Søgeordsanalysen er starten på din søgemaskineoptimering
Inden du kan arbejde målrettet med SEO, er det vigtigt, at du ved, hvad dine primære søgeord er. Kender du ikke disse, er der stor risiko for, at du satser på ord, som din målgruppe ikke søger efter. Sker dette, vil din målgruppe heller ikke kunne finde dig i søgeresultaterne, og du taber derfor i konkurrencen mod dine konkurrenter.
Søgeordsanalysen er starten på en stor del af din søgemaskineoptimering. Søgeordsanalysen er vigtig for udarbejdelsen af de tekster, du har på din hjemmeside – da dit indhold her indekseres af Google, og dermed får du mulighed for at blive vist i søgeresultaterne på baggrund af dit indhold.
Find dine søgeord
Når du laver en liste over dine søgeord, handler det om at finde ud af, hvad dine brugere søger efter. Det hjælper altså ikke at bruge en masse lange fagtermer, hvis dine brugere ikke søger efter disse ord. Til at få en bedre viden om dine brugere og deres valg af søgeord, kan du bruge Google Adwords Keyword Planner.
Keyword Planner kræver, at du har en Adwords-konto, men du behøver ikke at opsætte en kampagne, når du opretter dig, for at få adgang til værktøjet. Når du opretter dig, så pas på med, at du ikke starter processen med at opsætte en Adwords-kampagne. Gør du dette, skal du oprette en kampagne og indtaste betalingsoplysninger, inden du får adgang til Keyword Planner. Klik i stedet på linket med ”spring over”.
Når du bruger Keyword Planner kan du indtaste dine søgeord og se, hvor stor søgevolumen der er for hvert ord. Dette bliver præsenteret i forholdsvis høje intervaller. Hvis to søgeord falder ind i samme interval, er det derfor svært at gennemskue, hvilket af søgeordene, der har den største søgevolumen.
Selvom værktøjet ikke giver et præcist billede, så giver det en god indikation om, hvilke af dine søgeord, der er de mest populære. Ud over oplysninger om dine indtastede søgeord, får du også en liste over relaterede søgeord. Dette kan være en inspirationskilde til nye søgeord. Tjek listen. Måske passer et af søgeordene til dig – og måske har det endda en endnu større søgevolumen.
Du kan også undersøge din side for interne søgninger – altså hvad søger brugerne på, når de besøger din hjemmeside. Dette forudsætter dog, at du har en søgefunktion. Har du dette kan du let opsætte Google Analytics til at indsamle data om, hvad brugerne søger efter.
Strukturer dine søgeord
Din søgeordsanalyse kan hurtigt vokse, når du begynder at udforme den. Nye søgeord bliver hurtigt tilføjet. Men hvad skal du så med alle disse søgeord? Du skal selvfølgelig sørge for at bruge dem i dine tekster på din hjemmeside.
For at få et overblik over dine søgeord er det en god idé at strukturere dem. Er der nogle søgeord, der hører sammen? Er der søgeord, der er skrevet i både ental og flertal? Er der søgeord, som hører under samme emne? Strukturer dine søgeord i kategorier og emner – det hjælper dig til at få et overblik, og det bliver dermed også lettere at arbejde med dem.
Søgeordene skal du bruge i dine tekster. Det betyder ikke, at alle teksterne skal være fyldt op med flest mulige søgeord. Hav fokus på kvaliteten i dit indhold, og brug de søgeord, der passer ind. En god måde at arbejde med sine søgeord er, at lave en landingsside for hvert af dine primære søgeord. Du skal altså oprette en ny side for hvert af dine primære søgeord. Hermed får du også mulighed for at skrive en god tekst om det pågældende emne.
Når du laver nye landingssider, vil Google også indeksere disse, når de bliver udgivet. Ved korrekt brug af dine søgeord, og at du har skrevet en tekst af høj kvalitet, vil Google også prioritere denne side i søgeresultaterne. På den måde kan du blive mere synlig på dine søgeord.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407