Sådan laver du gode Stories på Instagram
Vi brugere blev introduceret til Instagram Stories for snart tre år siden, men først nu har virksomheder virkelig formået at få succes med funktionen. Det startede med at ligne en kopi af Snapchats “My Story”-funktion, men dog har det formået at udvikle sig til noget meget større.
Læs med her og lær om funktionen og om hvordan du kan bruge Stories til at blive mere synlig på de sociale medier.
Mere virkelighedsnær
Instagram har længe været set som platformen for redigerede og polerede billeder, hvor man som bruger kan vise et forsødet glansbillede billede af virkeligheden. Denne mulighed har man stadig, men Instagrams stadig forholdvis nye funktion Stories giver nu også brugerne mulighed for at dele billeder og video fra deres hverdag på en anderledes og mere lige-nu-og-her måde.
Stories er kun synlige i 24 timer hvilket giver lejlighed til, at være mere ægte og autentisk i en situation hvor indholdet ikke vises senere hen.
Ønsker du i alligevel at gemme dine Stories kan de med fordel fastsættes til din profil under biografien, for at give dine følgere et andet indblik i din virksomhed.
Brug for eksempel dine fastholdte Stories til at præsentere dit team, hvilke løsninger eller produkter I tilbyder eller noget helt tredje. På den måde er det også langt hurtigere for potentielle kunder at danne sig et indtryk af jeres virksomhed gennem Instagram profilen uden at være nødsaget til at besøge jeres hjemmeside.
Basic funktioner
Du finder Stories øverst på startsiden i din Instagram-app, sammen med de runde billeder af dine venner og de brands, du følger. Ønsker du at se andres Stories gøres det ved at klikke på deres runde profilbillede hvorefter historierne kommer frem og automatisk skifter til næste kontos historie.
Du laver din egen historie ved at trykke på det blå plus som sidder sammen med dit profilbillede i venstre hjørne hvor der står ”Din Historie”. Herfra vælger du selv hvor vidt din historie skal være i form af et billede, en video eller om du vil uploade materiale, som du allerede har gemt på din telefon.
Hvis du ønsker at tilføje tekst til din historie gøres det blot ved at trykke på skærmen. Dette vil udløse en tekstfunktion hvor det er muligt at vælge både farve, skrifttype og tekststørrelse.
Derudover har du også mulighed for at tilføje mere kreative elementer i form af tilføjelse af lokation, meningsmålinger, stille spørgsmål og chatte, oprette nedtællinger og meget mere. Dette gøres ved at swipe op på skærmen som vil udløse et dashboard med et væld af muligheder. Det er kun fantasien, der sætter grænser for disse fremragende værktøjer, hvis du som virksomhed ønsker at skabe bedre interaktion med dine følgere.
Din Stories kan både sendes ud som en generel historie, hvor alle dine følgere vil kunne se den eller som en målrettet historie til kun udvalgte følgere. Det sidst nævnt kan hjælpe til bedre at ramme specifikke målgrupper med dine Instagram Stories – eksempelvis i form af bestemte Influenter der følger din profil.
Du vælger selv hvem der modtager din historie ved at trykke på “Send til” knappen. Herefter er det muligt at vælge dine modtagere – enten manuelt eller i form af gemte grupper.
Begræns dig
Hver eneste dag bruges Instagram stories af omkring 400 millioner mennesker verden over, – og dette tal vokser dag for dag. Men hvor mange historier er det optimalt at poste og hvornår?
Generelt ligger det optimale antal stories at poste mellem 1 og 8 om dagen. Flere undersøgelser viser nemlig at frafaldsprocenten falder med op til 70 pct. efter den 8. story. Husk dog på resultaterne varierer alt efter virsomhed, og at der sjældent findes én opskrift til succes på de sociale mediers funktioner. Derfor er den bedste måde, at finde frem til din virksomheds bedste Story-længde at teste dig frem.
Statistikker og resultater af dine Stories kan ses i venstre hjørne under “Indblik” på din egen profil. Her har du mulighed for at se en masse forskellige data fra din profil, lige som du på Facebook kan analysere din side ved hjælp af Facebook InSights.
Resultaterne fra dine Stories vil vises som et punkt lidt nede på siden under “Indhold”, og her kan du selv vælge hvilke resultater, du vil se.
Færdiggørelsesprocent, tidspunkt, rækkevidde og exitrater er alle relevante at måle på, når du skal teste dine historiers performance. Analyserne af dine Stories vil give dig et indblik i hvad følgerne ønsker at se, og gøre dig endnu bedre til at lave historier på Instagram.
Ram det rigtige tidspunkt
At sejre over algoritmerne er en anden vigtig ting som spiller ind, når du skal poste Stories på Instagram. Et tip til at gøre dette, er at poste på de mest hensigtsmæssige tidspunkter.
Her er især fire tidspunkter på dagen gode: Klokken 6 om morgenen, klokken 10 om formiddagen, mellem 12 og 14 til frokost og omkring klokken 20 og 22 om aftenen.
Forklaringen på hvorfor netop disse tidspunkter virker bedre er formentlig fordi, at brugerne har lidt ekstra tid på overstående tidspunkter.
Skab blikfang
Til sidst er det vigtigt at tilføje, at din første historie i rækken er enormt vigtig, da det er her, du har få sekunder til at fange dine følgeres opmærksomhed.
Der findes adskillige måder at tiltrække sine følgere på, men et godt tip er at gøre dem nysgerrige. Vis dem først en spændende story, som vækker deres interesse og opfordr derefter følgerne til at se videre for, at de så til sidst ender med at få et svar eller resultat på den første story.
Husk derudover også altid at være stringent i udtrykket, så dine følgere kan genkende dig. Vælg en farve, et udtryk eller design som brugerne kan identificere dig på, og altid vil forbinde dig med.
Fordi at Facebook er ejer og Instagram i dag har over en milliard brugere er Stories uden tvivl noget, du skal overveje som virksomhed, hvis du tænker alternativer til dine kampagner i fremtiden. Som det ser ud lige nu, ville det i hvert fald være tåbeligt at lade vær.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407