Nye regler for returnering af varer for danske webshops

EU directiverFor et par år siden gav EU os det famøse ”cookie-direktiv”. Direktivet blev implementeret direkte i dansk lov og er den direkte årsag til, at du skal acceptere cookies når du besøger en side for første gang (siden du slettede dine cookies sidst).

Nu er det tid til at vænne sig til nye regler igen, da et nyt direktiv er blevet implementeret direkte i dansk lov og derfor nu er gældende ret.
Denne gang er der tale om et Forbrugerrettighedsdirektiv, der skal sikre forbrugeren i EU-landene mod at blive snydt og mod at få en dårlig oplevelse ved bl.a. handel på nettet.

I Danmark har det nye forbrugerrettighedsdirektiv medført en del debat, da flere af reglerne kan siges at være til stor gavn for forbrugeren – og tilsvarende stor ulempe for webshoppen.

Har du en webshop bør du derfor bruge de næste 2 minutter på lige at læse hvilke regler du faktisk er underlagt nu – direktivet trådte i kraft 13. Juni 2014 og kan nu findes i både Forbrugeraftaleloven og Købeloven:

Oplysningspligt

En væsentlig ændring er hvad din webshop fremover skal oplyse om.

I korte træk:

  • Købelovens regler om mangler
  • Klageadgang ved et eventuelt ankenævn
  • Detaljerede oplysninger og fortrydelsesretten, herunder hvornår den træder i kraft, hvem der betaler returnering, tidsfrister, proceduren for returneringen m.v.
  • Varens vigtigste egenskaber

Hvor den sidste del oftest vil være klaret af din i forvejen gode produktbeskrivelse – et væsentligt middel til stærk online synlighed i form af søgemaskineoptimering samt konverteringsoptimering  – kan de 3 andre nemmest klares i dine handelsbetingelser.

Benytter du en skabelon til dine handelsbetingelser, eller har du selv skrevet dem for et par år siden, overholder de sandsynligvis ikke de skærpede informationskravet i direktivet. Du skal derfor have tjekket op på og skærpet dine handelsbetingelser.

EU ønsker også, at knappen, hvor forbrugeren indgår aftalen (typisk hvor der trykkes efter betalingsoplysninger er udfyldt) skal have en utvetydig formulering ala ”Ordre med betalingsforpligtelse”. Hos OnlineSynlighed.dk anbefaler vi at stikke en finger i jorden inden sådan skarp formulering anvendes, da det kan have konsekvenser i forhold til webshoppens konvertering.

Returretten

Den del af det nye forbrugerrettighedsdirektiv der især har voldt debat er de opdaterede regler om returret.

Du har som webshop nu en forpligtelse til at tage en brugt vare retur mod til gengæld at yde en kompensation. Denne kompensation må gerne tage forhold til værdiforringelse ved brug. Dette gælder i de første 14 dage efter købet. 14 dages fortrydelsesret er nu også obligatorisk, men var allerede standard i Danmark.

Glemmer de at oplyse om fortrydelsesfristen i dine handelsbetingelser hæves fristen til 12 måneder efter købet.

Det har især voldet debat, at tilbagebetaling til forbrugeren skal ske senest 14 dage efter at have modtaget dokumentation for returnering af varen – fx en postkvittering. Din webshop skal altså betale penge tilbage uden at have fået varen retur, således det ikke er muligt at se varens stand og eventuelt lave et nedslag i kompensationen som følge af brug.

En klar skærpelse af de eksisterende regler i Danmark, der har fået mange webshopejere til at frygte for delvist mere besvær og endnu værre bedrageri fra kunder med urene bagtanker.

De nye regler gør det til en sværere proces at drive en webshop i Danmark mod til gengæld at stille forbrugeren bedre. I relation til den skærpede oplysningspligt synes vi hos OnlineSynlighed.dk at forbrugerrettighedsdirektivet er en positiv tilføjelse til de danske regler – mens delen om betaling før varen er kommet sælger i hænde virker ugennemtænkt ligesom flere aspekter af det førnævnte cookiedirektiv.

John Nielsen
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *