Nye kundeservice-redskaber på din Facebook side

Nye kundeservice-redskaber på din Facebook sideOver det seneste år er andelen af Facebook brugere, der skriver beskeder til Facebook-sider for virksomheder mere end fordoblet jævnfør Facebooks egne tal.

Flere af os forventer altså svar, når vi skriver et spørgsmål ind til virksomheden på Facebook i stedet for at skrive en mail eller gribe telefonen – og vi bliver skuffede, når ikke vi får et prompte svar.

Denne udfordring har givet plads til markedet for virksomheder, der arbejder med ’community management’ – det at sørge for alle får et hurtigt og sobert svar, når de skriver ind til virksomheden, selvom det er de færreste problemer der kan løses her.

Både de virksomheder og alle os andre, der selv håndterer de beskeder vi får på vores Facebook-side, får nu flere redskaber serveret af Facebook til formålet.

Tjek og besvar beskeder på Facebook siden på én gang

Læs og besvar beskeder på samme tidHvordan du har svaret på beskeder fra virksomhedens fans har tidligere været lidt rodet.

Facebook giver nu mulighed for at du som virksomhed i en lang tråd kan se alle beskeder og svare på dem en for en.

Du har i forvejen mulighed for at indstille, hvorvidt dine brugere overhovedet kan skrive direkte til dig (private beskeder fremfor offentlige opslag) til at starte med. Det tillader, ifølge Facebook, langt de fleste virksomheder i dag.

Især af hensyn til de vrede kunder bør du have slået funktionen til. En utilfreds kunde vil indimellem skrive en privat besked hvor du og din virksomhed får mulighed for at udbedre forholdene inden kunden offentligt giver en dårlig anmeldelse – ved ikke at modtage private beskeder risikerer du at presse utilfredse kunder over i den dårlige (og offentlige) anmeldelse med det samme.

Når du svarer på beskeder fremadrettet har du også mulighed for at se, hvis den bruger du skriver med eventuelt har skrevet opslag eller kommenteret på andre opslag på din virksomheds Facebook-side – alt sammen brugbart for at finde ud af, hvem du skriver med og hvad de ønsker at opnå.

Badge til virksomheder der svarer hurtigt

For nyligt begyndte  Facebook at give et badge til de virksomheder, der i den foregående uge svarede på 90 % af deres beskeder inden for 5 (fem!) minutter.

Dette skal opfordre flere virksomheder til hurtigt at svare, når deres brugere skriver.

Nu kan du som virksomhed angive, om du generelt svarer inden for minutter, timer eller dage.

Du har også mulighed for at angive hvornår virksomheden har åbent og lukket. Når en Facebook-bruger skriver en privat besked udenfor åbningstiden bliver brugeren gjort opmærksom herpå, så brugeren ikke forventer et øjeblikkeligt svar.

 

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *