SEO er også vigtigt for din lokale virksomhed

SEO er også vigtigt for din lokale virksomhed

SEO er også vigtigt for din lokale virksomhed

Det er en efterhånden udbredt misforståelse, at søgemaskineoptimering mest er afgørende for større virksomheder og webshops. Lokale butikker er efterhånden afhængige af at blive fundet i søgemaskinerne. Hvis de skal findes, når potentielle kunder søger efter dem, skal de samtidig have en topplacering.

Lokale virksomheder kan opnå en betydeligt forbedret synlighed, hvis de arbejder med lokal SEO. Googles algoritmer er nemlig indrettet således, at de tilgodeser brugeren. Brugervenlighed er en af de mest afgørende aspekter, når Google filtrerer sider. Det er netop derfor, at man som bruger altid vil se de mest relevante søgeresultater først – og det kan lokal søgemaskineoptimering hjælpe med.

Det er altså vigtigt, at man fokuserer på sin lokale forretning, når man gerne vil findes i søgeresultaterne på de såkaldte lokale søgeord. Det gælder uanset om man er frisør, bedemand eller noget helt tredje.

Sådan kommer du i gang

Inden man igangsætter sin indsats vedrørende lokal SEO, er det afgørende, at man udarbejder en strategi. Lokal SEO indeholder mange forskellige aspekter, og det er vigtigt, at man kun benytter de værktøjer, der er relevante for den enkelte lokale forretning.

Der skal være en rød tråd gennem dit arbejde, så dine data stemmer overens på alle de steder og platforme, hvor din virksomhed optræder. Åbningstiderne på hjemmesiden, i din Google My Business og på dine sociale medier skal for eksempel stemme overens. På den måde undgår man nemlig at forvirre både Google – men vigtigst af alt undgår man at forvirre sine potentielle kunder.

Hvis man som lille lokal virksomhed vil være sikker på, at indsatsen med lokal søgemaskineoptimering fungerer korrekt, og får den optimale effektive virkning, er det vigtigt, at det bliver gjort helt korrekt. Det kan derfor være en god investering at få hjælp af et professionelt online markedsføringsbureau. På den måde sikrer man sig nemlig, at indsatsen udføres professionelt og uden potentielle fejl og mangler.

Søgeord

Søgeord er vigtigt i alle former for søgemaskineoptimering, og lokal SEO er ingen undtagelse. Alle indsatser der vedrører SEO, bør derfor aldrig igangsættes, før der er blevet udarbejdet en korrekt og grundig søgeordsanalyse. Ved hjælp af en søgeordsanalyse identificeres de søgeord, som netop din virksomheds potentielle kunder bruger, når de skal søge efter det, der tilbydes hos din virksomhed.

Når man arbejder med lokal SEO, vil man ofte fokusere mest på de såkaldte lokale søgeord. Lokale søgeord indeholder som oftest en geografisk placering, og det er lige netop det, som din virksomhed skal gøre sig synlig på.

Det er også vigtigt at benytte de søgeord, som befolkningen i lokalområdet bruger. Hvis din virksomhed er en del af en større kæde, vil der højest sandsynligt allerede været udarbejdet en søgeordsanalyse. Det er dog ikke altid, at man som lokal virksomhed kan benytte den. Det er nemlig afgørende, at man udelukkende fokuserer på søgeord, som lokalbefolkningen vil bruge, da det jo er dem, man gerne vil findes af.

Google My Business

En Google My Business profil er et vigtigt værktøj, når det omhandler lokal søgemaskineoptimering. Faktisk har Google ofte selv oprettet en Google My Business for din virksomhed, og kræver blot, at du gør krav på siden, og fortæller Google, at det er din virksomhed.

Hvis din Google My Business profil kommer frem, når brugerne søger på dine primære søgeord, vil de hurtigt kunne kontakte dig, finde åbningstider og få en rutevejledning til din virksomhed. Derudover oplyser profilen brugerne om, hvad tidligere kunder mener om din virksomhed eller dit produkt. Det er derfor ekstremt vigtigt, at din Google My Business profil har gode anmeldelser.

Det er afgørende for din synlighed, at din Google My Business profil er udfyldt fuldstændig. Oplysningerne skal stemmer overens med de oplysninger, som optræder på din virksomheds facebookprofil og på hjemmesiden. Derudover er det også vigtigt, at dit primære søgeord på en eller anden måde indgår i profilen.

Hvis du har flere lokationer, skal du oprette flere Google My Business profiler – en til hver lokation. Navnet på profilen skal indeholde den geografiske placering, da det på den måde vil være lettere for brugerne at finde dig på de lokale søgeord. På den måde finder de den del af din virksomhed, der er placeret tættest på dem, og dét er brugervenlighed, som sender dig længere op i placeringerne i søgemaskinernes organiske søgeresultater.

John Nielsen