SEO for webshops
Uanset hvilken type virksomhed du har, bør du arbejde med søgemaskineoptimering (SEO), når du har en hjemmeside. Dette gælder også for dig, der har en webshop.
Content marketing er en måde at arbejde med SEO på, men der skal mere til. Du får her 3 råd til, hvordan du kan SEO-optimere din webshop.
1: Undgå duplicate content
Mange webshopejere begår den fejl, at de kopierer producentens produktbeskrivelser. Selvom det er let og tidsbesparende, kan det ikke betale sig for dig, hvis du vil være synlig i søgeresultaterne.
Duplicate content påvirker din synlighed negativt. Google belønner unikt indhold over indhold, som findes på mange forskellige sider. Du bør derfor bruge tid på at skrive dine egne, unikke produkttekster.
Prøv også at se på det fra dine kunders synspunkt: Hvorfor skulle en kunde handle ved dig, hvis du skriver det samme som alle dine konkurrenter?
Det er desuden også en god idé at skrive mere end blot 2-3 sætninger om hvert produkt. Med så korte tekster vil Google have svært ved, at finde ud af, hvad siden egentlig handler om. Sørg derfor at skrive en længere tekst, hvor du beskriver produktet i dybden, anvendelsesmuligheder og lignende.
Dette er også en måde at adskille sig fra sine konkurrenter – og så skaber du tilmed merværdi for dine kunder.
2: Indsaml anmeldelser
I dag er det blevet almindeligt at indsamle anmeldelser om ens virksomhed. Dette kan gøres på tværs af forskellige medier; Google, Facebook, Trustpilot m.m.
I dag findes der et hav af virksomheder, som tilbyder de samme produkter som dig. Sådan er det i alle brancher. Derfor er anmeldelser også et godt redskab for brugerne til at hjælpe hinanden. Ved at kigge på en virksomheds anmeldelser kan en ny kunde hurtigt afgøre, om det er et sted han/hun vil handle.
På samme måde kan anmeldelser bruges til dine produkter. Når du indsamler produktanmeldelser kan dine brugere altså hjælpe hinanden med at finde det bedste produkt, eller det produkt, hvor de får mest for pengene eller lignende.
I forlængelse med produktanmeldelser kan det suppleres med strukturerede data. Med strukturerede data kan disse anmeldelser potentielt blive vist i søgeresultaterne på produktsøgninger, og dermed skabe større opmærksomhed.
3: SEO-optimer dine produktbilleder
Søgemaskineoptimering handler ikke kun om tekster. Du bør også SEO-optimere dine billeder. SEO-optimering er både i forhold til størrelsen og også navngivning af billeder. Store billeder vil påvirke indlæsningshastigheden – og en dårlig indlæsningshastighed er dårligt for din SEO.
Navngivning af billeder kan også være en vigtig faktor. Her handler det om at navngive billeder efter, hvad de forestiller samt at udfylde Alt-teksterne. Fordelen med dette er at få billederne til at dukke op i billedresultaterne for søgninger på et produkt.
Afsluttende kommentarer
Disse tre tips er selvfølgelig ikke det eneste, du kan gøre for at SEO optimere din webshop. Der er mange faktorer, der spiller ind.
SEO handler også om, at skabe trafik til din hjemmeside/ webshop – samt at holde dem på din side! Et effektivt redskab til at skabe trafik til din side er ved hjælp af sociale medier. Her kan både almindelige opslag samt annoncering være en måde at skabe trafik på.
Google Shopping Ads kan også bruges som supplement til SEO. Det skaber øget synlighed i søgeresultaterne – og så er denne type annoncer kendt for at have en større konverteringsrate.
Når du først har fået trafik over på din hjemmeside, handler det om at fastholde brugerne. Derfor skal der også konverteringsoptimeres. Det er derfor mange webshops viser ”Relaterede produkter” eller ”Andre købte også” og lignende.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407