Snart søger du ikke med Google på din iPhone og MacBook Air

Snart søger du måske ikke med Google på din iPhone, iPad og MacBook

Snart søger du ikke med Google på din iPhone og MacBook AirOm ikke lang tid udløber den aftale Apple har lavet med Google om, at Googles søgemaskine bruges som standard på Apples enheder.

Det vil sige, at du med din iPhone, din iPad, din Macbook og så videre automatisk søger med Google, når du skal bruge fx en ny murer eller skal købe en ny taske.

Det er trafik, der for Google som søgemaskine er mange penge værd – Google får i dag 96 % af sin milliardstore indtægt hvert år fra netop annoncerne (kilde). Derfor kan det for Google også godt betale sig at betale mange penge for at standardsøgemaskinen på Apples enheder er Google – en lignende aftale har Google bl.a. haft med Mozilla, der står bag den populære Firefox-browser.

Men dette kan snart ændre sig – for Bing og Yahoo kan også være interesserede i at kaste mange penge på bordet for at få lov til at levere søgninger til Apples enheder.

Yahoos topchef hedder Marissa Mayer – en kvinde, med fortid i bl.a. Google og Microsoft. Hun var for nyligt ude at fortælle, hvordan ”Safari platformen er en af de mest attraktive i verden, hvis da ikke den mest attraktive platform i verden”.

Det er et velkendt faktum, hvordan Apples brugere – og derved brugerne i Safari – generelt har flere løse penge i hænderne end brugerne af de rivaliserende Android, Chrome OS og Windows. Dette illustreres først og fremmest ved købet af en af Apples enheder, der er berygtede for trods den samme hardware at være dyrere end konkurrenterne. Apples brugere er villige til at betale for design og brugeroplevelse.

Mere end 50 % fra mobiltelefoner og tablets

Hvis du i dag tager et kig på web-statistikken for din hjemmeside gennem Google Analytics vil du se hvordan sandsynligvis mere end 50 % af dine besøgende kommer fra en mobil enhed – enten en mobiltelefon eller en tablet.

De fleste af disse vil sandsynligvis komme fra Apple-enheder. Flere af kunderne hos OnlineSynlighed.dk ser allerede nu en fordeling, hvor op mod 55 % af trafikken kommer fra mobile enheder, mens blot 45 % kommer fra en stationær computer. Ud af de 55 % fra mobile enheder er ofte over ¾ fra Apples enheder.

44,89% desktop og 55,11% mobile enheder (tablets og smartphones)

44,89% desktop og 55,11% mobile enheder (tablets og smartphones)

På et dansk site med mere end næsten 600.000 årlige sessions er fordelingen eksempelvis 44,89% desktop og 55,11% mobile enheder (tablets og smartphones)

På Onlinesynlighed.dk er det i skrivende stund 64,61% af de besøgende, der kommer fra en tablet eller smartphone.

64,61% af besøgende på OnlineSynlighed.dk er pt fra mobile enheder (tablets og smartphones)

Apple har ikke samme styrke for desktop-computere, hvor Microsoft med Windows-styresystemet stadig har godt fat i både USA, Danmark og resten af verden. I Januar 2015 kom kun 9 % af alle søgninger fra desktop-computere fra en Apple-computere og Safari-browseren og dette tal er næppe meget højere i Danmark.

Det har dog fortsat – især qua den mobile trafik – stor betydning for dig og din hjemmeside om Apples standardsøgemaskine hedder Google eller Bing. Skifter Apple vil det pludseligt være din hjemmesides rangeringer i fx Bing og ikke Google, der er afgørende for, hvor mange besøgende du får.

Selvom det teknisk er muligt – og ganske nemt – at skifte standardbrowser på din Apple-enhed er det de færreste, der gør det. Simpelthen fordi at vi har nemmere ved at vænne os til det nye valg i form af fx Bing end at tage os tiden til at finde knappen til at skifte ”tilbage til Google”. Det er lidt det samme der gør sig gældende, når en Windows-computer kommer med Internet Explorer som standardmulighed og nogle aldrig får skiftet væk, uanset Internet Explorer ikke er kendt for at være den scooter på havnen – eller browser på nettet.

Skal jeg så til at optimere til Bing og Yahoo?

Det spørgsmål du så bør stille dig selv nu er ”bør jeg optimere min hjemmeside til Bing og Yahoo, hvis vi skifter derover om lidt”?

Søgemaskineoptimering på tværs af de forskellige søgemaskiner er ikke helt det samme – men grundreglerne er de samme. Groft sagt er det også vores opfattelse på OnlineSynlighed.dk, at Bing som søgemaskine er et par år bagude i forhold til Google. Du får ikke leveret de samme gode og ofte personlige søgeresultater samtidigt med, at Bing som søgemaskine er nemmere at manipulere med.

For år tilbage var søgemaskineoptimering til Google et spørgsmål nærmere om kvantitet end kvalitet. Væsentlige ranking-parametre var hvor mange links du havde og hvor mange gange et søgeord stod skrevet på din side.

I dag vil det i højere grad være hvor gode links du har og hvor god en tekst, du har skrevet på din side. Dette er dog mindre påfaldende i fx Bing og Yahoos browser end det er i Googles.

Især på dansk. Danmark som marked er ikke lige så udviklet som det engelske og det gælder alle de gængse søgemaskiner. Søgeresultaterne er ikke helt så sofistikerede som de er i fx USA eller England.

Den søgemaskineoptimering du laver af hensyn til Google vil derfor også langt hen ad vejen virke til Bing, Yahoo, DuckGoDuck og andre browsere. Der er få tekniske forskelle og søgemaskinerne kan fx vurdere et link forskelligt, men grundreglerne er de samme:

  • Din side skal kunne indekseres
  • Du skal have styr på dine søgeord og have separate landingssider
  • Og gode og relevante links til at etablere troværdighed til din side

Apple og Google er ikke længere venner

Google har i lang tid været standardsøgemaskinen for Apples brugere. Tidligere har Eric Schmidt, Googles tidligere topchef endda siddet i bestyrelsen for Apple.

Tiden som venner er dog ovre for de to virksomheder, der på flere og flere emner i dag er konkurrenter nærmere end kollegaer. Apple har endnu ikke udviklet en søgemaskine, men Android (af Google) er iOS’ største konkurrent, begge virksomheder har stemmesøgning og Chrome OS går efter det samme desktop-marked som Apples Macbooks og iMacs i lang tid har besat.

Derfor spekulerer flere også i hvordan Apple har interesse i at skubbe Google ud – og derved fjerne en stabil indtægt fra fjenden – og så lade den tidligere fjende Microsoft komme ind i varmen igen.

Dette understøttes også af, at Bing – Microsofts søgemaskine – i lang tid har drevet Siri (stemmesøgning) på Apples iPhones og ”Spotlight”-søgefunktionen på Macbooks og iMacs.

Apple har også været en tur igennem rygtemøllen for at have planer om at udvikle egen søgemaskine, men dette virker mindre sandsynligt. At drive en søgemaskine og at skulle konkurrere med Google er ikke et hverken billigt eller let objektiv – det kan Microsoft efter flere år med Bing skrive under på. Det virker derfor mere sandsynligt at Apple skulle etablere et samarbejde med en anden spiller end Google frem for at skabe deres egen søgemaskine.

Hvad skal jeg gøre lige nu?

Lige nu bør du spørge dig selv hvor stor en del af din trafik der kommer fra Apples enheder. Dette kan du som nævnt se i Google Analytics, den mest udbredte statistikapplikation i verden, hvor du både kan segmentere på desktop vs. Mobil og se hvilket styresystem og hvilken browser der er brugt til at foretage søgningen.

Når du har set hvor stor en del af dine kunder der kommer fra Apples enheder bør du tjekke dine rangeringer på de rivaliserende søgemaskiner, det vil sige Bing og Yahoo.

Husk, når du sammenligner med Google, at bruge en tjeneste som Impersonal.me – således du får vist de faktiske søgeresultater en almindelig person vil se og ikke personaliserede resultater til dig fra Google, hvor dine egne sider er fremhævet fordi du besøger dem tit.

Hvis du arbejder med søgemaskineoptimering i forvejen vil du sandsynligvis se hvordan dine rangeringer i Yahoo og Bing er bedre end de, du har i forvejen på Google. Dette hænger sammen med, som før nævnt, at de to søgemaskiner er nemmere at manipulere med end Google er. Uanset du ikke har haft søgemaskineoptimering eller manipulation (de to ting er ikke det samme) vil du sandsynligvis rangere bedre, ved du hvad din ”meta title” og ”dofollow links” er.

Arbejder du ikke med søgemaskineoptimering og har du ikke et bureau på opgaven er der risiko for, at du på Yahoo, Bing og andre søgemaskiner end Google rangere dårligere, end du er vant til.

Dette er lig med en potentiel risiko for dig, hvis Apple vælger pludseligt at skifte søgemaskine når den nuværende aftale med Google udløber.

Har du dårligere rankings i Yahoo og Bing bør du overveje at få en SEO-analyse af din side fra en professionel – det vil fortælle dig hvad du har brug for at arbejde med for at rangere ikke alene lige så godt på Yahoo og Bing som på Google, men bedre i alle tre søgemaskiner.

firefoxFirefox HAR udskiftet Google

I midten af 2014 valgte førnævnte Mozilla at udskifte Google med Yahoo som standard-søgemaskine i Firefox-browseren.

Dette betød et fald i markedsandele for Google nærmest fra den ene dag til den anden – et fald, der endnu ikke er genvundet for verdens største søgemaskine, men nærmere ser ud til at have rodfæstet sig.

Det er en situation Google naturligvis frygter for skal gentage sig her nu med Apple.

Men alt er – naturligvis – et spørgsmål om pris i sidste ende.

Selvom Apple har interesser i at udskifte Google med Microsoft kan Googles store indtjening på søgemarkedet – en indtjening, der relativt er større end Microsofts, der med Bing stadig sidder på en ret smal del af det samlede marked – betyde, at Google får forlænget aftalen.

Byder Google tilpas mere end Microsoft bliver det nemlig svært for Apple – der i syvende og sidste ende er en virksomhed, der skal tjene penge og pleje aktionærerne – at retfærdiggøre at skifte over til en af konkurrenterne.

Det bliver spændende at følge med i og vi holder dig opdateret på OnlineSynlighed.dk!

John Nielsen