Sådan foregår arbejdet med Online Reputation Management
Alle virksomheder bliver udsat for dårlig omtale. For flere og flere af dem sker det online, hvor det ikke blot er dem, der står den utilfredse kunde umiddelbart nær, men hele internettet, der kan se den dårlig omtale.
Den udfordring bliver løst i praksis ved hjælp af online reputation management.
Kun sjældent er det med dialog eller jura muligt rent faktisk at blive den dårlige omtale kvit. Oftere er det i stedet nødvendigt at ’overdøve’ omtalen ved hjælp af online reputation management i stedet. Men præcis hvordan foregår arbejdet? Det sætter vi fokus på her.
Skab bedre resultater
Første trin af 3 er at skabe nogle gode resultater om den enhed, der er ramt af den dårlige omtale – det vil sige dig selv personligt eller din virksomhed.
For at overdøve de dårlige resultater er det nødvendigt med andre resultater, der kan fylde op i søgemaskinerne. De bedre resultater kan være en blog, en ny firmahjemmeside, positive anmeldelser, historier i pressen og meget mere.
Resultaterne skal ikke alene være positive og neutrale. De skal også være tilpas troværdige til, at Google ønsker at linke til dem i søgemaskinen.
Ofte skal der skabes 5-8 positive og neutrale resultater bare for at skubbe den negative omtale om på side 2, hvor det er markant færre søgende, der nogensinde vil se den.
Linkbuilding
Når først materialet er på plads er det tid til at promovere det. Bare fordi at du har skabt materiale om dig selv betyder det nemlig ikke, at Google ønsker at vise det i sin søgemaskine.
Her begynder arbejdet med linkbuilding – det, der også kaldes for ’ekstern SEO’.
Du skaber henvisninger, links, fra andre hjemmesider til de resultater du har skabt. Links fungerer ligesom referencer gør i en bog i Googles øjne; det er anbefalinger af et givent resultat.
Flere links fra troværdige hjemmesider betyder derfor, at de resultater du har skabt nu begynder at figurere højere i Googles søgemaskine.
Fjern de dårlige resultater hvis muligt
De to første skridt er de primære og dem, der tager lang tid.
Sideløbende er det værd at forsøge at fjerne så meget af den dårlige omtale som muligt:
- Hvis du har fået anmeldelser på Trustpilot fra kunder du ikke kan genkende kan du bede portalen om at fjerne den – Trustpilot vil her bede om købsbeviser fra kunderne og med mindre de kan indsendes bliver anmeldelserne fjernet
- Hvis den dårlige omtale har karakter af injurier og er strafbart har du med jura mulighed for at fjerne den – eller i hvert fald forsøge, for hvis du involverer jura er der altid en risiko for, du kommer til at opskalere konflikten nærmere end at fjerne den
- Og hvis omtalen har fejlagtig karakter har du mulighed for at rette henvendelser eksempelvis til de medier der har bragt historien og komme med rettelser
Forsøget på at fjerne de negative resultater bærer ikke altid frugt. Derfor er det vigtigt, at det blot er en del af arbejdet med online reputation management og ikke den eneste bærende søjle. Arbejdet med at skabe dine egne resultater afhænger alene af din indsats og er derfor mere anbefalelsesværdigt.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407