Pas på din virksomheds online omdømme

Pas på din virksomheds online omdømme

Pas på din virksomheds online omdømmeSom virksomhedsejer er det i sidste ende dit ansvar at sikre, din virksomhed har et ”godt omdømme” på internettet.

Og det gode omdømme sikres især ved hjælp af positive anmeldelser og håndtering af negative anmeldelser på de mange hjemmesider, der tilbyder brugerne at anmelde en given virksomhed.

På dansk er det især virksomheder og hjemmesider som Trustpilot, Google+ og i mindre grad Yelp, RatePanel, Bedoemmelse og nichespecifikke sider som Anmeld-Håndværker.

Din virksomhed vil – uanset om du vil det eller ej – have en profil her, da dine kunder anmelder dig. Nu er det blot op dig til rent faktisk at håndtere disse anmeldelser, sikre flere af de positive og i det hele taget tage online reputation management seriøst.

Hvad kan jeg gøre?

Tager vi det største medie Trustpilot har du flere muligheder for at bruge siden uden at betale de vel over 10.000 kroner, Trustpilot kræver selv med den mindste pakke. Du kan uden at betale svare på de anmeldelser der kommer ind af din virksomhed, ligesom du har mulighed for manuelt at bede dine glade kunder om at anmelde dig på siden.

Negative anmeldelser kan du svare på og du har mulighed for at anmelde anmeldelser som falske, hvis de er negative og du ikke kan genkende kunden i dine egne systemer.

Google+ er værre, da du her ikke har samme mulighed for at få behandlet falske anmeldelser – mediet er dog brugt i langt mindre omfang end Trustpilot og der skal ikke mange positive anmeldelser til for at få din side op at stå igen.

Brug tid på LinkedIn, firmahjemmeside(r) m.v.

Kampen med at opretholde en god profil på diverse anmeldelsessider er tidskrævende – men du kan gøre behovet mindre ved selv at styre hvilke resultater der vises, når en potentiel kunde søger på din virksomhed.

Det kan du gøre ved hjælp af online reputation management, hvor du ved at bruge tid på dit firmas hjemmeside, LinkedIn-side, Facebook-profil og lignende kan mindske antallet af folk der nogensinde ser Facebook-siden.

Dette kræver mere tid af dig til at starte med – eller eventuelt investering i en konsulent, der kan hjælpe dig med din online reputation management. Til gengæld er du på sigt mindre afhængig af Trustpilot, RatePanel og hvad de mange forskellige sider ellers hedder, da det er dine egne resultater som en LinkedIn-side og egen hjemmeside der ved en søgning på Google kommer frem.

Vi søger på hinanden

Behovet for online reputation management bliver kun større des længere vi kommer. Vi har vænnet os til at søge både på personer og virksomheder, når vi står og skal købe en vare – og hvis der er overvejende negative anmeldelser og dårlige historier om virksomheden på nettet skræmmes vi væk fra at købe.

Vil du se hvor galt det kan gå kan du prøve at søge efter virksomheder som Seat, Vordingborg Køkkener og Eniro på Google – her huserer domæner som lorte-seat.dk, eniro-nej.dk og vok.dk, hvor utilfredse kunder har forelagt deres utilfredsstillende sagsforløb så alle andre også kan se dem.

Det kan gøre rigtigt ondt – og negative anmeldelser på Trustpilot kan lige så, hvis du ikke håndterer dem og har en plan for at overskygge dem.

Som virksomhedsejer er det nemlig i syvende og sidste ende dit ansvar.

John Nielsen