Online Reputation Management – 7 tips til succesfuld ORM
Enhver virksomhed der har eksisteret i noget tid, vil før eller siden opleve at få en negativ omtale et eller andet sted på internettet. Det er desværre uundgåeligt, og med de mange forskellige slags medier der eksisterer i disse tider, er der også mange muligheder for, at sure kunder kan omtale dig negativt.
Her gælder frasen ”There’s no such thing as bad publicity” ikke, fordi dårlig omtale i den grad kan skade din forretning. Hvis du gerne vil læse mere om, hvorfor og hvordan dårlig omtale kan skade din virksomhed kan du læse om på vores side ”Et godt online omdømme er altafgørende for din virksomhed”
I arbejdet med Online Reputation Management (ORM), altså det at skabe fokus på det positive og skubbe den negative omtale bagerst i køen, er der flere elementer, der skal være fokus på, hvis du gerne vil undgå, at den negative omtale optræder som et af de første hits på Google. I artiklen ”Sådan foregår arbejdet med Online Reputation Management” belyser vi, hvordan du bør arbejde med Online Reputation Management.
I denne artikel vil vi komme ind på yderligere tips til, hvordan du forebygger eventuel dårlig omtale med succesfuld ORM.
Hvorfor Online Reputation Management er så vigtigt
Før internettets gyldne dage gik du ofte til en ven eller bekendt for at forhøre dig ad om et bestemt produkt eller ydelse, inden du overvejede et køb. På sin vis foregår denne ”mund-til mund” metode stadig, og nogle mennesker foretrækker stadig at spørge venner til råds. Langt størstedelen af potentielle købere finder dog deres ’råd og information’ om et produkt eller ydelse på nettet. Her bliver siderne Trustpilot, Facebook og Google My Business flittigt besøgt for at finde frem til, om andre kunder har haft en god eller dårlig oplevelse med en given virksomhed.
Er du inde på Just-Eat og kigger på anmeldelserne for en specifik restaurantkæde, vil der ofte også være mange kommentarer om maden; er maden god, dårlig, var der mangler eller var leveringen langsom osv. Alt denne information som er til rådighed, kan få dig til at overveje, om aftensmaden er værd at købe dette sted.
Det samme gælder for din virksomhed. De fleste potentielle kunder tjekker op på, om virksomheden snyder med folks penge, ikke sender varerne eller har en dårlig kundeservice. Alt den information der er tilgængelig om din virksomhed, og især den dårlige, kan være med til at skade din virksomhed. Derfor kan det godt betale sig at kræse om sit omdømme online og gøre en god og ihærdig indsats på at få en positiv omtale, så fremtidig negativ omtale drukner i mængden og ikke bliver set af dine kunder.
Tips til succesfuld ORM
Som nævnt vil de fleste virksomheder på sigt opleve en eller flere dårlige anmeldelser eller negativ omtale i sin levetid. Derfor er det også vigtigt, at du er forberedt på, at det kan ske, så du ikke bliver taget med bukserne nede. Det kan nemlig være rigtig svært, samt tage lang tid, at få søgeresultaterne til at vise dit gode indhold i stedet for en dårlig artikel eller anmeldelse. Med enkle tips kan du få en god ORM strategi og dermed skabe positiv omtale til dit brand.
Vær til stede/se hvad kunder skriver på forskellige hjemmesider
Det kan godt betale sig at overvåge forskellige hjemmesider, hvor kunder har mulighed for at ytre deres holdninger til din virksomhed. Her er det bl.a. Google My Business, Facebook, Trustpilot etc. som kan være gavnlig for din virksomhed at tjekke op på. På den måde holder du dig orienteret omkring, hvordan dine kunder omtaler dig/din virksomhed.
Producer godt indhold
Hvis du skal komme dårlig omtale i forkøbet, handler det om, at du bruger en stor del tid og energi i at producere godt indhold. Som beskrevet i artiklen “Online Reputation Management og content marketing går hånd i hånd” hænger content marketing og ORM uundgåeligt sammen. Ved at være på forkant med godt indhold til din hjemmeside, blog, sociale kanaler mv. vil du have lettere ved at skubbe den dårlige omtale om på side 2 af søgeresultaterne. Når du poster relevant og informativt indhold, hvad enten det drejer sig om en blogartikel, en video eller noget tredje, giver du indtrykket af at være troværdig, og at du gerne vil forkæle dine kunder med relevant og brugbar viden.
Benyt dig af influencers
Hvis du ikke allerede har et veletableret brand, kan brugen af influencer marketing være en god måde at få udbredt kendskabet til dit brand. De fleste kunder vil være mere tilbøjelige til at købe et produkt hos en ny virksomhed, hvis de har set det i brug hos en kendt influencer, eller der er blevet skrevet om dit produkt eller din ydelse. Influencer marketing giver stor troværdighed til dit brand og dermed også god omtale.
Vær synlig på de sociale medier
Måske er du allerede til stede på de sociale medier, hvilket i sig selv i disse tider bør være en selvfølge for langt de fleste virksomheder. Det er vigtigt, at du viser engagement og aktivitet på de sociale medier og forsøger at få så mange organiske følgere som muligt. Dette giver et indtryk af, at du er en seriøs virksomhed som flere kunder også vil have tillid til, hvis din virksomhed har mange følgere. Det i sig selv skaber god omtale og værdi for dig som virksomhed. Dog er det ikke nok kun at poste relevant indhold som beskrevet ovenfor. Du er også nødt til her at adressere dine kunders aktivitet og kommentarer, så du hele tiden er klar over, hvad der bliver sagt, og hvad du skal fokusere på.
Inviter dine kunder til at anmelde din virksomhed
Vi mennesker husker dårlige oplevelser bedre end de gode. Faktisk skal der ca. 3 gode oplevelser til at opveje én dårlig oplevelse, og det giver god mening, når vi snakker kommentarer og oplevelser hos en virksomhed. Negative kommentarer vægter højt og bliver ikke lige glemt med det samme. Derudover er det nemmere for folk at brokke sig over ting, der ikke er i orden, end at give en tilbagemelding på, at alt fungerede som det skulle.
Desværre hjælper det dig ikke som virksomhed, når du forsøger at opbygge og vedligeholde dit omdømme. Derfor bør du invitere dine kunder til at skrive en anmeldelse, hvis de har købt et produkt eller ydelse hos dig. Glade kunder vil gerne give en positiv anmeldelse, men det er ikke så tit de husker det.
Hvor tit har du ikke selv oplevet, at en virksomhed sender en mail og spørger dig, om du havde en god oplevelse? Hvis du nudger dine kunder i den rigtig retning til at skrive en anmeldelse af deres oplevelse, vil du også opleve at positiviteten vil smitte af på dit online omdømme.
Kommenter på omtalen
Når du ved, hvor dine kunder befinder sig, og hvor de kan finde på at omtale din virksomhed, er det vigtigt at du kommenterer på alle slags anmeldelser. Dette kan være med til at styrke din virksomhed online, og du får samtidig givet andre potentielle kunder muligheden for at fortælle historien fra din side af.
I forlængelse heraf, bør du også undskylde over for kunden, hvis du har begået en fejl og evt. forklare din side af sagen, så du kan genvinde kundens tillid ved at være ærlig og ikke ignorere problemet. Giv desuden kunden en beskrivelse af, hvad du kan og vil gøre for at løse konflikten i fællesskab. Ved at vise andre kunder, at du undskylder og forklarer, giver du et positivt indtryk af, at du er villig til at løse problemet på en civiliseret måde.
Sørg for en god SEO-strategi
Som med SEO, kan god ORM tage tid, og derfor skal du være på forkant, så du kan minimere skaden, hvis den skulle ske. Det gør du også ved at have en god og effektiv SEO-strategi, hvor du sørger for, at alle dine sites og kanaler er SEO-optimeret, så de ligger først for i søgeresultaterne. Det vil gøre det nemmere at skjule dårlig omtale, ved at din gode SEO-optimering skubber det længere ned.
Få professionel hjælp
Hvis din virksomhed har oplevet negativ og dårlig omtale på internettet og ikke helt ved, hvad I skal gøre ved det, kan I kontakte os for at få en snak om, hvad der skal gøres Vi er specialister inden for reputation management, og ved, hvad og hvor der skal gøres en indsats for at det virker.
Vil I blot være på forkant og forberede jer på en eventuel dårlig omtalt, kan vi også hjælpe jer med at producere meget og godt indhold som styrker jeres synlighed og giver positiv omtale på nettet. Kontakt os på tlf. 70 13 63 23 eller via nedenstående kontaktformular, hvis du ønsker hjælp til dit online omdømme.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407