Reputation - Frisk start

Online reputation management – Få en frisk start

Reputation - Frisk startI dag Googler alle og enhver hinanden på internettet. Kommende arbejdsgivere, partnere, kolleger og bekendte kan på få sekunder finde alt om dig på internettet – og så handler det om at vise dem positive resultater. Kunsten at skubbe negative resultater væk og positive resultater, du har kontrol over, frem på søgemaskiner som Google, kaldes online reputation management.

Negative resultater kan forekomme i mange afskygninger. Et uheldigt billede i beruset tilstand, navns nævnelse i en avisartikel om en forbrydelse, man end ikke har været involveret i, et tidligere konkursbo eller noget helt fjerde er ikke hvad man ønsker at møde en kommende arbejdsgiver med. Og med online reputation management er det muligt at skubbe det langt ned ad resultaterne på Google, Bing og Yahoo.

Positive historier frem, negative tilbage

Måden online reputation management fungerer ved er simpel: Ved at søgemaskineoptimere de gode og positive resultater, bliver de negative helt automatisk skubbet tilbage. Positive resultater kan være i form af ens egen blog, ens Twitter-, Facebook- og Google Plus-profil, positiv omtale i aviser, medarbejdersider fra tidligere arbejdsgiveres websites og lignende. Et positivt resultat vil oftest være et, man selv har fuldstændig kontrol over, mens de værste negative resultater er de placeret på sider, man absolut ingen kontrol har over.
Arbejdet med reputation management fungerer derfor på flere planer:
Delvist skal der opbygges positive resultater. En blog med ens eget navn (mitnavn.dk, Johnnielsen.dk mv.), en Twitter-profil med en vis aktivitet, en udfyldt Google Plus-profil, eventuelt ens navn som et .com-domæne (mitnavn.com, Johnnielsen.com) og lignende tager alt sammen tid at opbygge. Resultaterne er dog nødt til at have en vis saft og kraft for at få Google til at vise dem over negative resultater ved en søgning på ens navn. Google ønske at vise det mest relevante resultat, og det er ikke en tom blog.
 
Når først de mulige positive resultater er opbygget går arbejdet med at skubbe dem op over de negative i gang – den reelle online reputation management. Her er der tale om ganske almindelig søgemaskineoptimering, hvor nøgleordet er ens eget navn og midlerne i høj grad hedder indhold og linkbuilding.
 
Des flere, der har det samme navn som dig, des sværere bliver det at foretage online reputation management (og des mindre et behov er der typisk). Det samme kan siges om mængden af negativ omtale – en stor mængde negativ omtale er selvsagt sværere at fjerne end blot en enkelt notits i den lokale avis.

Proaktiv online reputation management

Selve det at foretage online reputation management kan anbefales at gøres proaktivt. Bruger man tid på at opbygge positive resultater, eksempelvis med en blog og en Twitter-profil, før end man har brug for det, tager det langt mindre tid og koster en brøkdel af prisen at foretage online reputation management, bryder ilden ud en dag.
Læser du teksten her, og har du endnu ikke problemer, kan vi derfor kun anbefale hos OnlineSynlighed.dk at lave en vis proaktiv indsats. Allerede i dag Googler alle kommende arbejdsgivere deres medarbejdere – og i fremtiden kommer partnere (også kærester, hvis ikke især kærester), kolleger og bekendte også til at gøre det. I takt med at internettet bliver større og indeholder mere information om os hver, bliver der også et større behov for at beskytte denne information og gemme den væk. Og det kan nemt lade sig gøre med online reputation management, hvilket OnlineSynlighed.dk kan hjælpe med både før og efter ilden er brudt ud.
John Nielsen

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.
John Nielsen