On-site SEO | Søgemaskineoptimering på din hjemmeside
Denne artikel handler om, hvordan du kan optimere din placering i søgemaskinerne gennem din egen hjemmeside. Når du arbejder med søgemaskineoptimering, kan det være svært at holde tungen lige i munden grundet de mange forskellige discipliner og indsatsområder, faget indebærer. Du kan dog benytte dig af en SEO-pyramide, der hjælper dig med at skabe et overblik over SEO-indsatsen og herved prioritere de vigtigste områder først.
I bunden af pyramiden ses de mest basale SEO-behov, der ofte skal være på plads før, at du begiver dig videre med det rigtige SEO-arbejde. Som udgangspunkt fungerer dette indlæg som en slags checkliste. Ønsker du en mere dybdegående forklaring af punkterne, er det en god idé at kontakte en professionel SEO-virksomhed.
SEO-venlig hjemmeside
Dette trin handler om at skabe en hjemmeside, der er SEO-venlig. Der er nogle grundlæggende ting ved opbygningen af en hjemmeside, der bliver favoriseret af Google. Du skal her gøre dig tanker om følgende:
- Sidens udtryk: er den tiltrækkende for kunderne?
- Har du valgt et ordentligt CMS, der ikke begrænser dig?
- Brugervenligheden: er den nem at navigere rundt i?
- Er det en HTTPS-side?
- Ved en HTTPS-side bliver data sendt igennem en krypteret forbindelse. Det vil sige, at der er højere sikkerhed for brugerne end ved en HTTP-side.
- Hastigheden: loader hjemmesiden hurtig eller langsom?
- Tjek om dine servere er overfylde
- Er dine billeder komprimerede?
- Kan Google finde din side?
- Skriv i Googles søgemaskine; ’site:ditdomænenavn.her’ – hvis din side ikke dukker op, ved Google ikke, at den eksisterer. Hvis du vil have hjælp til at blive indekseret af Google, så er du velkommen til at kontakte os.
- Unikt indhold: skriv fængende og unikke tekster.
- Er hjemmesidedesignet også tilpasset til mobiler og tablets?
Overordnet handler dette punkt om at skabe den mest brugervenlige side muligt. Dette bliver belønnet af Google, da de helst vil have, at deres brugere er tilfredse med de besøgte hjemmesider, da det øger deres kundetilfredshed. Når du har det grundlæggende på plads, kan du begive dig videre til næste trin i pyramiden.
Søgeordsanalyse
Du har garanteret hørt om søgeordsanalyse før, når der tales om søgemaskineoptimering. Søgeordsanalyse handler om at finde de søgeord, som vil være mest profitable at rangere højt på i Google. For at finde frem til, hvilke søgeord du skal satse på, skal du have gjort dig tanker om følgende:
- Hvilke ord du tror, at dine kunder søger på, når de har brug for din ydelse.
- Benyt søgeordsværktøjer til at undersøge volumen af søgeordene. Er der nok søgninger på ordet til, at det vil give mening at bruge det som søgeord?
- Du kan også finde værktøjer, der viser, hvilke søgeord kunden har søgt på for at finde dig tidligere.
- Hvad er konkurrencen på søgeordet?
- Er det realistisk, at du kan komme på side 1 med dit budget?
En søgeordsanalyse er meget mere kompliceret, end hvad ovenstående henviser til. Du skal benytte dig af adskillige værktøjer for at kunne tage et kvalificeret bud på et godt søgeord. Det vigtigste er, at du ikke gætter dig frem til dine søgeord. Du kan faktisk blive virkelig overrasket over, hvilke søgeord dine kunder bruger for at finde dig.
On-site optimering
On-site optimering handler om det, du kan gøre via din egen hjemmeside. De vigtigste on-site parametre for at rangere højere i Google er følgende:
- Sørg for at have en simpel men relevant URL: søgeordet skal indgå her.
- Sørg for at dine søgeord indgår i teksten på dine sider, men det skal komme naturligt og ikke være spammende.
- Søgeordet skal indgå i undersidens overskrift, som en H1-overskrift.
- Title-tag er det, Google fremviser som overskriften på deres søgemaskine. Den kan derfor godt laves om her. Generelle tips vil være at bruge:
- Call-to-action-elementer i overskriften
- Have søgeordet først eller længst mod venstre
- Sørge for at overskriften ikke bliver skåret væk, da den er for lang.
- Metabeskrivelsen er den tekst som er under Title-tag i søgemaskinerne.
- Fang dine potentielle kunder med denne tekst. Den skal være interessant og gribende, samtidig med at den beskriver indholdet af siden. Sæt igen søgeordet ind her.
- Interne links kan hjælpe dine besøgende med at finde rundt på siden, samtidig med at du laver en kæde af sider, som Google kan se er relevante for brugerne.
Det svære ved on-site optimering er, at man hurtig kan blive for ivrig i brugen af søgeord, hvilket Google ser som spam. Du kan derfor ved at smide en masse søgeord ind i en kontekst, der ikke giver mening, skade din placering i stedet for at forbedre den.
DK-31929407