Ny smart hjemmeside? – Derfor får du ikke flere besøgende

SEO-og-nye-hjemmesider

Har du fået lavet en ny smart hjemmeside, men oplever at den ikke præsterer så godt, som du havde håbet på og forventet? Det kan der være en meget god grund til.

Mange får hjælp af webbureauer, når de skal have lavet ny hjemmeside, og forventningsniveauet er ofte højt, når webbureauerne på magisk vis fremtryller en helt ny, smart og flot hjemmeside frem til at erstatte den gamle, kedelige hjemmeside.

Men det visuelle kan komme til at koste dig dyrt. Designet er flot og funktionelt, og giver farvemæssigt og designmæssigt præcis det førstehåndsindtryk, som du ønsker, at nye potentielle kunder skal få, når de klikker sig ind på din hjemmeside. Desværre er designet ofte kun det, som er mange webbureauers primære fokus, og derfor ender du op med en smart ny hjemmeside, der ikke præsterer, og hverken giver dig flere besøgende eller større omsætning.

SEO – den glemte, men særligt vigtige ranking-faktor

Det som vi kan se, at mange webbureauer gør, er, at de udelukkende fokuserer på at skabe en hjemmeside med et flot og funktionelt design. Dermed glemmer de noget af det vigtigste – nemlig SEO.

SEO (søgemaskineoptimering) er meget vigtigt at tænke ind, når man designer og skaber en ny hjemmeside. Det er SEO, der gør, at din hjemmeside bliver synlig på de forskellige søgemaskiner, og når webbureauerne glemmer at indtænke SEO, når de opsætter din nye hjemmeside, mister din hjemmeside synlighed online.

En undersøgelse lavet af FDIH viser, at forbrugerne i høj grad undersøger varer og finder inspiration på nettet, inden de vælger at foretage et køb. Der er altså flere og flere, der laver online søgninger, inden de køber varen – enten på nettet eller i en fysisk butik. Derfor er det også utrolig vigtigt, at netop din forretning er at finde i Googles søgeresultater.

Når din hjemmeside ikke er synlig på nettet, kan potentielle kunder ikke finde dig, når de laver en søgning på Google. Dermed får du færre besøgende på din hjemmeside.

Faldende besøgstal betyder færre kunder, og kan i sidste ende betyde faldende omsætning. Det er derfor utrolig vigtigt, at man husker at tænke SEO ind. Inden for online markedsføring er SEO den disciplin, der har indvirkning på din virksomheds placering på Google. Det er SEO, der hjælper dig med at få en bedre placering i søgeresultaterne på bestemte søgeord, som der bliver søgt på.

Det er derfor ikke nok, at dit webdesign taler til dine besøgende. SEO skal også indtænkes og fungere, for at din hjemmeside kan præstere og give dig flere besøgende.

SEO-til-nye-hjemmesider

Det skal din hjemmeside indeholde for at blive fundet

For at din hjemmeside kan blive fundet, når potentielle besøgende og kunder søger på bestemte søgeord på Google, er det vigtigt, at din hjemmesides onsite-SEO er på plads.

Din hjemmeside skal derfor altid som minimum være optimeret på blandt andet:

  • SEO-title
  • Metadescription
  • H1 overskrift
  • Url

Alle disse skal indeholde relevante søgeord, sådan at du kan blive fundet, når nogen søger på søgeordene.

Det er især SEO-title, H1 overskrift og url, der er de direkte ranking-faktorer, og som hjælper dig med at løfte din virksomhed højere op i Googles søgeresultater. Metabeskrivelsen er ikke en direkte ranking-faktor, men derimod en indirekte ranking-faktor. Det vil sige, at hvis din metabeskrivelse er god og interessant, vil der være flere besøgende, der klikker sig ind på din hjemmeside. Det registrerer Google og placerer dermed din hjemmeside længere oppe i søgeresultaterne.

Jo højere op på side 1 du er, jo bedre.

Faktisk viser en undersøgelse, at næsten 35 % af dem, der bruger computeren til at lave Googlesøgninger og næsten 29 % af dem, der bruger mobilen, klikker på det første resultat. Ca. 17 % klikker på det andet resultat, mens 10,5 % klikker på det tredje resultat. Der er altså over 3 gange så mange, der klikker sig ind på det øverste resultat end bare det sidste i top 3.

Herefter går det ned ad bakke, og selvom der altid vil være nogle enkelte, der måske klikker sig videre til side 2, er det altså størstedelen, der klikker på de øverste resultater, der vises på side 1.

Det er derfor rigtig vigtigt, at du enten selv, eller det webbureau, som du samarbejder med, husker at indtænke disse SEO-faktorer, så du kan blive vist på side 1 og få flere besøgende.

Stil krav til dit webbureau

Når du som virksomhed får et webbureau til at lave en ny og smart hjemmeside for dig, er det derfor også vigtigt, at du stiller nogle krav, så du ikke ender op med en ny hjemmeside, der ikke præsterer, og som måske ligefrem giver dig færre besøgende end din gamle hjemmeside.

Det er helt rimeligt, at du kræver af webbureauet, at de laver en ny smart hjemmeside til dig, som samtidig konverterer og giver dig flere besøgende. Du betaler dem for at levere resultater, og det skal de gøre.

Du skal derfor stille krav til det webbureau, som du samarbejder med. Dette gælder både i forhold til, at de skal kunne levere resultater for dig, men det gælder også i forhold til selve samarbejdet.

Få et sundt bureausamarbejde

Et godt og sundt samarbejde med et webbureau beror nemlig i høj grad på tillid. Du skal have tillid til, at bureauet kan skabe de resultater du ønsker, og at de prioriterer dig og din virksomhed højere end at tjene penge. Samtidig skal du også kunne stole på, at aftalerne mellem dig og bureauet overholdes, og at du altid har mulighed for at se, hvad bureauet foretager sig på din virksomheds vegne i forbindelse med kommunikations- og markedsføringsaktiviteter.

Hvis du en dag forsøger dig med at gå ind bag ved på din hjemmeside, det der hedder backend, for at se, om dine SEO-titler er, som de skal være, og du ikke har adgang, er det et rødt flag. Du bør nemlig altid have adgang til at se, hvad bureauet laver for dig, og hvis du ikke har adgang, betyder det måske, at noget er helt galt.

 

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

Mette Røser

Mette er uddannet Cand.mag. i retorik, og har særlig specialiseret sig inden for tekstforfatning. Hendes baggrund gør hende derfor i stand til at levere fængende indhold i højeste kvalitet og rådgive vores kunder om alt inden for content marketing og virkningsfuld kommunikation.
Mette Røser
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *