Så vigtig er brugervenlighed for din SEO
Brugervenlighed eller User Experience (UX) som det kaldes af fagfolk, er altafgørende for din virksomheds søgemaskineoptimering. Brugervenligheden er i høj kurs hos søgemaskinerne, og det er derfor altafgørende for din side, at du har styr på brugervenligheden.
God brugervenlighed sætter store krav, og der er rigtig mange elementer, som indgår og skal være optimerede, når man snakker om brugervenlighed. Det hele handler om at gøre det nemt for forbrugeren at navigere rundt på din side. Du skal gøre det nemt for dine potentielle kunder at blive til kunder.
Der har været stor fokus på brugervenlighed i den sidste tid, og det ser også ud til, at det er et emne, der bevarer det store fokus i den kommende tid.
Giv brugerne et godt indtryk
Du kender det formentlig selv. Når du navigerer rundt på nettet, har du ikke meget tålmodighed. Det hele skal ske hurtigt, ellers er du lynhurtigt videre til en anden side. Det samme er gældende når du for eksempel møder nye mennesker i det virkelig liv. Vores førstehåndsindtryk defineres lynhurtigt – og det kan være svært at ændre det efterfølgende.
Vi danner os nemlig lynhurtigt et indtryk af de mennesker vi møder. På samme måde danner vi os hurtigt et indtryk af virksomhederne og de sider, vi besøger på nettet. Hvis en bruger finder din side utroværdig eller besværlig, vil det være svært at vinde dem tilbage, så de kan blive kunder i fremtiden.
Du har ikke meget tid – ja faktisk kun få sekunder – til at vække opmærksomhed hos dine besøgende, så de bliver på siden i længere tid.
Fokus på webdesign
Mange virksomheder nedprioriterer fejlagtigt deres webdesign, og tænker på den billigste pris fremfor det bedste og mest tiltalende webdesign.
Et webdesign er altså vigtigt, men brugervenligheden er altså ikke i top bare fordi webdesignet er moderne og visuelt flot. Selvom det visuelle altid er vigtigt, og kan være med til at vække opmærksomhed hos dine besøgende, så er det altså også vigtigt, at designet gør det nemt for de besøgende at navigere rundt på siden.
Der skal altså være tydlige call-to-actions, og designet skal hjælpe brugeren, når de navigerer rundt. Det næste skridt i brugerrejsen på din hjemmeside skal være helt tydeligt, så der ikke opstår tvivl – det har dine besøgende nemlig ikke tålmodighed til.
Bounce Rate
Hvis du gør det for svært for dine besøgende, er de lynhurtigt væk. Når de ikke bliver på din hjemmeside i længere tid, og ikke klikker sig videre til dine undersider, så øges din bounce rate.
Bounce raten på din side fortæller noget om, hvor hurtigt dine besøgende klikker sig væk fra siden igen. Har du en høj bounce rate, vil det have konsekvenser for din sides søgemaskineoptimering, da det straffes af søgemaskiner som for eksempel Google.
Når dine besøgende bliver på siden i længere tid, har du vækket interessen, og har højest sandsynligt også brugervenligheden i top. På den måde falder din bounce rate, hvilket er med til at booste din værdi og potentielt også din placering i søgemaskinernes organiske søgeresultater.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407