Sådan bliver din forretning klar til Black Friday

Forbered dig på Black Friday

Der er ingen tvivl om, at Black Friday bliver mere og mere populært for hvert år, der går. Sidste år slog danskerne igen rekord: hele 2.001 millioner kroner blev der betalt med dankort – kun på denne ene dag! Det er dermed uden tvivl årets største handelsdag.

I år falder Black Friday den 24. november. Derfor er det nu, hvis du skal nå at gøre din forretning klar til denne store handelsdag.

Planlæg dine Black Friday tilbud

Black Friday er blevet årets største handelsdag, fordi forbrugerne jagter de gode tilbud. Vil du derfor have en del af omsætningen på denne dag, skal du altså også give dine kunder nogle gode tilbud. Derfor bør du allerede nu lægge en plan for, hvilke varer, der skal på tilbud, samt hvor meget prisen skal sættes ned.

Webshop: Har du styr på din server og indlæsningshastighed

Forbered din webshop på Black Friday

Driver du en webshop, vil du uden tvivl opleve en stor stigning i trafikken til din hjemmeside. Du skal derfor sikre dig, at din hjemmeside er gearet til at håndtere denne ekstra trafik. Det kan derfor være, at du skal opgradere til et større webhotel.

Du kan risikere, at din hjemmeside går ned, hvis den ikke kan klare presset fra alle de besøgende – og en hjemmeside, der er gået ned, omsætter jo ikke noget. Det er før set, at selv store spillere på markedet ikke har kunne håndtere den massive trafik.

Derudover bør du også optimere din indlæsningshastighed. Risikoen for at dine besøgende hurtigt forlader din hjemmeside igen er meget stor, hvis siden ikke indlæses hurtigt. Optimer derfor din indlæsningshastighed, og sørg desuden for at have en responsiv (mobilvenlig) hjemmeside.

Få styr på din online markedsføring op til Black Friday

Få styr på din online markedsføring til Black Friday

For at få succes på Black Friday er det altafgørende, at du får markedsført din forretning og dine tilbud. Hvis forbrugerne ikke ved, at du kører gode tilbud denne dag, er der en overhængende risiko for, at de slet ikke når forbi din hjemmeside i jagten på de gode tilbud.

Indledende forberedelser

Når du vil markedsføre dine Black Friday tilbud, kan du starte arbejdet på din egen hjemmeside. Opret nye landingssider, der omhandler Black Friday samt hvilke tilbud dine besøgende kan forvente. Link herfra videre til de specifikke tilbud.

Dine landingssider bør være søgemaskineoptimeret efter alle kunstens regler:

  • Brug de rette søgeord – inkluder ”Black Friday”; rigtig mange søger efter en produktgruppe efterfulgt af ordene ’black Friday’
  • Hav en fængende SEO-titel og metabeskrivelse; det handler jo netop om at lokke de søgende ind til dine tilbud (eller din landingsside)
  • Husk også at bruge alt-tekster på dine billeder

Disse landingssider kan du lave allerede i dag! Selvom du ikke har planlagt alle de varer, du vil køre gode tilbud på, kan du stadig optimere landingssider målrettet Black Friday. Husk på, at disse bliver indekseret i Google, og du har derfor også mulighed for at fange de forbrugere, der søger efter tilbud op til Black Friday. Din landingsside kan du løbende optimere, lige som du kan tilføje tilbud løbende, som du planlægger det.

Brug Facebook

Facebook er et oplagt medie, når det gælder B2C-markedsføring. Her kan du både benytte dig af opslag på din Facebookside og af annoncer.

Organiske Facebookopslag

På din Facebookside kan du op til Black Friday lave teasers for det, du planlægger. Lav gerne opslag, der afslører nogle af dine tilbud, og fortæl dine følgere, hvor de kan holde øje med dine gode tilbud – eksempelvis på dine nye landingssider eller et Facebookevent.

Har du planer om at køre tidsbegrænsede tilbud (fx timetilbud), er det en god idé at planlægge opslagene forud for Black Friday. Det giver dig en bekymring mindre på dagen, hvor du i forvejen vil have travlt med at ekspedere ordre, besvare henvendelser m.m.

Facebookevent

Du kan også oprette et event/ en begivenhed, som dine følgere kan tilmelde sig. Når de gør dette, vil de blive påmindet om, at din forretning har gode Black Friday tilbud, lige som de vil få notifikationer, når du slår noget op på begivenhedens væg. Derudover vil din begivenhed også vises til dine følgeres netværk, når de tilmelder sig eventet.

Facebookannoncer

Med Facebookannoncer har du muligheden for at målrette dine annoncer efter bestemte personer. Her kan retargeting vise sig at have en særlig høj ROI, hvis du målretter dine annoncer efter personer, der op til Black Friday har kigget på dine nye landingssider eller på bestemte produkter.

Med retargeting kan du altså påminde dine tidligere besøgende om, at du jo også har gode Black Friday-tilbud. Hvis du vil lokke disse personer ekstra, har du mulighed for at give disse personer en særlig rabatkode.

Du kan også bruge retargering overfor dine eksisterende kunder. Dette kan du gøre vha. den mailadresse, som de har givet i forbindelse med et tidligere køb. Disse mailadresser kan nemlig uploades som et custom audience i Facebook – Facebook anonymiserer disse mailadresser. Du kan overveje om disse tidligere kunder skal have en særskilt rabat, eller om de blot skal påmindes om din forretning. Personer, der har handlet ved dig tidligere, vil være mere tilbøjelige til at handle igen.

Du kan selvfølgelig også målrette annoncer efter bestemte interesser, hvis du ønsker en bredere målgruppe. Vær dog opmærksom på, at konkurrencen på Black Friday vil være noget højere. Derfor kan det være fordelagtigt at benytte retargeting samt kopimålgrupper.

Udnyt din nyhedsbrevsplatform

Bruger du allerede nyhedsbreve i din markedsføring, bør du også sende nyhedsbreve ud i forbindelse med Black Friday. Modtagerne af dit nyhedsbrev har jo tilkendegivet, at de gerne vil høre fra dig. Udnyt det – og deres relation til din forretning.

Send derfor nyhedsbreve ud til dine modtagere, hvor de kan se dine gode tilbud. Gør dem gerne opmærksom på det flere gange, eksempelvis i ugen op til, dagen før og på selve dagen.

Det er op til dig at vurdere, hvor ofte du kan tillade dig at sende en nyhedsmail ud til dine modtager. Dette vil også variere af, hvor ofte du i forvejen sender ud.

Vær opmærksom på at din omsætning inden Black Friday falder

Omsætningen kan falde op til Black Friday

Selvom du kan opnå en større omsætning Black Friday i forhold til en almindelig fredag, skal du være opmærksom på, at din omsætning op til Black Friday vil falde. Særligt hvis det er produkter, som forbrugeren ikke skal bruge her og nu, så vil de vente til de kan få samme vare – bare billigere.

Brug i stedet tiden op til Balck Friday på at forberede dig til Danmarks største handelsdag. Få planlagt dine forskellige Facebookopslag og annoncer. Planlæg også dine nyhedsbreve. Send opdateringer ud på dit Facebookevents. Dobbelttjek også gerne, at din indlæsningshastighed og serverens svartid er så hurtige, de kan blive.

Opsummering – din vej til succes på Black Friday

Hvis du ikke allerede er i gang, bør du få planlagt din indsats for Black Friday. Dette gælder hvad enten du driver en webshop eller en fysisk butik. Den samlede omsætning for Black Friday 2016 var 2.001 millioner kroner, hvoraf e-handlen ’kun’ udgjorde 12%.

Dine forberedelser til Black Friday kan omfatte:

  • SEO optimerede landingssider
  • Facebookopslag
  • Facebookevents
  • Facebookannoncer – fx retargeting
  • Nyhedsbreve

Har du brug for hjælp til at markedsføre dine gode Black Friday tilbud, eller blot til at få lagt en samlet strategi, så udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen