Storytelling er stadig in
Moderne storytelling eller blot fokus på storytelling inden for marketing kom omkring 2000. Konceptet er langt fra nyt, da storytælling har eksisteret siden huleboerne tegnede på klippevæggene. Storytelling har været trukket i baggrunden et stykke tid, hvor det rationelle, konkrete og målbare har domineret i samfundet. Nu kan vi se storytelling i alt lige fra grønne innovative parker, biblioteker, erhvervslokaler og samtlige aspekter inden for marketing. Storytelling ses også som en inkorporeret del af moderne ledelse.
Brug Google Analytics
Er din webshop eller website sat op med Analytics har du en stor mængde data, du kan analysere og agere ud fra. Er du ikke på Analytics-bølgen, vil vi anbefale, at du opretter en konto hurtigst muligt.
At lytte er lige så vigtig en faktor som regulær udsendelse af kommunikation. Tag og brug Analytics til at lytte til dine kommunikationskanaler, og du vil få en forståelse for hvilket content peaker dine kunder eller brugeres interesse. Undgå at skyde med spredehagl for at ramme så mange kategorier som muligt. Analytics kan vise dig hvilke mediekanaler, der er værd at tilføje mere indhold til, og hvor du eventuelt kan danne gren til næste gang. Brug Analytics til at definere din målgruppe og deres foretrukne sociale platforme inklusiv hvilke målgrupper, der er mest tilbøjelige til at dele.
Kombiner SEO og storytelling
Hvad med SEO? Kan man kombinere det med storytelling? Det er i princippet to diametrale modsætninger. Storytelling er et højst emotionelt kommunikationsværktøj, hvor SEO er teknisk og påvirket af algoritmer. Men storytelling hjælper faktisk med at danne bro mellem hvad mennesker gerne vil se, og hvad søgemaskiner gerne vil se.
Brand historie er det ultimative mål for din storytelling. Dit brand har stor fordel af storytelling, der giver en mindeværdigt og emotionel tilknytning, som læseren kan tilkoble sig. Denne relation skaber loyalitet og troværdighed, der får kunderne til at komme tilbage til dit brand igen og igen.
Ranking via søgemaskinerne er den tekniske side af din markedsføring. Her taler vi om backlinks, keywords og sidestruktur. Disse elementer er ikke ting, som brugerne egentlig ikke kigger efter eller har brug for. Elementerne hjælper i stedet med at forøge din synlighed ved at gøre dit content mere appellerende for Google og andre søgemaskiner.
Med andre ord: Dine SEO rankingfaktorer hjælper dig med at blive vist for brugerne og dine kunder og potentielle kunder. Når du har fået deres opmærksomhed, skal du anvende storytelling til at beholde dem. Ved at benytte følelser, storytelling og brand awareness i dit content smeder du noget, der er stærkere en top rankings.
Basis SEO
Den bedste måde at booste visningerne af dit content er at sikre at det indeholder basis SEO. De færreste søgemaskiner kigger efter keywords i metatags længere, så de fleste SEO algoritmer søger efter ægte content.
- Titel: Hold sidetitlen skarp og brug en H1’er (automatisk i de fleste CMS). Hold URL’er klare og simple
- Alt tags: Brug ALT tags på billeder da denne beskrivelse kan hjælpe ved både tekst- og billedsøgninger
- Interne links: Links til andre artikler og sider placeret i bodyen af dit gode content rater højere end links i headeren og footeren
- Google AdWords: Tjek din AdWords-konto og kig efter keywords med mange klik og lav konkurrence og placer dem i sidetitler, artikeloverskrifter og links for maksimum ranking-effekt.
Huskeseddel til storytelling (inklusiv content)
Det danske kommunikationsbureau, Get Ajour har opstillet 10 gode ting at huske ved storytelling:
- Appeller til sanserne i fortællingen
- Skal være let at gentælle
- Skal være væsentlig for målgruppen
- Have et tydeligt budskab og sigende billeder
DK-31929407