Forberedelse

Sådan gør du din webshop klar til årets største handelsdag

Forberedelse

Black Friday, som i år falder fredag d. 29. november, nærmer sig med hastige skridt. Danskerne elsker gode tilbud og rabatter på internettet, og derfor er dette en god mulighed for at få masser af kunder i din webshop netop denne dag. Dog er der mange ting, der skal planlægges og være styr på for at opnå en succesfuld Black Friday. Læs med her og bliv klogere.

Denne artikel indeholder:

1. Derfor er Black Friday den helt store tilbudsfest.
2. Få styr på siden inden Black Friday.
3. Målret din markedsføring til Black Friday.
4. Vis tydeligt at du er med på Black Friday-bølgen.
5. Glem ikke CTA.
6. Skab tilfredse kunder, også efter Black Friday.

Derfor er Black Friday den helt store tilbudsfest

Black Friday

Black Friday er et amerikansk fænomen, som finder sted en gang om året – fredagen efter fejring af den nationale helligdag Thanksgiving.
Black Friday ses som et startskud til julehandlen, og har fået sit navn på baggrund af de enorme menneskeflokke og biler, som farer til i hobevis for at få de allerbedste tilbud i hus.
I løbet af de seneste år er fænomenet også begyndt at vinde indpas blandt danske butikker og webshops, siden de første danske webshops i 2013 hoppede med på den sorte udsalgsbølge. I dag har størstedelen af alle danske forretninger sluttet sig til udsalgsfesten, og sidste år lød omsætningen denne dag på hele 2,1 milliarder kroner.
Ønsker du at gøre din webshop klar til Black Friday, er det ved at være sidste chance, og derfor er det vigtigt, at du får planlagt din indsats, hvis du er ejer af en webshop og ønsker at maksimere din omsætning denne dag.

Få styr på siden inden Black Friday

Det første som er vigtigt, hvis du ønsker en succesfuld Black Friday er at have styr på din server og indlæsningshastighed. Denne dag vil du nemlig med stor chance opleve øget trafik til din hjemmeside, og derfor er det vigtigt at sikre sig, at hjemmesiden kan håndtere denne ekstra trafik.
I værste fald kan du nemlig risikere, at hjemmesiden går ned, hvis den ikke kan klare presset fra de besøgende, og dette vil jo være katastrofalt! Derfor kan du være nødt til at opgradere til et større webhotel.
På samme tid bør du også få optimeret din indlæsningshastighed, da risikoen for at dine besøgende forlader siden igen er høj, hvis siden ikke indlæses hurtigt nok.
Derudover er det også vigtigt, at du sørger for at have et mobilvenligt site, da det er meget sandsynligt, at din målgruppe surfer rundt på nettet via deres mobil.
Er din hjemmeside ikke mobilvenlig, også kaldet responsive, vil du gå glip af en potentielt større omsætning, da mange besøgende simpelthen vil falde fra.

Målret din markedsføring til Black Friday

Maalret

En anden vigtig og nærmest altafgørende faktor for en god Black Friday er, at du får markedsført dine tilbud og forretning i ugerne op til den store dag. Gør du ikke det, vil forbrugerne ikke vide, at du kører gode tilbud, og derfor vil du risikere, at de slet ikke besøger din side i jagten efter de gode priser.
Derfor er det vigtigt, at du annoncerer dine tilbud i god tid, så dine kunder ved, hvad de kan forvente. Dermed kan de også lettere sammenligne dine tilbud med dine konkurrenters.
En god idé når det kommer til online markedsføring af dine Black Friday rabatter er at gøre brug af de sociale medier, hvor især Facebook og Instagram bør overvejes.
Her er det nemlig både muligt at nå ud til dine nuværende kunder igennem din Facebook- eller Instagramside samt til potentielle kunder igennem betalt annoncering.
Lav organiske opslag som afslører nogle af webshoppens tilbud og informer følgerne om, hvor de skal holde øje med de gode rabatter – eventuelt igennem et event på Facebook, hvor dine følgere kan tilmelde sig for at følge med. Dette vil gøre, at de vil blive påmindet om jeres rabatter, da de vil få notifikationer, når du poster indhold til begivenheden.
Derudover kan dette event også sprede kendskabet til din webshops tilbud til flere potentielle kunder, da begivenheden vil blive vist i dine følgeres netværk, så snart de tilmelder sig dit event.
Ønsker du at nå ud til endnu flere potentielle kunder, er det også en god idé at få sat gang i Facebook-annoncering og især i dagene op til Black Friday, hvor du bør skrue ekstra op for annoncekronerne. Her kan du lave forskellige annoncer, som både er tilpasset et specifikt produkt, en varegruppe eller hele din webshop.
Gør derudover også brug af nyhedsbreve, så dine modtagere bliver opmærksomme på dine gode tilbud på Black Friday.

Vis tydeligt at du er med på Black Friday-bølgen

Potentielle kunder skal tydeligt kunne se at din webshop holder Black Friday, og derfor er det vigtigt, at du synligt reklamerer med dette på selve dagen.
En idé kunne være at få oprettet nye landingssider, som omhandler Black Friday og webshoppens specielle tilbud netop denne dag.
Disse sider skal være søgemaskineoptimeret, og derfor er det vigtigt, at du gør brug af fængende SEO-titler og metabeskrivelser for at lokke søgende ind til dine tilbud, husker at bruge alt-tekster på dine billeder og bruger de rette søgeord, hvor ”Black Friday” selvfølgelig skal inkluderes, da størstedelen vil søge efter en bestemt produktgruppe efterfulgt af ”Black Friday”.
Derudover skal du også sørge for, at det er tydeligt, at se man kan spare penge igennem dine gode tilbud ved at gøre brug af grafiske elementer på selve siden. Lav eksempelvis nogle flotte bannere til din hjemmeside med tilbud, så forbrugerne tydeligt kan aflæse, at du er med på Black Friday-bølgen.

Glem ikke CTA

CTA

Til Black Friday kører størstedelen med tilbud, som kun gælder i 24 timer, og dette er vigtigt at gøre sine besøgende opmærksomme på.
Derfor kan du med fordel lave en countdown, som tæller ned til de forskellige tilbuds afslutning. Dette kunne også laves som en reminder under ”Læg i kurv”-knappen, da dette vil være med til at trigge besøgende til at købe produktet inden et x-antal minutter for eksempelvis at få varen leveret dagen efter eller for at opnå en bedre rabat.
Især gratis forsendelse er en god idé at tilbyde sine kunder denne dag, da fragtpriser, ifølge FDIH, ofte har en afgørende rolle for danskerne i deres købsbeslutning på nettet.
Gør du i forvejen brug af annoncer, bør du også tilpasse disse til Black Friday ved at sørge for at nævne dine tilbud i annonceteksten. Også her kan du bruge CTA ved at gøre brug af Ads’ automatiske nedtællingsfunktion, så potentielle kunder opfordres til at handle hurtigt.
Dette tiltag vil med garanti give en højere klikfrekvens på dagen.

Skab tilfredse kunder, også efter Black Friday

Tilfredse

På Black Friday er det vigtigt at du er ekstra opmærksom på at give kunderne en god købsoplevelse, så de har lyst til at handle hos dig igen.
Webshoppen skal derfor være nem og overskuelig at navigere rundt på, tilbud skal være til at forstå, det skal være nemt at betale, og så skal varerne sendes afsted i en fart, så kunderne hurtigt modtager deres varer.En god idé til en endnu bedre købsoplevelse kunne også være, at du tilbyder kunderne gaver ved køb over bestemte beløb, gratis fragt og fri retur, rabatkoder til fremtidige køb eller noget helt femte.
Der er meget at gå i gang med i forberedelserne til Black Friday, og på selve dagen er det vigtigt, at du lægger mærke til, hvad der fungerer godt, og hvad der fungerer mindre godt for at være endnu bedre klædt på til næste år.
I hvert faldt er én ting sikker – og det er at det er vigtigt at have en strategi for at opnå en succesfuld Black Friday. Skynd dig i gang med forarbejdet og så håber vi at disse forberedende trin bidrager til, at du får en god og indbringende Black Friday med en masse glade kunder og gode salg.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen