øge brugervenligheden og ikke formindske den. Det er derfor vigtigt, at dine interne links henviser til et relevant sted for den besøgende – det vil sige, at linksene skal give mening i forhold til sidens indhold. I dag er Googles algoritme blevet så avanceret, at de kan gennemskue dårlige links. Brugervenlighed er altså alfa og omega i søgemaskineoptimering. Googles succes afhænger nemlig af deres brugeres tilfredshed. Hvis en bruger bliver henvist til en hjemmeside, som ikke fungerer ordentligt, bliver vedkommende frustreret. Utilfredse brugere skader ikke kun hjemmesidens omdømme, men også Googles da det var dem, der anbefalede hjemmesiden. Googles algoritme prøver derfor at klassificere siders indhold, relevans og kvalitet, så de bedste sider fremgår først i søgemaskinen.

Skab trafik igennem dine mest besøgte sider

En nem måde at udnytte værdien af interne links er via dine mest besøgte sider. Det er på dine mest succesfulde sider, der er størst sandsynlighed for at overføre trafikken videre til nogle af dine andre sider. Hvis du kan formå at skabe en genvej til en anden side via dem, vil du højst sandsynligt se en reducering af bounce raten.

Når du oplever, at en bestem side har meget trafik, skal du undersøge indholdet og finde ud af, hvorfor folk netop finder denne side ekstra interessant. For eksempel hvis denne artikel får en masse trafik, så vil man gå ud fra, at det er fordi, den hjælper folk med at forstå intern linkbuilding. Man kan derfor vælge at linke til en anden artikel på hjemmesiden, som man tror, at læserne vil være interesserede i. Et andet oplagt link, vil være til kontaktinformationerne, da hjemmesidens indehaver er eksperter i søgemaskineoptimering og hjælper mange virksomheder med at opnå synlighed på internettet. Man går altså ud fra, at nogle af læserne leder efter hjælp til at rangere højere i Google. Disse interne links bliver tilføjet i selve teksten, men du kan også skabe interne links via. knapper.

Call-to-action knapper

En måde at skabe mere aktivitet på dine sider er via call-to-action. Dette kan bl.a. udforme sig i interne links eller knapper, der opfordrer den besøgende til at trykke eller involvere sig i siden. Knapper bruges ofte, når man gerne vil tydeliggøre et internt link. Det er vigtigt, at knappen giver mening og sælger sig selv, derfor skal designet og teksten være tiltrækkende. Ulempen ved knapper er, at der ikke kan være særlig mange af dem på en side før, at det visuelt bliver rodet og dermed forvirrer dine besøgende. Man skal derfor være ekstra omtænksom, når man vælger sine knapper. Du kan f.eks. se på forsiden en knap, ‘Læs mere‘, som bruges til at få de besøgende til at klikke sig længere ind på hjemmesiden.

Vi håber, at denne artikel har hjulpet dig til at forstå, hvorfor intern linkbuilding er et godt SEO-redskab til at opnå en bedre placering i søgemaskinerne. Søgemaskineoptimering er et kompleks fag, hvilket gør, at der selvfølgelig også er andre grunde til, at Google er vild med interne links. Hvis du har lyst til at høre mere, så er du velkommen til at kontakte os.

 

 

Så vigtig er brugervenlighed for din SEO

Så vigtig er brugervenlighed for din SEO

Brugervenlighed eller User Experience (UX) som det kaldes af fagfolk, er altafgørende for din virksomheds søgemaskineoptimering. Brugervenligheden er i høj kurs hos søgemaskinerne, og det er derfor altafgørende for din side, at du har styr på brugervenligheden.

God brugervenlighed sætter store krav, og der er rigtig mange elementer, som indgår og skal være optimerede, når man snakker om brugervenlighed. Det hele handler om at gøre det nemt for forbrugeren at navigere rundt på din side. Du skal gøre det nemt for dine potentielle kunder at blive til kunder.

Der har været stor fokus på brugervenlighed i den sidste tid, og det ser også ud til, at det er et emne, der bevarer det store fokus i den kommende tid.

Giv brugerne et godt indtryk

Du kender det formentlig selv. Når du navigerer rundt på nettet, har du ikke meget tålmodighed. Det hele skal ske hurtigt, ellers er du lynhurtigt videre til en anden side. Det samme er gældende når du for eksempel møder nye mennesker i det virkelig liv. Vores førstehåndsindtryk defineres lynhurtigt – og det kan være svært at ændre det efterfølgende.

Vi danner os nemlig lynhurtigt et indtryk af de mennesker vi møder. På samme måde danner vi os hurtigt et indtryk af virksomhederne og de sider, vi besøger på nettet. Hvis en bruger finder din side utroværdig eller besværlig, vil det være svært at vinde dem tilbage, så de kan blive kunder i fremtiden.

Du har ikke meget tid – ja faktisk kun få sekunder – til at vække opmærksomhed hos dine besøgende, så de bliver på siden i længere tid.

Fokus på webdesign

Mange virksomheder nedprioriterer fejlagtigt deres webdesign, og tænker på den billigste pris fremfor det bedste og mest tiltalende webdesign.

Et webdesign er altså vigtigt, men brugervenligheden er altså ikke i top bare fordi webdesignet er moderne og visuelt flot. Selvom det visuelle altid er vigtigt, og kan være med til at vække opmærksomhed hos dine besøgende, så er det altså også vigtigt, at designet gør det nemt for de besøgende at navigere rundt på siden.

Der skal altså være tydlige call-to-actions, og designet skal hjælpe brugeren, når de navigerer rundt. Det næste skridt i brugerrejsen på din hjemmeside skal være helt tydeligt, så der ikke opstår tvivl – det har dine besøgende nemlig ikke tålmodighed til.

Bounce Rate

Hvis du gør det for svært for dine besøgende, er de lynhurtigt væk. Når de ikke bliver på din hjemmeside i længere tid, og ikke klikker sig videre til dine undersider, så øges din bounce rate.

Bounce raten på din side fortæller noget om, hvor hurtigt dine besøgende klikker sig væk fra siden igen. Har du en høj bounce rate, vil det have konsekvenser for din sides søgemaskineoptimering, da det straffes af søgemaskiner som for eksempel Google.

Når dine besøgende bliver på siden i længere tid, har du vækket interessen, og har højest sandsynligt også brugervenligheden i top. På den måde falder din bounce rate, hvilket er med til at booste din værdi og potentielt også din placering i søgemaskinernes organiske søgeresultater.

Undgå negativ SEO trods spamlinks

Undgå negativ SEO trods spamlinks

Mange danske hjemmesider oplever i øjeblikket, at de bliver ramt af spamlinks fra mange forskellige domæner. Dermed risikerer disse hjemmesider også at blive ramt af negativ SEO, da Google straffer sider, der får links af lav kvalitet – og som er direkte spam.

Det kan altså skade dine placeringer i søgeresultaterne, hvis du ikke gør noget ved denne type links, som peger på din hjemmeside.

Hvad er et spamlink?

Når du arbejder med søgemaskineoptimering, så ved du også, at det blandt andet handler om at skaffe relevante links til din hjemmeside. Et link er relevant, når konteksten, det kommer fra, matcher landingssiden for linket.

Et spamlink er altså et link, som ikke har nogen relevans for din hjemmeside. Ofte vil du se, at spamlinks kommer fra sexrelaterede sider – som oftest er udenlandske.

Spamlinks er dog ikke det eneste, der kan medføre negativ SEO. Dårligt udført SEO-arbejde vil også påvirke dine placeringer i søgeresultaterne negativt.

Hvordan finder jeg spamlinks?

For at du kan håndtere spamlinks, er det en forudsætning, at du ved, hvordan din linkprofil ser ud. Din linkprofil viser det samlede overblik over dine indgående links.

Der er forskellige måder, hvorpå du kan se hvilke sider, der linker til dig. De bedste redskaber til dette er betalte services, hvor du hver måned betaler en abonnementspris. Dette kan eksempelvis være til redskaber som Ahrefs.com, Moz.com eller Majestic.com.

Disse betalte redskaber giver dig det bedste indblik i din aktuelle linkprofil, men det kan virke som en stor investering, hvis du ikke jævnligt bruger redskaberne – eller hvis du ikke ved, hvordan du kan anvende dem.

Heldigvis findes der også en gratis mulighed: Google Search Console (GSC). GSC giver dig også et overblik over de domæner, der linker til dig. Dog er GSC ikke lige så udførlig som de betalte redskaber, og der er derfor også nogle begrænsninger ved dette redskab.

Trods GSCs begrænsninger, kan det give dig en idé om, hvorvidt du er ramt af spamlinks. Hvis dette er tilfældet bør du håndtere dette, inden det påvirker din SEO.

Sådan fjerner du linkjuicen fra spamlinks

Da linket ligger eksternt fra din hjemmeside, kan du ikke selv gå ind og fjerne linket. Hvis du ved, hvem webmasteren er, kan du bede denne om at fjerne det. Dette er dog sjældent en mulighed, når vi taler spamlinks.

I stedet kan du benytte dig af Google værktøj til at afvise links (disavow). Når du beder Google om at afvise et link til din hjemmeside, betyder det, at Google vil se bort fra dette link, når Googlebotten crawler din hjemmeside. Det betyder altså, at den linkjuice, der normalt sendes med et link, vil blive fjernet.

Googles Disavow Tool er ikke et redskab, som er ligetil at benytte. Det kræver, at du ved, hvordan det skal anvendes. Derfor kan det også være fordelagtigt for dig, at få et professionelt SEO bureau til at håndtere disse spamlinks for dig.

SEO for webshops

SEO for webshops

Uanset hvilken type virksomhed du har, bør du arbejde med søgemaskineoptimering (SEO), når du har en hjemmeside. Dette gælder også for dig, der har en webshop.

Content marketing er en måde at arbejde med SEO på, men der skal mere til. Du får her 3 råd til, hvordan du kan SEO-optimere din webshop.

1: Undgå duplicate content

Mange webshopejere begår den fejl, at de kopierer producentens produktbeskrivelser. Selvom det er let og tidsbesparende, kan det ikke betale sig for dig, hvis du vil være synlig i søgeresultaterne.

Duplicate content påvirker din synlighed negativt. Google belønner unikt indhold over indhold, som findes på mange forskellige sider. Du bør derfor bruge tid på at skrive dine egne, unikke produkttekster.

Prøv også at se på det fra dine kunders synspunkt: Hvorfor skulle en kunde handle ved dig, hvis du skriver det samme som alle dine konkurrenter?

Det er desuden også en god idé at skrive mere end blot 2-3 sætninger om hvert produkt. Med så korte tekster vil Google have svært ved, at finde ud af, hvad siden egentlig handler om. Sørg derfor at skrive en længere tekst, hvor du beskriver produktet i dybden, anvendelsesmuligheder og lignende.

Dette er også en måde at adskille sig fra sine konkurrenter – og så skaber du tilmed merværdi for dine kunder.

2: Indsaml anmeldelser

I dag er det blevet almindeligt at indsamle anmeldelser om ens virksomhed. Dette kan gøres på tværs af forskellige medier; Google, Facebook, Trustpilot m.m.

I dag findes der et hav af virksomheder, som tilbyder de samme produkter som dig. Sådan er det i alle brancher. Derfor er anmeldelser også et godt redskab for brugerne til at hjælpe hinanden. Ved at kigge på en virksomheds anmeldelser kan en ny kunde hurtigt afgøre, om det er et sted han/hun vil handle.

På samme måde kan anmeldelser bruges til dine produkter. Når du indsamler produktanmeldelser kan dine brugere altså hjælpe hinanden med at finde det bedste produkt, eller det produkt, hvor de får mest for pengene eller lignende.

I forlængelse med produktanmeldelser kan det suppleres med strukturerede data. Med strukturerede data kan disse anmeldelser potentielt blive vist i søgeresultaterne på produktsøgninger, og dermed skabe større opmærksomhed.

3: SEO-optimer dine produktbilleder

Søgemaskineoptimering handler ikke kun om tekster. Du bør også SEO-optimere dine billeder. SEO-optimering er både i forhold til størrelsen og også navngivning af billeder. Store billeder vil påvirke indlæsningshastigheden – og en dårlig indlæsningshastighed er dårligt for din SEO.

Navngivning af billeder kan også være en vigtig faktor. Her handler det om at navngive billeder efter, hvad de forestiller samt at udfylde Alt-teksterne. Fordelen med dette er at få billederne til at dukke op i billedresultaterne for søgninger på et produkt.

Afsluttende kommentarer

Disse tre tips er selvfølgelig ikke det eneste, du kan gøre for at SEO optimere din webshop. Der er mange faktorer, der spiller ind.

SEO handler også om, at skabe trafik til din hjemmeside/ webshop – samt at holde dem på din side! Et effektivt redskab til at skabe trafik til din side er ved hjælp af sociale medier. Her kan både almindelige opslag samt annoncering være en måde at skabe trafik på.

Google Shopping Ads kan også bruges som supplement til SEO. Det skaber øget synlighed i søgeresultaterne – og så er denne type annoncer kendt for at have en større konverteringsrate.

Når du først har fået trafik over på din hjemmeside, handler det om at fastholde brugerne. Derfor skal der også konverteringsoptimeres. Det er derfor mange webshops viser ”Relaterede produkter” eller ”Andre købte også” og lignende.

Så vigtig er indlæsningshastigheden på din hjemmeside

Så vigtig er indlæsningshastigheden på din hjemmeside

Når man skal have en hjemmeside, er det måske ikke indlæsninghastigheden, der står øverst på prioriteringslisten. Mange tænker kun i design, tekster samt billeder, og selvfølgelig på brugervenligheden derigennem, men glemmer måske den brugervenlighed, der også ligger i, at siden loader hurtigere.

Hele 75 % søger på nettet fra mobilen, og det er derfor først og fremmest vigtigt, at hjemmesiden er responsiv – altså mobilvenlig. Når det er gjort, kan man tage et kig på indlæsningshastigheden – eller loadtiden, som det også kaldes.

Mobilbrugere har meget lav tålmodighed, når de surfer rundt på nettet. Faktisk er det sådan, at hele 53 % af alle dem der søger fra mobilen – altså potentielle kunder – forlader en hjemmeside, hvis loadtiden overstiger 3 sekunder. Du mister altså potentielle kunder, hvis din hjemmeside ikke har en god nok indlæsningshastighed – du sender dem i hvert fald direkte over til dine konkurrenter.

Der findes forskellige værktøjer, du kan benytte, når du gerne vil finde ud af, hvordan din hjemmesides indlæsningshastighed. Google Page Speed Insights kan fortælle dig hvor du står, og hvad du kan gøre for at forbedre din sides indlæsningshastighed.

Billeder på din hjemmeside

Der kan være flere forskellige årsager til, at din side har en for lang loadtid. En af dem kan være, at siden har billeder, der fylder alt for meget. Når din hjemmesides billeder bliver for store, og fylder for meget, bliver de for tunge – og det går ud over din sides indlæsningshastighed.

Sørg derfor for altid at optimer dine billeder til web. Det gør sjældent kvaliteten dårligere, men de fylder meget mindre, og smitter ikke af på loadtiden.

For at forbedre din sides søgemaskineoptimering kan det desuden være en fordel at benytte primære søgeord, når du navngiver billederne på siden – den såkaldte ALT-tekst. Det giver brugerne muligheden for at finde din hjemmeside ved hjælp af en billedsøgning.

Hvad er en bounce rate?

En af grundene til at indlæsningshastigheden har så stor betydning for din hjemmesides søgemaskineoptimering skyldes den såkaldte bounce rate. Hvis din hjemmeside loader langsomt, vil dine besøgende have større tendens til at forlade din hjemmeside hurtigt – uden at klikke sig rundt på siden. Det er lige netop det, der øger din sides bounce rate.

Hvis din side derimod loader hurtigt, vil dine besøgende have større tendens til at klikke sig rundt på siden, hvilket er med til at forbedre din sides bounce rate. En god bounce rate har værdi for Google, og kan altså være med til at forbedre din sides placering i søgeresultaterne.

Altså opnår du en forbedret bounce rate ved at have en god indlæsningshastighed – og det forbedrer din sides søgemaskineoptimering. Indlæsningshastighed og søgemaskineoptimering går altså hånd i hånd.

Google har brugervenlighed i fokus

Google har i høj grad brugervenlighed i fokus, når de indekserer sider i søgeresultaterne. Du skal gøre det nemt og enkelt for dine besøgende at navigere rundt på siden, skabe tekster, der har relevans for dine besøgende og guide dine besøgende på den bedst mulige måde.

En hurtig indlæsninghastighed øger altså også brugervenligheden på din side, og får dine potentielle kunder til at blive, så de måske kan blive til nye kunder.

SEO er også vigtigt for din lokale virksomhed

SEO er også vigtigt for din lokale virksomhed

Det er en efterhånden udbredt misforståelse, at søgemaskineoptimering mest er afgørende for større virksomheder og webshops. Lokale butikker er efterhånden afhængige af at blive fundet i søgemaskinerne. Hvis de skal findes, når potentielle kunder søger efter dem, skal de samtidig have en topplacering.

Lokale virksomheder kan opnå en betydeligt forbedret synlighed, hvis de arbejder med lokal SEO. Googles algoritmer er nemlig indrettet således, at de tilgodeser brugeren. Brugervenlighed er en af de mest afgørende aspekter, når Google filtrerer sider. Det er netop derfor, at man som bruger altid vil se de mest relevante søgeresultater først – og det kan lokal søgemaskineoptimering hjælpe med.

Det er altså vigtigt, at man fokuserer på sin lokale forretning, når man gerne vil findes i søgeresultaterne på de såkaldte lokale søgeord. Det gælder uanset om man er frisør, bedemand eller noget helt tredje.

Sådan kommer du i gang

Inden man igangsætter sin indsats vedrørende lokal SEO, er det afgørende, at man udarbejder en strategi. Lokal SEO indeholder mange forskellige aspekter, og det er vigtigt, at man kun benytter de værktøjer, der er relevante for den enkelte lokale forretning.

Der skal være en rød tråd gennem dit arbejde, så dine data stemmer overens på alle de steder og platforme, hvor din virksomhed optræder. Åbningstiderne på hjemmesiden, i din Google My Business og på dine sociale medier skal for eksempel stemme overens. På den måde undgår man nemlig at forvirre både Google – men vigtigst af alt undgår man at forvirre sine potentielle kunder.

Hvis man som lille lokal virksomhed vil være sikker på, at indsatsen med lokal søgemaskineoptimering fungerer korrekt, og får den optimale effektive virkning, er det vigtigt, at det bliver gjort helt korrekt. Det kan derfor være en god investering at få hjælp af et professionelt online markedsføringsbureau. På den måde sikrer man sig nemlig, at indsatsen udføres professionelt og uden potentielle fejl og mangler.

Søgeord

Søgeord er vigtigt i alle former for søgemaskineoptimering, og lokal SEO er ingen undtagelse. Alle indsatser der vedrører SEO, bør derfor aldrig igangsættes, før der er blevet udarbejdet en korrekt og grundig søgeordsanalyse. Ved hjælp af en søgeordsanalyse identificeres de søgeord, som netop din virksomheds potentielle kunder bruger, når de skal søge efter det, der tilbydes hos din virksomhed.

Når man arbejder med lokal SEO, vil man ofte fokusere mest på de såkaldte lokale søgeord. Lokale søgeord indeholder som oftest en geografisk placering, og det er lige netop det, som din virksomhed skal gøre sig synlig på.

Det er også vigtigt at benytte de søgeord, som befolkningen i lokalområdet bruger. Hvis din virksomhed er en del af en større kæde, vil der højest sandsynligt allerede været udarbejdet en søgeordsanalyse. Det er dog ikke altid, at man som lokal virksomhed kan benytte den. Det er nemlig afgørende, at man udelukkende fokuserer på søgeord, som lokalbefolkningen vil bruge, da det jo er dem, man gerne vil findes af.

Google My Business

En Google My Business profil er et vigtigt værktøj, når det omhandler lokal søgemaskineoptimering. Faktisk har Google ofte selv oprettet en Google My Business for din virksomhed, og kræver blot, at du gør krav på siden, og fortæller Google, at det er din virksomhed.

Hvis din Google My Business profil kommer frem, når brugerne søger på dine primære søgeord, vil de hurtigt kunne kontakte dig, finde åbningstider og få en rutevejledning til din virksomhed. Derudover oplyser profilen brugerne om, hvad tidligere kunder mener om din virksomhed eller dit produkt. Det er derfor ekstremt vigtigt, at din Google My Business profil har gode anmeldelser.

Det er afgørende for din synlighed, at din Google My Business profil er udfyldt fuldstændig. Oplysningerne skal stemmer overens med de oplysninger, som optræder på din virksomheds facebookprofil og på hjemmesiden. Derudover er det også vigtigt, at dit primære søgeord på en eller anden måde indgår i profilen.

Hvis du har flere lokationer, skal du oprette flere Google My Business profiler – en til hver lokation. Navnet på profilen skal indeholde den geografiske placering, da det på den måde vil være lettere for brugerne at finde dig på de lokale søgeord. På den måde finder de den del af din virksomhed, der er placeret tættest på dem, og dét er brugervenlighed, som sender dig længere op i placeringerne i søgemaskinernes organiske søgeresultater.

Brugeranmeldelser og SEO går hånd i hånd

Brugeranmeldelser og SEO går hånd i hånd

Brugeranmeldelser bliver vigtigere og vigtigere for søgemaskineoptimering, idet de betyder mere og mere for forbrugeren. Forbrugere stoler på andre forbrugere, og dermed hjælper anmeldelser af virksomheder, produkter eller services andre brugere i købsbeslutningen.

Der findes mange platforme, hvorpå forbrugere kan anmelde de produkter eller ydelser, de har prøvet. Der findes sider som for eksempel TrustPilot og TripAdvisor, hvor tidligere brugeres anmeldelser i høj grad er med til at få potentielle kunder til at tage en beslutning om at købe eller lade være.

Nogle bliver bekræftet i deres valg af produkt, når anmeldelserne er gode, mens andre bliver skræmt væk fra et produkt de ellers ville have købt, hvis anmeldelserne skuffer dem.

Hvis en virksomhed generelt har gode anmeldelser, vil det ofte smitte af på omsætningen, da det bekræfter den potentielle kunde i beslutningen om at slå til.

Anmeldelsernes betydning for søgemaskineoptimering

Brugeranmeldelser har som sådan ikke en decideret effekt på siders placering i Googles søgeresultater, men alligevel har det en stor betydning for en sides søgemaskineoptimering.

Det hænger sådan sammen, fordi Google i høj grad værdsætter brugervenlighed, og positive anmeldelser understøtter i høj grad en høj brugervenlighed. Derudover viser anmeldelserne også, at siden er aktiv, og det har en positiv effekt på siders søgemaskineoptimering.

Det er desuden vigtigt, at man som virksomhed eller producent tager sig tid til at besvare samtlige af de anmeldelser, man får. Besvarelserne skal være fyldestgørende og reelle, da det også hører ind under de aspekter, som bliver prioriteret højt af en søgemaskine som Google.

Når en side har mange brugeranmeldelser – og de tilmed er gode – skaber det tillid blandt forbrugerne. Tillid er med til at skabe interessen, og på den måde vil man også hurtigt opleve, at der skabes mere trafik på den konkrete side, hvilket kan få en effekt på sidens placering i søgeresultaterne.

På den måde bliver sidens placering altså indirekte påvirket af brugeranmeldelserne, og det er netop derfor, at anmeldelserne har så stor betydning for en sides placering i søgeresultaterne.

Håndter de negative anmeldelser med Online Reputation Management

Negative anmeldelser kan for nogle virksomheder være svære at undgå, og når der først kommer en eller flere negative anmeldelser, kan det få stor betydning. Det er derfor ekstremt vigtigt, at man ved, præcis hvordan man skal håndtere de negative anmeldelser. De kræver nemlig besvarelser præcis som de positive også gør.

Der findes forskellige værktøjer, man kan tage i brug, når det kommer til håndtering af negative anmeldelser. Et af dem er Online Reputation Management, som blandet andet bygger på de helt rigtige besvarelser af negative anmeldelser.

For at undgå en decideres shitstorm er det vigtigt, at man svarer på den helt rigtige måde. Besvarelsen skal være konstruktiv og løsningsorienteret. Det er desuden vigtigt, at besvarelsen er henvendt til den konkrete sag og kunde.

Når man gør brug af Online Reputation Management som værktøj, og derigennem formår at håndtere de negative anmeldelser på den rigtige måde, kan man undgå, at sagen blusses op og i stedet ligger man en dæmper på problemet.

Hvis brugeranmeldelsen håndteres korrekt, hjælper det desuden ikke kun den enkelte utilfredse kunde. Det sender nemlig også et signal til andre forbrugere og potentielle kunder om, at man netop er samarbejdsvillig og løsningsorienteret, og det skaber tillid.

Søgeordsanalysen er starten på din søgemaskineoptimering

Søgeordsanalysen er starten på din søgemaskineoptimering

Inden du kan arbejde målrettet med SEO, er det vigtigt, at du ved, hvad dine primære søgeord er. Kender du ikke disse, er der stor risiko for, at du satser på ord, som din målgruppe ikke søger efter. Sker dette, vil din målgruppe heller ikke kunne finde dig i søgeresultaterne, og du taber derfor i konkurrencen mod dine konkurrenter. Læs mere

Mobilvenlighed er vigtigt for SEO

Mobilvenlighed er vigtigt for SEO

21. april 2016 var en vigtig dag, for dem, der arbejder med SEO. Dagen er i branchen kendt som ”Mobilegeddon”. Denne dag lavede Google en ændring i sin algoritme, som betyder, at mobilvenlige hjemmesider bliver prioriteret i søgninger foretaget på mobiltelefoner.

Ændringen i algoritmen var Googles første skridt i retning mod bedre at imødekomme brugerne, som i stigende grad anvender deres mobil, når de søger på Google. De sidste måneder af året tog Google det næste skridt, og begyndte at opdele søgeindekserne i to: et mobilindeks og et desktopindeks. Dette betyder altså, at når du søger på det samme ord fra henholdsvis din mobil og din computer, vil du blive mødt af to forskellige resultatsider.

Ikke nok med at Google har delt søgeindekset op i to, så har de også valgt, at mobilindekset skal være det primære. Det betyder med andre ord, at det er mobilindekset, der oftest vil blive opdateret.

Flere søger fra telefonen

Der er sket en stor stigning i antallet af søgninger fra mobiltelefoner. Allerede i 2014 var der flere, der søgte fra deres telefon frem for fra computeren. Mobile søgninger har altså oplevet en stor vækst – en vækst som kun forventes at fortsætte.

Det er denne udvikling, der er grundlaget for Googles ændringer. Google vil skabe gode brugeroplevelser, og når brugerne søger fra deres telefoner, skal Google imødekomme dette. Derfor er det også vigtigt for alle hjemmesideejere, at deres hjemmesider er mobilvenlige.

Mobilvenlige hjemmesider og SEO

Det er ikke kun Google, der skal imødekomme sine brugere. Det skal hjemmesideejere også – i hvert fald, hvis de gerne vil findes i søgeresultaterne. Hvis man ikke kan findes i søgeresultaterne, risikerer man, at man mister omsætning, da kunderne let kan finde en anden forhandler.

Derfor er en mobilvenlig hjemmeside også en vigtig faktor for SEO. Hvis man er god til at SEO-optimere, vil man ikke skabe resultater, hvis man ikke også har en mobilvenlig hjemmeside. SEO-optimeringen vil dog stadig fungere på desktopindekset, men der kan gå længere tid, inden man kan se resultater, da desktopindekset ikke bliver opdateret lige så ofte som mobilindekset.

Det kan lyde besværlig og omkostningsfuldt, at man skal have en mobilvenlig hjemmeside. Betyder det, at man skal starte forfra? Altså skal man lave en helt ny side, der er udviklet specielt til mobilvisning? Svaret er nej. Det kan man godt, men der findes en smartere måde.

Responsivt webdesign

Mobilvenlighed er vigtigt for SEO

RWD eller responsivt webdesign er løsningen, hvis du vil have en mobilvenlig hjemmeside. Med et responsivt design tilpasser hjemmesiden sig selv efter, hvilken type skærm, det bliver vist på. Det betyder, at din hjemmeside både fungerer på en computerskærm, en tablet og en telefon.

Responsivt webdesign er derfor blevet meget populært. I forskellige CMS-systemer som WordPress, Prestashop, Joomla m.fl. er der mange muligheder for at finde et responsivt tema, som danner rammen for hjemmesiden.

Med en responsiv hjemmeside har man kun én url. Det betyder, at man kun skal lave sine ændringer ét sted – og så er de gældende uanset hvordan brugeren tilgår din hjemmeside.