Nye regler for nethandel træder i kraft til september

Verificering

D. 14. september – om kun 18 dage – risikerer mange danskere at få deres betaling afvist, når de handler på en dansk webshop.
Årsagen til dette er nye EU-sikkerhedsregler, som er et forsøg på at gøre betalinger online i EU mere sikre.

Sikkerhed gennem personverifikation 

De nye EU-regler skal give øget sikkerhed og indebærer et krav om stærk kundegodkendelse, hvilket betyder, at der skal benyttes mindst to parametre, når en betaling skal godkendes på nettet.
En af måderne, som du måske allerede tidligere har stiftet bekendtskab med, er tofaktor-autentifikationen, som bruges i de fysiske butikker, når du bliver bedt om at taste pinkode til dit betalingskort ved køb over et vist beløb. Når du betaler for et køb på nettet, sker det igennem, at dit telefonnummer er tilknyttet til dit betalingskort. Dette vil medføre, at du vil modtage en kode på sms-besked ved køb på internettet, som skal indtastes for at bevise, at du er den du påstår at være.
Dog vurderer Betalingsrådet, at mange danske internetforretninger vil blive afskåret fra at modtage betaling, når reglerne træder i kraft midt i september, da mange virksomheder simpelthen ikke er teknisk klar til at benytte de nye krav. Dette skyldes, at betalinger ikke kan gennemføres, hvis de ikke er godkendt med stærk kundegodkendelse fra 14. september.

Flere handler risikerer at blive mistet
Nethandel

Ifølge Foreningen for Dansk Internethandel foretog de danske forbrugere i alt 130.000.000 handler på danske webshops i 2018, hvilket svarer til 350.000 daglige handler.
Det forventes, at ca. en tredjedel af alle handler på det danske internet, risikerer at gå i vasken grundet de nye regler, hvilket svarer til ca. 120.000 handler om dagen. Derfor ønsker flere danske virksomheder at få indførslen af direktivet udskudt.
Dog lyder det fra Forbrugerrådet Tænk, at virksomhederne har haft kendskab til de nye regler i fire år. De mener, at virksomhederne er nervøse for, om de nu kan finde ud af det nye system. Men Danmark har brug for disse regler, og derfor løser det ikke noget at udskyde reglerne og nervøsiteten et år. De mener, det er langt bedre blot at kaste sig ud i det og få dem implementeret med det samme.

Reglerne er lavet for at øge din sikkerhed
Tyv

Inden at du tænker, at du ikke orker at bruge en ekstra kode hver gang, du skal handle på nettet, skal du lige læse videre.
Uanset om reglerne bliver udskudt eller træder i kraft, som planen er d. 14. september, er de lavet for at sikre dig som kunde, når du handler. Fordelen ved to-faktor-metoden er nemlig, at du vil blive advaret, hvis uheldet skulle være ude, og nogle har fået fingre i dit brugernavn og adgangskode.
Forsøger en anden at logge ind i dit navn, vil du jo modtage en kode, som vedkommende ikke har adgang til, og netop derfor er to-trins-godkendelsen smart.
Hvis det ikke er dig, der har forsøgt at logge på, kan du selv logge ind og ændre koden med det samme, så du dermed forhindrer andre i at logge ind i dit navn.

Vi hos OnlineSynlighed.dk følger sagen, og holder dig opdateret på, om reglerne bliver gennemført og hvilke konsekvenser, det kommer til at have for virksomhederne.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

Julie Elkær

Julie arbejder med virksomheders øget online synlighed og rækkevidde på sociale medier, som eksempelvis Facebook, Instagram og LinkedIn. Herudover beskæftiger hun sig med content marketing, PR og kommunikation.
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *