Ny opdatering i Google: Mød ”Fred”


Hver dag sker der mindre ændringer i Googles algoritmer, men tidligere på måneden blev der gennemført en større opdatering. Denne har fået navnet Fred, og der har været store spekulationer om, hvad opdateringen påvirker. I fora som eksempelvis WebmasterWorld og Black Hat World har mange delt deres oplevelser med denne nye opdatering.

Brugernes oplevelser

I første omgang har mange brugere oplevet et drastisk fald i deres placeringer i søgeresultaterne. Det er meget normalt, at man kan se små udsving i løbet af en dag – det, der går under termen: Google dance. Med denne ændring er der dog ikke tale om en dans, men derimod står det nu klart, at der er tale om en algoritmeopdatering/-ændring.

Selvom mange har oplevet store fald på mange af deres primære søgeord, er der selvfølgelig også andre, der har oplevet det modsatte. Dem, der oplever bedre placeret søgeord (og dermed øget trafik), er tilsyneladende dem, der ikke har anvendt nogle former for Black Hat SEO. Det er da heller ikke nogen overraskelse, at Black Hat SEO bliver straffet.

Ifølge Search Engine Roundtable er det sider, der har mange annoncer, der i høj grad bliver straffet med denne opdatering. Disse sider har til formål at tjene penge på deres annoncer frem for at hjælpe brugerne gennem godt og udførligt indhold. Derfor vil sider med AdSense blandt andet være dem, der har oplevet disse store fald i deres trafik.

Linkkvaliteten har også en betydning


Search Engine Roundtable omtaler også, at linkprofilen på en side også har stor betydning i forhold til Fred-opdateringen. Det betyder, at hvis din side har en dårlig linkprofil, så er du sandsynligvis en af dem, der har oplevet store fald i antallet af besøgende.

Ved du, om du har en stærk eller dårlig linkprofil? Tag et kig på dine eksterne links. Altså hvor mange (og hvilke) hjemmesider linker til din? Her gælder det, at jo mere spredt dine eksterne links er, jo bedre. Det hjælper altså ikke at have mange links fra samme hjemmeside, selvom alle linkene er fordelt over hjemmesidens undersider.

Din linkprofil bliver også stærkere af, hvis de hjemmesider, der linker til dig, selv har en stærk hjemmeside og linkprofil. Derfor kan du få ekstra værdi, hvis et dagsblad eller et andet landsdækkende medie linker til dig. Dette vil vægte meget tungere, end hvis du har links fra små, lokale forretninger.

Hvis du skal til at rydde op i din linkprofil, så undersøg også den kontekst, som dit eksterne link er placeret i. Det handler altså om, at linket skal have en naturlig sammenhæng med indholdet, hvor linket er. Hvis du sælger sko, så giver det altså hverken mening eller værdi at have et link på en side, der handler om mad.

 

Har du været ramt af opdateringen? Har du oplevet fald på dine primære søgeord? Måske har du ikke været klar over, hvad det skyldtes – ellers har du fået lidt større viden om det nu.

Har du brug for hjælp til at rydde op i din linkprofil? Eller har du behov for at få flere eksterne links? Så kontakt os! Vi er eksperter i ekstern søgemaskineoptimering og linkbuilding, hvor vi tilbyder eksterne links fra unikke og relevante tekster – fordelt over flere forskellige domæner.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

0 Svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *