Søgeoptimering – dit magiske våben i nettets udskilningsløb
De fleste eksperter vil være enige i, at særligt et begreb har domineret de seneste ti år, når vi snakker markedsføring på nettet. Søgeoptimering er mere populært end nogensinde før, og det har skabt hårde konkurrencevilkår for alle, der køber og sælger varer og ydelser på nettet.
I denne artikel får du svar på, hvad søgeoptimering er for en størrelse. Og ikke mindst hvorfor det er vigtigt, at lige netop din virksomhed tager søgeoptimering seriøst, hvis I har ambitioner om at øge jeres omsætning på nettet.
Der er nogle ting, vi skal have på plads, før vi dykker længere ned i søgeoptimeringens vidunderlige verden. For det første fokuserer vi i denne artikel primært på Google, som lige nu er verdens førende søgemaskine. Der findes naturligvis andre søgemaskiner – ingen nævnt og ingen glemt – men faktum er, at langt, langt de fleste danskere bruger Google. For det andet skriver vi også om Googles algoritmer. Vi bruger algoritme som et udtryk for de kriterier, Google indsamler og prioriterer informationer og dermed hjemmesider efter.
Søgeoptimering begynder i egen baghave
Konkurrencen blandt virksomheder på nettet er stenhård. Det kan du ikke gøre så meget ved. Enhver ekspert i søgemaskineoptimering vil fortælle jer, at det først og fremmest handler om at styrke jeres egen indsats på området, før I bekymrer jer for meget om, hvad de andre gør.
Søgeoptimering handler først og fremmest om at lægge en plan og en strategi. Søgemaskineresultaterne er en slagmark, og det kan hurtigt få konsekvenser, hvis man gør entré uden en plan og et kompas i rygsækken. Det handler også om at have realistiske forventninger til resultaterne af jeres indsats.
Det er langt fra en hemmelighed, at succes på nettet ikke kommer natten over – og hvis du alligevel hører historier, kan der være tale om urent trav eller held. Det er under alle omstændigheder bedst at se på søgeoptimering som et slag, der skal vindes på den lange bane.
Start i det små
Der er grundlæggende to knapper, din virksomhed kan skrue på, når vi taler søgeoptimering. Den ene knap er indhold, den anden er det, søgemaskineeksperterne kalder teknisk søgeoptimering.
På indholdssiden er opskriften soleklar. Det handler nemlig om at skabe værdi for forbrugerne igennem de artikler, guides og produkttekster, din virksomhed har liggende på jeres hjemmeside. Google prioriterer indholdsmæssig kvalitet højere og højere, og det er usandsynligt, at den tendens pludselig vender. I skal med andre ord nok klare jer, hvis I fokuserer på udelukkende at publicere indhold af høj kvalitet.
Den tekniske del af søgeoptimering er straks lidt mere kompliceret, hvis vi taler store hjemmesider, webshops og så fremdeles. Det kan være svært at sørge for, at teknikken spiller et hundrede procent, så jeres indhold med andre ord ikke bare er der, men også er tilgængeligt og indeholder de informationer, Google prioriterer. Teknisk søgeoptimering handler altså mere om de bagvedliggende strukturer, databaser og webarkitektur, mens indholdet er det, der repræsenterer jeres hjemmeside udadtil. Uanset hvordan vi vender og drejer det, så er teknisk søgeoptimering og kvalitetsindhold som et gammelt ægtepar: De kan ikke leve uden hinanden.
DK-31929407