Så vigtig er indlæsningshastigheden på din hjemmeside

Så vigtig er indlæsningshastigheden på din hjemmeside

Så vigtig er indlæsningshastigheden på din hjemmeside

Når man skal have en hjemmeside, er det måske ikke indlæsninghastigheden, der står øverst på prioriteringslisten. Mange tænker kun i design, tekster samt billeder, og selvfølgelig på brugervenligheden derigennem, men glemmer måske den brugervenlighed, der også ligger i, at siden loader hurtigere.

Hele 75 % søger på nettet fra mobilen, og det er derfor først og fremmest vigtigt, at hjemmesiden er responsiv – altså mobilvenlig. Når det er gjort, kan man tage et kig på indlæsningshastigheden – eller loadtiden, som det også kaldes.

Mobilbrugere har meget lav tålmodighed, når de surfer rundt på nettet. Faktisk er det sådan, at hele 53 % af alle dem der søger fra mobilen – altså potentielle kunder – forlader en hjemmeside, hvis loadtiden overstiger 3 sekunder. Du mister altså potentielle kunder, hvis din hjemmeside ikke har en god nok indlæsningshastighed – du sender dem i hvert fald direkte over til dine konkurrenter.

Der findes forskellige værktøjer, du kan benytte, når du gerne vil finde ud af, hvordan din hjemmesides indlæsningshastighed. Google Page Speed Insights kan fortælle dig hvor du står, og hvad du kan gøre for at forbedre din sides indlæsningshastighed.

Billeder på din hjemmeside

Der kan være flere forskellige årsager til, at din side har en for lang loadtid. En af dem kan være, at siden har billeder, der fylder alt for meget. Når din hjemmesides billeder bliver for store, og fylder for meget, bliver de for tunge – og det går ud over din sides indlæsningshastighed.

Sørg derfor for altid at optimer dine billeder til web. Det gør sjældent kvaliteten dårligere, men de fylder meget mindre, og smitter ikke af på loadtiden.

For at forbedre din sides søgemaskineoptimering kan det desuden være en fordel at benytte primære søgeord, når du navngiver billederne på siden – den såkaldte ALT-tekst. Det giver brugerne muligheden for at finde din hjemmeside ved hjælp af en billedsøgning.

Hvad er en bounce rate?

En af grundene til at indlæsningshastigheden har så stor betydning for din hjemmesides søgemaskineoptimering skyldes den såkaldte bounce rate. Hvis din hjemmeside loader langsomt, vil dine besøgende have større tendens til at forlade din hjemmeside hurtigt – uden at klikke sig rundt på siden. Det er lige netop det, der øger din sides bounce rate.

Hvis din side derimod loader hurtigt, vil dine besøgende have større tendens til at klikke sig rundt på siden, hvilket er med til at forbedre din sides bounce rate. En god bounce rate har værdi for Google, og kan altså være med til at forbedre din sides placering i søgeresultaterne.

Altså opnår du en forbedret bounce rate ved at have en god indlæsningshastighed – og det forbedrer din sides søgemaskineoptimering. Indlæsningshastighed og søgemaskineoptimering går altså hånd i hånd.

Google har brugervenlighed i fokus

Google har i høj grad brugervenlighed i fokus, når de indekserer sider i søgeresultaterne. Du skal gøre det nemt og enkelt for dine besøgende at navigere rundt på siden, skabe tekster, der har relevans for dine besøgende og guide dine besøgende på den bedst mulige måde.

En hurtig indlæsninghastighed øger altså også brugervenligheden på din side, og får dine potentielle kunder til at blive, så de måske kan blive til nye kunder.

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.
John Nielsen