Sådan bliver du klar til julesalget online

Julesalg online

Om lidt er det jul! Sådan er det i hvert fald, hvis man gerne vil være klar til julesalget online, fordi det er næsten allerede startet. Mange benytter sig af Black Friday til at få klaret julegaverne, og der er jo ikke længe til, men der er stadig juleomsætning at hente efter den famøse shoppingdag.

Det kræver dog, at man er klar til julesalget, og at man er forberedt.

Herunder har vi tre anbefalinger til foranstaltninger, du skal have gjort dig, inden julesalget for alvor tager fat. De kan nemlig gøre dig meget mere effektiv i din markedsføring, og effektiv markedsføring betyder større omsætning.

Læg strategien i god tid og udnyt jeres kanaler

Kampagnestrategien skal være på plads, inden du begynder at kaste dig ud i at køre kampagner i øst og vest. Det er vigtigt at have en retning, når man søsætter kampagner inden for markedsføring, ellers risikerer man at poste tid, energi og penge i noget, som ikke giver et afkast.

Du kan se, hvad vi kan hjælpe med inden for strategi her, men for at holde det kort (og overskueligt) er her nogle overordnede overvejelser, der er gode at gøre sig, i forbindelse med strategiudviklingen.

Find ud af, hvem du gerne vil ramme med kampagnen. Målgruppeanalysen får dig et vigtigt skridt tættere på den succesfulde kampagne, fordi du ved, hvem du gerne vil nå ud til.

Find ud af, hvordan du vil nå målgruppen. Hvis målgruppen er juleshoppere, skal budskaberne måske centrere sig om ’den gode gaveide’, ’at glæde andre med dette produkt’ eller lignende.

Find ud af, hvad vi vil have målgruppen til. Det er ikke altid, at et salg er det, du helst vil have målgruppen til. Nogle gange er det at tilmelde sig et nyhedsbrev eller noget lignende, og det skal afspejles i budskabet.

Udnyt Analytics og UTM-koder

Brug Analytics til julesalg

Der er så meget viden at hente i data, og som det engang er blevet sagt, så er viden magt – eller det er i hvert fald et godt udgangspunkt at optimere sin markedsføring ud fra.

Derfor er det en god ide at have sat sig godt ind i Google Analytics eller lignende software. Det kan nemlig være med til at give uvurderlige indsigter i den måde, dine besøgende agerer, når de lander på, klikker rundt på og forlader din hjemmeside.

Alt det kan være med til at løfte din markedsføring op på et nyt niveau. Når du eksempelvis ved, hvilke annoncer og kanaler, dine besøgende kommer fra, kan du tage ved lære af det til at optimere på dine andre annoncer og kanaler.

Og her kommer UTM-koder ind i billedet – de kan nemlig gøre det væsentligt lettere at holde styr på, præcis hvor dine besøgende kommer fra.

Du kan sætte UTM-koderne op, så du kan danne dig dit helt eget overblik over trafikken på din hjemmeside, så det giver det overblik, du har brug for.

Udnyt dine cookies og brug retargeting

Cookies og retargeting julesalg

Så godt som alle hjemmesider bruger cookies, og det gør du selvfølgelig også. Det er en god ting. Det er kan nemlig være med til at give en bedre brugeroplevelse på siden, fordi du kan gemme relevante informationer, som gør det lettere at være besøgende på din side.

Men cookies kan selvfølgelig også bruges til at ramme dine besøgende med annoncering, når de har forladt din side. Det er utrolig værdifuldt.

Når der er tale om ting, der ikke er dagligdagsindkøb som mælk og brød, skal forbrugere påvirkes flere gange, inden de er klar til at købe noget. Det er de færreste, der giver mælk og brød i julegave, og derfor skal der nok flere påvirkninger til, inden dine besøgende er klar til at købe.

Derfor er retargeting vigtigt – især i juletiden. Her er konkurrencen stor, og det er en rigtig god ide at få ens eget budskab frem flere gange, fordi der er så mange andre ting, man kan købe til familien.

Cookies og retargeting er stort set altid en god ide. Den er bare ekstragod i julen.

Vil du have en hånd til at optimere markedsføringen op til jul? Udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig for en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe på dit julesalg.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen