Røde Kors endt i shitstorm efter sms-besked

Røde i kors i shitstorm

I starten af oktober udsendte Røde Kors sms-beskeder til 900.000 danskere. Sms-beskeden var en del af organisationens årlige landsindsamling, og havde altså til formål at samle penge ind til mennesker i nød. På trods af sms-beskedens gode budskab, blev det ikke modtaget med kyshånd af danskerne – nærmere tværtimod.

Beskederne kom nemlig rullende ind hos danskerne sent om aftenen og om natten, hvilket, ifølge Røde Kors’ Facebook-side, forstyrrede mange danskeres nattesøvn. Kritikken går dog ikke ene og alene på tidspunktet for modtagelsen, det går nemlig langt ud over det.

Røde Kors har købt telefonnumrene, og danskerne har altså ikke på noget tidspunkt skrevet sig op til at få en sådan sms tilsendt. Derudover gives der i sms-beskeden udtryk for, at det koster et mindre beløb at afmelde sig servicen – som man jo egentlig ikke har tilmeldt sig. Røde Kors beklager tidspunktet, men afviser danskernes anklager om, at sms-beskeden er ulovlig – de er nemlig ikke omfattet af markedsføringsloven.

Raseri på sociale medier

Danskerne raser på sociale medier, præcis lige som vi har set det så mange gange før. Sms-beskederne fra Røde Kors udløste en shitstorm – og ikke sådan en, man retter op på bare lige sådan.

Mange danskere har nemlig vist deres utilfredshed gennem anmeldelser på Røde Kors’ Facebook-side. De udtrykker blandt andet, at det er slut med at støtte Røde Kors, og at de udsendte sms-beskeder opfattes som spam.

Der lægges i kritikken desuden vægt på, at ingen har tilmeldt sig denne service, og derfor ikke kan forstå, hvorfor det er nødvendigt at skulle afmelde den.

Endeligt beskylder en lang række danskere Røde Kors for at tage ulovlige midler i brug, men på trods af kritikken er det ikke helt sådan, at det forholder sig.

Ikke omfattet af markedsføringsloven

Markedsføringsloven er ikke omfattet røde kors sag

På trods af det lidt uheldige tidspunkt, som ifølge Røde Kors dog også var en fejl, så er det faktisk ikke ulovligt at købe data i form af telefonnumre, som Røde Kors har gjort i dette tilfælde.

Røde Kors er en nødhjælpsorganisation, og er dermed ikke omfattet af markedsføringsloven. Velgørende organisationer anses nemlig ikke som værende erhvervsdrivende, hvilket er et must for at blive omfattet af markedsføringsloven.

Det er altså fuldt lovligt for Røde Kors at tilkøbe sig telefonnumre og kontakte folk helt uopfordret – også selvom det medfører kritik, eller udløser en shitstorm på sociale medier.

Handlede i god tro og efter loven

Denne shitstorm og de mange kritiske kommentarer er blot endnu et klassisk eksempel på, hvor nemt en stor organisation eller virksomhed kan havne i uvejr.

Røde Kors handlede i forbindelse med deres landsindsamling i god tro og fuldt ud efter loven, men blev alligevel udsat for en enorm mængde kritik på sociale medier.

Tidspunktet for udsendelsen af sms-beskeden var desuden en fejl, og ikke umiddelbart Røde Kors’ egen skyld, hvilket også bevidner om, at en shitstorm ikke altid er berettiget – og desuden at kan komme når som helst.

Undgå shitstormen

Undgå shitstorm

Hverken mindre virksomheder eller store organisationer kan aldrig vide sig sikker på, hvorvidt den næste shitstorm er lige om hjørnet. Det er derfor altafgørende, at man har sit kriseberedskab parat. Det hele kan være en misforståelse, men det gør ikke den potentielle shitstorm mindre kritisk for din virksomhed.

Når en shitstorm rammer, skal du nemlig være klar til at svare igen – på den gode måde. Det er vigtigt, at du har adgang til alle medier, da det jo ikke kun er på Facebook, at en shitstorm kan rase ud. Hav adgang til alle sociale medier, og naviger på dem alle, hvis du har den mindste fornemmelse om, at en shitstorm er på vej.

Det værste man som virksomhed kan gøre, er ingenting. Det handler om at være aktiv og vise din virksomheds side af sagen – på en sober måde, naturligvis. Beklag sagen og få den løst i stedet for at udløse en konflikt – det kan i værste tilfælde blot være med til at booste kritikken endnu mere.

Hos OnlineSynlighed.dk arbejder vi med Online Reputation Management – altså dig eller din virksomheds image online. Vi kan rådgive dig, hvis din virksomhed er havnet i en shitstorm.

Har du brug for hjælp til håndtering af dit online omdømme? Udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig snarest.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.

Latest posts by John Nielsen (see all)

0 Svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *