Vigtige faktorer at kende til i din Facebook-annoncering

Marketing

I dag får mange virksomheder en stor del af deres salg igennem Facebook. Platformen gør det nemt at komme i gang med marketing på ingen tid, og derfor er det ikke så underligt, at den er blevet så populær.
Alligevel er mange danske virksomheder stadig ikke kommet ordentligt i gang med at bruge funktionen, hvilket er en stor fejl.
Facebookannoncering giver dig nemlig muligheden for at målrette dine annoncer, så de når ud til lige netop den gruppe af Facebook-medlemmer, som du er interesseret i, og hvis du virkelig ønsker at få tingene til at ske, er dette den oplagte mulighed.
Læs med her hvis du arbejder med online markedsføring, og ønsker at være stærkere på Facebook igennem annoncering.

Hvem ønsker du at ramme?
Maalgruppe

Det første step når det kommer til, at sætte en annonce op på Facebook, er at klarlægge, hvem din målgruppe er. Dine opslags effektivitet er nemlig en funktion af to ting: Det ene er, hvem du viser dine annoncer til, og det andet er, hvad du viser dem.
Det nytter ikke at have verdens bedste opslag, hvis du viser det til den forkerte målgruppe, for så kommer de aldrig til at købe dit produkt, og så er din annoncering både spild af tid og penge.

Når du laver målgrupper på Facebook, har du grundlæggende tre overordnede kategorier: Den første er det, som Facebook kalder for ”gemte målgrupper” som fx demografiske oplysninger. Den anden er ”kopimålgrupper”, som laves ud fra, at du tager et datasæt, og beder Facebook om at finde personer, som minder om de data, du sender med. Fx kunne du bruge e-mails på alle de kunder, som tidligere har købt og vist interesse for dine produkter eller din virksomhed.
Den tredje er ”brugerdefinerede målgrupper”. Disse laver du ved at give Facebook en liste over fx besøgende på din hjemmeside eller folk, som har interageret med din Facebookvideo.
Hvilken du skal bruge af de tre, afhænger af hvilken case, du sidder med, og ofte vil du komme til at bruge flere end blot en bestemt gruppe. Det er også en god idé at afprøve flere forskellige målgrupper for at se, hvad der virker for netop din virksomhed.
Du kan få indblik i din målgruppe i Facebooks Business Manager under fanen ”Indblik i målgruppe”.

Et unikt sporingsværktøj

En anden vigtig faktor at kende til i din Facebookannoncering er Facebook-pixelen.
Din pixel er et unikt sporingsscript, som Facebook giver hver annoncekonto. Denne pixel placeres på din side, og bruges til at samle data ind om de personer, der besøger din side.
Denne funktion kan du bruge til to forskellige ting: For det første er den er god til at lave retargeting igennem. Dette gøres ved, at Facebook identificerer hvilke personer, som har besøgt din side. Herefter kan du bruge disse oplysninger til at lave retargeting mod disse personer til at få dem til at købe dit produkt, henvende sig eller skrive sig op til dit nyhedsbrev.
Med pixelen er det også muligt at lave konverteringssporing, som gør det muligt at få oplysninger om effekten af dine annoncer. Dette kan gøre det nemmere for dig at optimere dine annoncer ud fra deres performance.
Så nok er det vigtigt at definere sin målgruppe, men dernæst er det lige så vigtigt at kunne se effekten af dine annoncer.
Din pixel findes under din annoncekonto i menuen under aktiver og herefter under pixels.

Målsætning for annoncen
Maalsaetning

Når du laver en annonce på Facebook, har du mulighed for at sætte forskellige målsætninger for din annonce. Måske ønsker du flere likes, flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev, flere direkte salg af dine produkter på din webshop eller øgede interaktioner med dine opslag.
Afhængigt af hvad du ønsker at opnå, kan du vælge i mellem en række forskellige annoncemålsætninger.
Hvad du vælger har meget stor betydning for, hvem Facebook vælger at vise din annonce til i den målgruppe, du har valgt. Med Facebook er det nemlig sådan, at de kan se at nogle brugere at meget tilbøjelige til fx at se videoer eller klikke på links end andre brugere.
Hvis du eksempelvis vælger ”trafik” som målsætning, vil din annonce blive vist til folk, som er tilbøjelige til at klikke på links, mens den vil blive set af personer, som er tilbøjelige til at se flere videoer end andre, hvis du vælger, at dit mål skal være ”flere videovisninger”. Derfor har det meget stor betydning, hvilken målsætning du vælger.
De mest hyppigt brugte annoncemålsætninger er oftest ”trafik” og ”konverteringer”.

Vælg det rigtige format
Format

Når du har valgt din annoncemålsætning, har du mulighed for at vælge i mellem en række forskellige formater. Du kan vælge at lave en annonce med et enkelt billede med tilhørende tekst, du kan lave en såkaldt ”karrusel”, som giver brugerne mulighed for at swipe igennem en serie af forskellige billeder, du kan lave en video osv. osv. osv.
På Facebook findes der rigtig mange forskellige annoncetyper, og der findes ikke ét rigtigt svar på, hvad der er rigtigt at bruge, da det både afhænger af hvilket materiale, du har, samt hvad det er, du forsøger at opnå ved annoncen.
Er dit mål med kampagnen eksempelvis at få en stor rækkevidde og nå ud til så mange mennesker som muligt, vil video ofte være en god løsning. Forsøger du derimod at skabe flere konverteringer på din webshop, i form af salg kan det roterende format, karrusellen, være bedre at benytte til at vise dit produktkatalog.
Et af Facebooks spændende formater er Instant Experience, som er en god mulighed til virksomheder med meget visuelle produkter. Dette format er lavet som en lille digital folder, som folk kan scrolle igennem for at se dine produkter m.m. En anden mulighed er Collections, som kun virker i mobilformat. Dette format henvender sig specifikt til e-commerces – altså webshops, som sælger på nettet. Collections fungerer ved at have et billede eller video som en form for overskrift, og herunder findes der fire udvalgte produkter, som enten Facebook eller annoncøren selv vælger. Denne annoncetype er god til at lede folk ind på sin webshop, da annoncen gør dette automatisk, når der klikkes på et billede. Facebook beskriver selv dette format, som en måde til at hjælpe virksomheder med at øge køb via mobil på en mere visuel og opslugende måde.
En tredje vigtig mulighed at kende til er ”Salg fra produktkatalog”, også kaldet dynamisk retargeting. Denne annoncetype henvender sig til virksomheder, der har mulighed for at lave et produktkatalog og et efterfølgende produktsæt på Facebook for derved at sælge produkter.
Dette er altså ikke anvendeligt til ydelser eller services.

Mål på dine annoncers performance

Dine annoncers performance er vigtig at måle på, og Facebook tilbyder over hundrede forskellige parametre at måle på, når det kommer til netop dette.
Når dine annoncer kører, er det vigtigt at kende til Facebooks rapporteringsmuligheder. Disse finder du inde i oversigten over din annonceadministrator under hver enkelt kampagnes annoncesæt.
Under kolonner vælger Facebook som standard ”Effektivitet”, der viser dig frekvensen på dine annoncer, og så viser den dig også hvor mange eksponeringer, og nye klik du har fået. Dog viser den ikke noget om fx konverteringer, og derfor at det vigtigt, at du selv redigerer dette under kolonner, hvor det er muligt at angive andre parametre, som måske er mere relevante for dig.
Under kolonner kan du enten vælge nogle af de presets, som Facebook selv har tilføjet, men her er det også muligt at trykke ”Tilpas kolonner”, som vil gøre, at du selv kan vælge, hvad der er relevant for netop dig. Herunder kan du også gemme dine ”forudindstillinger”, så disse altid vises på dine annoncer fremadrettet.

Inde i menuen er det også muligt at vælge ”Annoncerapportering”, som gør, at du kommer ind i Facebooks automatiske rapporteringsværktøj, som gør det muligt at oprette rapporter på dine nuværende annoncer. Dette giver dig muligheden for at modtage daglige, ugentlige eller månedlige rapporter om, hvordan dine annoncer performer.
Herinde har du også muligheden for at trække endnu flere resultater ud fra dine annoncer under punktet ”Udspecificering”.

Over to milliarder mennesker bruger Facebook hver måned, og derfor er det vigtigt at være skarp til at udforme sine annoncer for at opnå det bedst mulige resultat.
Vi håber at denne guide til at finde rundt i de vigtigste trin i Facebooks annoncerings-opsætning, nu gør dig rustet til selv at gå i gang med at annoncere.
Husk at vi altid står klar til at hjælpe og besvare eventuelle spørgsmål, som du måtte have.
God arbejdslyst!

 

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

 

 

Julie Elkær

Julie arbejder med virksomheders øget online synlighed og rækkevidde på sociale medier, som eksempelvis Facebook, Instagram og LinkedIn. Herudover beskæftiger hun sig med content marketing, PR og kommunikation.
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *